• TeeTee

Handen på hjärtat: använder ni tv:n som "barnvakt"?

Jag tror att många gör det, men kanske inte alltid vågar erkänna det, på grund av dåligt samvete. Så handen på hjärtat: använder ni tv:n som barnvakt?

Ex 1: lördag morgon, innan hela familjen har vaknat
    Ex 2: vardagseftermiddagar, när barnet är trött efter en hel dags lek på dagis, och föräldrarna måste fixa iordning middag etc etc.
    Ex 3: vardagsmorgoner, när föräldrarna måste göra sig i ordning för att åka till jobbet.

Jag erkänner att vi använder tv:n som barnvakt i princip alla helgmorgoner innan hela familjen har vaknat...

• Svar på tråden Handen på hjärtat: använder ni tv:n som "barnvakt"?
  • orpan

mina är ju små tvbögar som man skämtfullt bruakr kalla dem, dock jag med, så på helgen har jag somnat med tvn på kommer de och lägger sig hos mig och tittar på tv och man kan småslummra en halvtimme till, sen är det ganska hög mysfaktor när de kommer tre småttingar och lägger sig under täcket på lördag morgon:O)

• Frontline

Både ja och nej, grabben går själv och sätter på tv:n på morgonen och den är förinställd på barnkanalen.

Men det händer allt på dagen när han har tråkigt och jag är upptagen med annat för stunden då frågar jag om han vill se på bolibompa

• nelie

ja, det händer, några gånger i veckan. men sonen är lyckligtvis inte jätteförtjust i barnprogrammen, så oftast går han ifrån och leker med annat efter en liten stund.

• bengke

Absolut! Vaknar de tidigt på helgmorgnar så sätter jag mer än gärna på TVn och somnar om.

• vittra

Nej. Det har faktiskt aldrig hänt. Men vet inte vad för ålder på barn ni snackar om, dottern är knappt 2 år än. När hon vaknar så går vi upp. Dagis är hon inte på (än) och ja, det uppstår helt enkelt inte sådana situationer. Hon leker självständigt till stor del på morgonen så att man hinner vakna till osv. Vid matlagning leker hon själv i köket eller någon annanstans eller så får hon vara med och sitta i sin stol bredvid. Hon är i princip alltid delaktig i det som görs om hon inte aktiverar sig själv med lek. Tvn är sällan på alls.

• Pearlisen

Nej! Vår tjej är inte så intresserad av tv:n. Hon är förresten 2 år! (inom kort)

• Eisa

Om man ändå kunde.

Jag kramar dig mest när du förtjänar det minst, för det är då du verkligen behöver det.
  • bengke
    vittra skrev 2009-08-29 10:54:16 följande:
    Nej. Det har faktiskt aldrig hänt. Men vet inte vad för ålder på barn ni snackar om, dottern är knappt 2 år än. När hon vaknar så går vi upp. Dagis är hon inte på (än) och ja, det uppstår helt enkelt inte sådana situationer. Hon leker självständigt till stor del på morgonen så att man hinner vakna till osv. Vid matlagning leker hon själv i köket eller någon annanstans eller så får hon vara med och sitta i sin stol bredvid. Hon är i princip alltid delaktig i det som görs om hon inte aktiverar sig själv med lek. Tvn är sällan på alls.
    Det har med åldern att göra! När barnen var två år visste de inte vad TV var, nu är mellanbarnet 4 år och TV är en jättebra barnvakt!
  • Lillismaj

Ja, har på barnkanalen nu så jag ska få sitta här och tjattra ifred i några minuter.
    Men varför "erkänna"? Är det något "dåligt" med det?

• Aiwendil

Ja...som ex nr 2

Isaks lillebror Tim har anlänt den 15e augusti 2009
Svar på tråden Handen på hjärtat: använder ni tv:n som "barnvakt"?