Tvätten krymper
Jag är så ledsen och besviken, för mina kläder krymper i maskinerna.
Jag bor i ett hyreshus med gemensam tvättstuga och för några år sedan blev maskinerna utbytta till nya maskiner. Det var då kläderna började krympa.
Jag började med att gå tillbaka till en butik med mina kläder, men den ena tröjan fick jag ingen retur på, för hon trodde att det var maskinens fel. Har ett svagt minne av attd et var så i alla fall. Efter ett antal förstörda kläder började jag koppla bort centrifugeringen och då krympte inte tvätten mer, i alla fall inte lika mycket. Jättekul att dela in tvätten i 17 högar varje gång och jättekul att det tar lång tid för kläderna att torka för att det nästan droppar om demnär de är klara!
Jag tog upp detta med hyresvärden och skrev en lapp nere i tvättstugan om fler märkte av samma problem. Inga svar på lappen. (funderar på om det är för att det mest är pensionärer som bor här, som inte märker om deras tvätt krymper) Efter att hyresvärden kört igenom maskinerna och pratat med någon eller några grannar, (ingen aning) sa de att det inte var något fel på maskinerna. Då kontaktade jag hyresgästföreningen. Tyvärr satt det en inte alltför snäll tant som sa att hon inte trodde på mig, så därifrån fick jag ingen hjälp. Ska tilläggas att jag fått stor hjälp av dem förut!
Detta var för en eller ett par år sedan och jag funderar på att kontakta hyresvärden igen, men jag drar mig för det, det är så jobbigt! Tycker även att vissa plagg krymper även när jag kopplar bort centrifugeringen, men är lite osäker.
Tvättade ett överkast utan centrifugering nyligen. Ville nämligen att det skulle krympa och det krympte mellan 10 och 20 centimeter. Det är ju helt sjukt!
Någon som har erfarenhet av detta eller som har något tips på vad jag ska göra.
Förlåt att det blev så långt, var inte alls meningen att jag skulle skriva så mycket!