• theosen

Någon mer med brutet ben?

Jag har brutit min fotled och dragit av ett ligament i tummen. Så jag tänkte det kanske finns fler härinne, som oxå ligger på soffan??

Vi kunde ju kolla av lite hur det går, ställa lite frågor och funderingar till varandra här?? Helt enkelt få tiden att gå lite snabbare.

• Svar på tråden Någon mer med brutet ben?
  • theosen

Verkar inte så...
    Kanske bara e jag som e så klantig då...

• Ellu

Tja, inte ett brutet ben men väl en crashad handled som var riktigt illa ful och tvungen att opereras. Ligger också på soffan rätt mycket då det är kämpigt med smärta i handen.
    Känner sig onekligen rätt klantig. Jag snubblade på en pinne och tog emot mig..

• längtar och väntar

Jag låg hemma i 8 veckor i höstas med en spricka i knät, varav 6 veckor som jag inte fick stödja på benet, så jag vet vad ni går igenom!

• theosen

Jag har slitit av ett ligament i tummen och en fotledsfraktur. Fick operera bägge. Känns faktiskt sådär kul!!

Jag satte ner foten innan cykeln stannat, så pedalen lixom tog i bakifrån och vek foten. Styret for iväg coh tummens ligament for av m ed.

Får du oxå ta sprutor mot blodproppar luel? Hur lång sjukskrivning?

Vi har tur, och kunde skola in dottern lite tidigare än beräknat, eftersom jag inte kan vara föräldraledig längre, och sambon har svårt att vara från sitt jobb i 8 veckor.

• Ellu

Jag slipper sprutor. Alltid nåt
    Men jag behandlas med en yttre fixering på handen så jag har två skruvar i pekfingerbenet och två skruvar i strålbenet som sitter ihop med en tvärliggande pinne och ett antal skruvar och muttrar.
    Är sjukskriven helt en vecka till (då blir det tre veckor) och sen om jag vill kan jag vara sjukskriven halvtid september ut.
    Fixeringen ska sitta åtminstone hela september, ev. ett par veckor till och sen blir det ev. gipsskena efte det. Suck. Känner mig rätt otymplig och det är jobbigt att inte kunna göra en massa saker. Man tänker ju liksom inte på hur många saker man beböver två händer till.

Mina barn går i skolan båda två så jag behöver ju inte tänka så mkt på det, men vi bor lite långt ifrån skolan så jag behöver köra dem, men det går ju inte nu. Förhoppningsvis skaj ag kunna köra bil i veckan som kommer.

Kan du använda din hand? Annars måste det ju vara jättejobbigt att ha ont både i fot och hand.
    Hade du ont efter operationen? Jag opererades inte förrän efter fem dagar och då fick de bryta upp frakturen igen och jag fick vansinnigt ont efteråt.

• theosen

Nja alltså jag åkte in akut, kom in vid 6 på morgonen. De lyckades klämma in en akutoperation kl12.00 åt mig så det gick relativt fort.

Jag kan använda handen till viss del. Bara tummen som ligger i gips, så det r ju ganska bra.

Men bara sjukskriven sept ut??? Vad jobbar du med?
    Jag jobbar på industri, så det blev 3 månader utan diskussion för mig.

Min minsta e ett och ett halv år, det går lixom inte att springa efter henne, så dagis fick det bli.

Jag hade ganska ont efter op. ca två dygn. Nu tar jag en stark smärtstillande på kvällen. Från början var det 8 per dag, så det börjar bli mycket bättre.....

Varför fick du vänta fem dagar på operation då?? Låter helt sjukt...

• theosen

Kollade din presentation nu. Vart i v götaland bor du? Jag bor i Mullsjö, östra västra götaland om man kan säga så.

Vilken hand har du skadat?

• Anbe

längtar och väntar skrev 2009-08-29 15:48:20 följande:

Jag låg hemma i 8 veckor i höstas med en spricka i knät, varav 6 veckor som jag inte fick stödja på benet, så jag vet vad ni går igenom!
    Nästan samma som mig då,fast jag hade brutit benet längst upp mot knät samt ledbandskador.Sjukskriven 10 veckor...så sjukt tråkigt...kan ju säga att jag kunde alla såpor som gick på tvn då = )
  • längtar och väntar

Jag hade dessutom tandskador så jag fick inte äta mer än flytande på 2 veckor! De misstänkte först att det kunde vara ligamenten, så jag låg inlagd på ortopeden 2 nätter, men jag slapp operation! Skönt!

Jag låg mest i sängen med laptopen i knät, orkade inte sitta uppe. Var du gipsad? Jag hade "bara" en skena som stabiliserade benet/knät, men jag kunde böja benet lite grann om jag t.ex. satt upp eller så.

Anbe skrev 2009-08-30 10:01:46 följande:
    längtar och väntar skrev 2009-08-29 15:48:20 följande: Nästan samma som mig då,fast jag hade brutit benet längst upp mot knät samt ledbandskador.Sjukskriven 10 veckor...så sjukt tråkigt...kan ju säga att jag kunde alla såpor som gick på tvn då = )
  • theosen
    Anbe skrev 2009-08-30 10:01:46 följande:
    längtar och väntar skrev 2009-08-29 15:48:20 följande: Nästan samma som mig då,fast jag hade brutit benet längst upp mot knät samt ledbandskador.Sjukskriven 10 veckor...så sjukt tråkigt...kan ju säga att jag kunde alla såpor som gick på tvn då = )
    Ja fy, jag e på god väg att bli såpa beroende jag med. Menjag har lagt en jättebeställningpå böcker som jag hoppas ska hålla såpahjärnan i shack. ( kan man säga så?)
Svar på tråden Någon mer med brutet ben?