• Anonym (orolig mamma)

vår son bajsar på sig

hej.

har en son på 5 år som under ett par års tid börjat bajsat på sig igen..
    han bajsar inte korvar utan det liksom "läcker" ut emellan bajsningarna...
    han säger att han inte känner när det kommer..
    ibland är det bara lite, ibland är det väldigt mycket i hans kalsonger.
    både han och vi tycker detta är jobbigt!

vi ringde BVC och hon hänvisade direkt till en barnpsykolog och henne har vi sen några månader tillbaka haft kontakt med, och vi ska snart träffa henne igen.
    men vi är inte riktigt med på hennes teori om vart felet kan ligga...
    hon lutar mot att han behöver mycket tid, och att vi ska ägna honom mycket tid osv så ska detta upphöra..
    men detta gör vi redan! han är inte försummad!
    detta säger jag inte bara för att rädda mig själv utan vi tycker verkligen att han inte är det!
    (för att va på den säkra sidan så lyder vi ändå hennes råd, men det har inte gjort nån verkan. vi ägnar all vår vakna tid åt honom men det funkar ju inte i längden... allt det vardagliga måste ju göras också)

hans pappa och farmor tycker att han inte riktigt ser ut som andra barn i rumpan och därför blir vi oroliga att det är nåt kroppsligt fel på honom.
    vi tog upp detta med vår barnpsykolog men hon tyckte inte det va nån bra idé, för såna undersökningar "va inge trevliga".
    klart det inte är trevligt men om nåt är fel så måste det ju rättas till så han får rätt hjälp.

vad tycker ni vi ska göra?
    snälla hjälp!

tack på förhand

• Svar på tråden vår son bajsar på sig
  • Barnpsykologen

Hej, jag tycker ni ska be att få prata med en barnläkare. När barn läcker på det vis du beskriver kan det handla om att något i tarm eller muskelatur inte fungerar som det ska. Att utesluta en medicinsk orsak ger också tryghet i att gå vidare med att hitta psykologiska orsaker bakom problemet. En remiss läkare och till en tarmterapeut skulle jag se som första steg innan psykolog. 

Lycka till Anneli

• Anonym (orolig mamma)
    Barnpsykologen skrev 2009-09-02 22:05:19 följande:
    Hej, jag tycker ni ska be att få prata med en barnläkare. När barn läcker på det vis du beskriver kan det handla om att något i tarm eller muskelatur inte fungerar som det ska. Att utesluta en medicinsk orsak ger också tryghet i att gå vidare med att hitta psykologiska orsaker bakom problemet. En remiss läkare och till en tarmterapeut skulle jag se som första steg innan psykolog. Lycka till Anneli
    tack så mycket för svaret!
    vi har kontaktar vår läkare och vi ska snart dit på besök.
    en sköterska nämnde att det även kunde va tecken på laktos- eller glutenintolerans...
    så jag hoppas på en ordentlig utredning!

tack igen!!
Svar på tråden vår son bajsar på sig