När berätta för blivande storasykon?
När och hur har ni berättat för blivande storasyster/bror att hon/han ska få ett småsyskon?
Hur gammalt har storasyskonet varit då ni berättat?
När och hur har ni berättat för blivande storasyster/bror att hon/han ska få ett småsyskon?
Hur gammalt har storasyskonet varit då ni berättat?
Jag var i v 7.
Hon fick lösa en rebus en lördagmorron där det stod "du ska bli storasyster".
Alma var 8 år.
Jag berättade för min dotter att jag hade en bebis i magen som skulle bli hennes lillebror/lillasyster.
Det var mellandagarna mellan jul och nyår som jag testade positivt.
Ca en vecka efteråt talade vi om det för dottern, hon var då 1 år och 3 månader
Förstod väl inte så mycket om det
Men lärde sej att det var en bebis i magen iallafall som hon kramade och pussade, magen alltså
Dottern här är 4 år och om vi berättar tidigt kommer hon säkerligen berätta för alla hon möter typ. Och det är kanske inte så kul om det skulle gå illa...
Men vill samtidigt inte vänta hur länge som helst. Vill ju berätta för henne.
I vilken vecka var ni i när ni berättade?
puffar lite..
vill höra mer om hur ni har gjort?
Jag har en 3åring och en 5 åring, tänkte nog berätta det för dom efter v 12. Fast jag tror att min äldste redan känner på sig det för han har börjat smeka min mage och pussa på den. Skumt!
För en fyraåring hade jag berättat samma dag (eller dagen innan) som jag skulle berätta för de närmaste. Man kan inte begära att en fyraåring ska kunna hålla en hemlis... Men jag hade berättat för syskonet först och sedan blivande mor- och farföräldrar och vänner.
Denna grav berättade vi samma dag vi plussade, v 5 för både storebror snart 7 år och lillasyster 2 år. Båda tycker det är jättespännande När blivande storasyster låg i magen berättade jag för sonen direkt, då hade han precis fyllt 5 år så han var rätt stor även då.
Men berättar man det för en fyraåring så kommer hon ju berätta för fröknarna på dagis med. Och tänk om det går illa? Hur ska man förklara det för ett litet barn? Fast samtidigt vill man ju berätta så fort som möjligt...blivande storasyskonet har ju all rätt i världen att få veta att mamma har bebis i magen...
Hmm..
Jag berättade för min 4åring och 11 åring när jag va v9...Dom pratar inte om det, någon gång säger dom vad bebisen ska heta. Men har inte hört att dom sagt det till någon. Nu är jag i v15