• Tussilagoflickan

Bakmaskin

Någon som har ne bakmasin? Funderar på att införskaffa en sådan till hushållet....men ingen aning på vilken man ska satsa på. Rusta har en billig variant för 199:- Elgiganten har ett par som ligger runt 600:-

Läste att en del har en timer så man kan vakna upp med nybakat bröd till frukost...hur funkar det?? Alltså, jag förstår ju hur det funkar men om jag blandar i alla ingredienser på kvällen blir inte det äckligt och gammalt innan det bakas??

Någon som kan ge en förklaring så blir jag glad!!

• Svar på tråden Bakmaskin
  • jojjo113

Är det en bakmaskin du hittat för de priserna? Annars brukar de kosta minst 2000..

Det är ingen matberedare el liknande?

• MissBeccis

Det var denna eller hur?
    www.rusta.se/product.asp

Har ingen erfarenhet av bakmaskiner, men det låter bra tycker jag. Den är ju inte så dyr, så det kan ju vara värt att prova.

• Tussilagoflickan

MissBeccis: Japp, precis den priset är ju iaf bra på den, men den saknade timer.

• MissBeccis

Fast jag håller mig nog till vanlig brödbakning. Jag brukar göra ett bröd som varken behöver knådas eller jäsas, bara att röra ihop ingredienserna och sen in i ugnen. Perfekt!

• Tussilagoflickan

MissBeccis: Det lät intressant har du lust att lägga ut receptet så blir jag glader anledningen till att jag lockas av en bakmaskin är just för att slippa knådningen och jäsningen!

• MissBeccis

Självklart, kommer här:
    www.arla.se/templates/Recipe.aspx&RecipeID=1663&FromImageList=1

Man kan ju modifiera receptet lite hur man vill, är ju bekvämt att använda vad man har hemma.
    Jag byter ut rågmjölet mot 1dl rågsikt och 1 dl rågkross därför att det blir lite grövre, och det har jag hemma. Nötterna har jag bytt ut mot solrosfrön och aprikoserna mot russin.
    Det är verkligen jättegott!
    Jag bakar i denna silikonformen från Clas Ohlson: (Långform 1,6l för 89kr)
    www.clasohlson.se/ext.asp
    Jättesmidigt, för man behöver inte smöra eller bröa formen. Bara att röra ihop allt och hälla i formen och in i ugnen.

Ett tips om man ska göra detta bröd är att göra "tvärt om", dvs hälla yoghurten och sylten i en bunke och sedan tillsätta de torra ingredienserna lite i taget medan man rör om. Det är mycket enklare så, annars blir det alltid kvar lite mjöl under som vägrar bakas in i degen, och den går ju inte att knåda heller eftersom den är för kletig.

• JPL

Okej, lite sent kanske. Jag har en bakmaskin och använder timern. Man häller vatten i botten, fyller upp med ingredienserna och så jästen på toppen så att den inte hamnar i blöt. Sedan sätter bakmaskinen igång någon gång på natten så att det blir klart till den tid man tänkte sig att äta brödet.

En onödig funktion däremot är varmhållning som gör brödet supertorrt och tvingar mig att passa bakmaskinen för att ta ur brödet så fort det är klart. Varmhållningen kan man inte välja bort på min modell iaf.

• Vem där

Jag älskar min bakmaskin. Jag laddar den när jag går och lägger mig på kvällen så har vi lagom färskt bröd när vi vaknar. Är det alldeleles nygräddat tycker jag det är lite svårt att skära, efter några timmar är det perfekt. Jag använder lite olika recept beroende på vad jag har för mjöl hemma.

7 dl mjöl (minst hälften vetemjöl)
    3 dl vatten
    1,5-2 tsk torrjäst mer om det är grovt mjöl
    1,5 tsk salt

en klutt sirap eller lite farinsocker om man vill
    en klick flytande margarin el matolja om man vill det
    solrosfrön om man tycker om det

• Maggi74

Vi hade AFK:s bakmaskin och den använde vi väldigt mycket (tills vispen rostade fast underifrån).
    Jättegott bröd......som räckte gott & väl till mig och sambon till frukost. Man kan ju göra alla möjliga sorters bröd, bara man har olika typer av ingredienser hemma........

Timern var toppen, man hällde i alla ingredienserna på kvällen (jag tror att man max kunde göra det 11 eller 12 timmar innan brödet skulle vara färdigt) och då var brödet färdigbakat den tid man ville ha det på.

Ett tips är dock att ställa in att brödet ska vara färdigt ca 1 timme innan man ska äta det, för det står alltså på eftervärme efter att det gräddats färdigt, men just för att det får svalna sakta.......
    När brödet är helt nybakat, så är det väldigt svårt att skära, därför är det bättre att vänta ett tag innan man skivar upp det.

Det enda min sambo tyckte var lite tråkigt var att de flesta bröd smakade ganska lika, även om man bytte ut mjölet mot rågmjöl, kornmjöl eller grahamsmjöl.......det blir inte så stor skillnad.
    Däremot så kan man göra bröd med soltorkade tomater, morotsbröd, olika nötter i brödet, solrosfrö........och då får man ju givetvis en större variation!!

Nu använder vi inte vår bakmaskin längre.........men jag kan varmt rekommendera den!

Lycka till!!!!!

• Glass
    Hur grovt bröd kan man göra i en bakmaskin?
    Kan man stoppa i en massa solrosfrön, linfrön och sånt utan att allt hamnar i ena ändan, som jag har fått för mig att det gör
  • JPL

Jag bakar med fullkornsdinkel som motsvarar grahamsmjöl och det fungerar fint. Jag använder alltså inget siktat mjöl alls. Angående linfrö och solrosfrö har jag aldrig haft i massor men lagom mycket solrosfrön tycker jag har fördelat sig bra.

Maggi, tyckte du inte att brödet blev torrt när du använde varmhållningen?

Svar på tråden Bakmaskin