• Mamma och Mor

Äter ni andra gravida parmaskinka som varit fryst?

Hur gör ni andra gravida med parmaskinkan?
    Vid frysning dör toxoplasman, men listerian överlever. Är det vanligt att parmaskinka innehåller listeria?
    Visst, man kan ju tillaga parmaskinkan och då få den helt okej, men hur gott är det egentligen..

Förra gången jag var gravid var parmaskinka inte okej om den inte var tillagad, men det verkar som om kostråden numera är på en mer vettig nivå.

Så, hur resonerar ni kring parmaskinka och liknande produkter?

~Vår fina tjej - Miriam 061213~
  • Svar på tråden Äter ni andra gravida parmaskinka som varit fryst?
  • Liafia

Äter absolut parmaskinka som varit fryst. Charkprodukter innehåller inte listeria så det är bara toxoplasman man vill åt. Det samma gäller om man skulle vilja ha en "blodig biff" eller något annat helt kött som rekommenderas att genomstekas. Har man fryst det i 3 dygn är det safe.

• Mamma och Mor

Hm, låter ju onekligen bra om det är så :)
    Hade dock fått för mig att listeria kunde finnas i charkprodukter, men kommer inte ihåg var jag läst det.
    Aja, känns som om det lutar mot lite efterlängtad parmaskinka nu i helg{#lang_emotions_tongue_out}

• listo
    Mamma och Mor skrev 2009-08-29 09:16:40 följande:
    Hm, låter ju onekligen bra om det är så :) Hade dock fått för mig att listeria kunde finnas i charkprodukter, men kommer inte ihåg var jag läst det. Aja, känns som om det lutar mot lite efterlängtad parmaskinka nu i helg
    Jarå, visst kan listeria finnas i charkprodukter, men så länge man käkar fräscha grejer så är det ingen större risk. Listeria växer till sig med tiden och trivs t.ex. i förpackningar där bakterierna kan mysa.

Jag skulle inte tveka att äta parmaskinka som varit fryst, förutsatt att jag hade köpt den nyskivad eller i vacuumförpackning med hyfsat lång tid kvar till bäst-före-datum.
    listoplisto.blogspot.com - godare än tacos!
  • La Lola

Jag skulle äta fryst parma utan att tveka.

*mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Cincy
    Mamma och Mor skrev 2009-08-29 08:56:58 följande:
    Hur gör ni andra gravida med parmaskinkan?Vid frysning dör toxoplasman, men listerian överlever. Är det vanligt att parmaskinka innehåller listeria?Visst, man kan ju tillaga parmaskinkan och då få den helt okej, men hur gott är det egentligen..Förra gången jag var gravid var parmaskinka inte okej om den inte var tillagad, men det verkar som om kostråden numera är på en mer vettig nivå.Så, hur resonerar ni kring parmaskinka och liknande produkter?
    Jag fryser den oftast. Har dock hänt någon gång att jag ätit ändå. Är försiktig men drar det inte till extremer.
    Men jag kan lova att så fort som jag bara får kommer jag frossa i mögelostar! Som jag saknar det!!!!!
  • La Lola
    Cincy skrev 2009-08-31 14:13:28 följande:
    Jag fryser den oftast. Har dock hänt någon gång att jag ätit ändå. Är försiktig men drar det inte till extremer. Men jag kan lova att så fort som jag bara får kommer jag frossa i mögelostar! Som jag saknar det!!!!!
    För att dämpa suget; köp ädelost på tub.

Eller gör pastasås, paj eller varma mackor med mögelost.
  • lilla trieste

Jag äter Parmaskinka, oftast fryst i 3 dgr, men ibland har jag ätit den ändå, min BM tyckte inte att jag behövde skämmas för det.

• La Lola
    lilla trieste skrev 2009-08-31 14:35:11 följande:
    Jag äter Parmaskinka, oftast fryst i 3 dgr, men ibland har jag ätit den ändå, min BM tyckte inte att jag behövde skämmas för det.
    Nä, varför skulle du det (skämmas)?
  • lilla trieste

För att den inte varit fryst, men hon skojade och med det ville hon säga att jag inte skulle ta det där så jätte allvarligt.

• La Lola
    lilla trieste skrev 2009-08-31 14:40:34 följande:
    För att den inte varit fryst, men hon skojade och med det ville hon säga att jag inte skulle ta det där så jätte allvarligt.
    Ok...jag tyckte bara ordet "skämmas" var ett konstigt val av ord...
  • Trynträ

Nä det gör jag inte men det beror på att jag tycker att parmaskinka är äckligt och smakar unket och gammalt. Äter det aldrig ogravid heller.

• Mamma och Mor

Idag ska jag njuta av min parmaskinka som varit ett antal dagar i frysen - så gott det ska bli!

Svar på tråden Äter ni andra gravida parmaskinka som varit fryst?