• guldplutt

Förvärkar i v 31 - har ni fött för tidigt?

Väntar vårt andra barn, och förra gången kände jag inte av några förvärkar alls. Den här gången gör jag det, redan i v31. Min BM sa att det var normalt, ingenting att vara orolig för så länge det inte gjorde mer ont och längre perioder än jag har. Men jag glömde att fråga ifall det var tidigt? Så, ni som haft förvärkar (som molande mensvärk ungefär) redan i v31, har ni fött tidigare än BF, eller spelar det ingen roll?

• Svar på tråden Förvärkar i v 31 - har ni fött för tidigt?
  • Stumpan84

Jag kände mina första förvärkar igår... jag tror iaf de va förvärkar och jag är i vecka 26. Jag har alltid blivit tillsagd att det är inget farligt så länge som inte gör så satans ont så du krossar ett bord me handen *fniss* eller dom är regelbundna... Jag hade förvärkar med min son me... men han kom två dagar innan BF så...

• LinaP

Jag hade inga förvärkar alls med dottern, förrän samma dag som hon föddes. Nu den här graviditeten så började jag få förvärkar i vecka 31-32. Frågade BM om det och hon gav mig samma svar som du fått av din. Omföderskor får ofta mer förvärkar, och det är ingen fara så länge det inte gör ondare och/eller bli regelbundet. Jag har haft minst 3 st om dagen sen dess.

Jag är i vecka 38+4 nu.

• LoMsBebis

Jag har haft förvärkar hela graviditeten. Blev inlagd i v. 26 i två månader.
    är i v. 38+1 nu och ingen bebis än. Får du mer tycker jag du ska kontakta din bm omett läkar besök så att du inte behöver vara orolig.

• Vill ha bebbe

Jag har haft tidiga förvärkar med båda barnen.

Första barnet började det kring v. 25 och jag blev behandlad med Bricanyl i v. 3o, sonen föddes v. 35+6.

Andra barnet började det i v. 18, fick stoppa regelbundna förvärkar i v.29 två gånger och sen en gång kring v. 31 (Bricanylinjektioner). Var sjukskriven från v.22 pga av hotande förtidsbörd och prematura värkar, sonen föddes i v. 38+0.

Mina förvärkar gjorde ont (molande mensvärk samtidigt som sammandragningar) och jag hade som mest ca 40-50/dag. När de stoppade dem med Bricanyl kom de regelbundet under några timmar med 2-3min mellanrum, men de påverkade inte tappen så jag var öppnade mig inte i förtid som tur var!

Svar på tråden Förvärkar i v 31 - har ni fött för tidigt?