• ViljaDrömma

Nu har vi provkört...

....vagn! Som två kriminella smög vi in på Babyland i grannstaden och klämde och kände lite på vagnarna. Kände oss inte riktigt hemma bland alla magar och spädisar, men det var kul å se vagnarna live. Har bara sett dem på nätet innan.

Har varit inställd på en Brio Happy innan, men nu när vi såg den: Shit, va stor den var! Som ett skepp! Upplever ni som har den att den är stor och klumpig? Handtaget var ju typ en meter brett!

Såg oxå en Teutonia Fun som vi fastnade lite för. Visst har väl den vändbar sits? Är dubbla budskap ang. detta på dera hemsida. Är det någon som har en Teutonia Fun? Vad tycker ni om den? Vobblar den mycket med de svängbara hjulen?

Oj oj, nu är vi förvirrade som aldrig förr. Att det ska vara så svårt att köpa vagn!

Justja...största vagnen ever måste ju vara Emmaljunga, såg ut som om man föste en hel spjälsäng framför sig ju!

• Svar på tråden Nu har vi provkört...
  • Jola

Hej

Haha, ja Emmaljungas vagnar är stabila, men tungkörda tycker jag. Vi har en teutonia fun som vi köpte innan vi åkte till Polen. Vi behövde ju ingen liggdel utan bara sulky (för det finns väl liggdel till?). Vi har haft den i ett halvår nu och är väldigt nöjda. Den är superskön och lätt att köra. De små hjulen fram vobblar ingenting och de går ju att låsa fast om man vill, jag har dock aldrig gjort det. Nu vet inte jag riktigt vad du menar med vobblar men de funkar som de ska helt enkelt. Den har vändbar sittdel.

En nackdel med de små hjulen är att det är svårt att köra på guppig väg (då menar jag ljup snö, mycket grus, skogen, gräs osv) hjulen fastnar direkt och jag vet inte hur många gånger det har tagit tvärstopp för mig så vagnen har varit nära att tippa framåt. Jag tycker inte den är så stabil på ojämn väg men det har jag vänjt mig vid nu så jag har "koll på läget". På trottoarer, inne i stan och ja, mest asfalterade vägar så är den klockren att köra med.

• ViljaDrömma
    Jola skrev 2009-08-29 15:41:30 följande:
    HejHaha, ja Emmaljungas vagnar är stabila, men tungkörda tycker jag. Vi har en teutonia fun som vi köpte innan vi åkte till Polen. Vi behövde ju ingen liggdel utan bara sulky (för det finns väl liggdel till?). Vi har haft den i ett halvår nu och är väldigt nöjda. Den är superskön och lätt att köra. De små hjulen fram vobblar ingenting och de går ju att låsa fast om man vill, jag har dock aldrig gjort det. Nu vet inte jag riktigt vad du menar med vobblar men de funkar som de ska helt enkelt. Den har vändbar sittdel. En nackdel med de små hjulen är att det är svårt att köra på guppig väg (då menar jag ljup snö, mycket grus, skogen, gräs osv) hjulen fastnar direkt och jag vet inte hur många gånger det har tagit tvärstopp för mig så vagnen har varit nära att tippa framåt. Jag tycker inte den är så stabil på ojämn väg men det har jag vänjt mig vid nu så jag har "koll på läget". På trottoarer, inne i stan och ja, mest asfalterade vägar så är den klockren att köra med.
    Tack för ditt svar! Ja, vad menar jag egentligen med vobblar?! Jag menar nog om de lever sitt egna liv, eller om de känns stabila och går dit man vill och inget annat...

Bra input angående icke asfalterade vägar, kan ju vara bra att ta med i kalkyleringen... Finns ju en Teutonia Spirit oxå, med bara ett hjul där fram, fast då ett större rejälare hjul. Vet du något om den?
  • Manchester
    ViljaDrömma skrev 2009-08-29 16:31:18 följande:
    Tack för ditt svar! Ja, vad menar jag egentligen med vobblar?! Jag menar nog om de lever sitt egna liv, eller om de känns stabila och går dit man vill och inget annat... Bra input angående icke asfalterade vägar, kan ju vara bra att ta med i kalkyleringen... Finns ju en Teutonia Spirit oxå, med bara ett hjul där fram, fast då ett större rejälare hjul. Vet du något om den?
    Vet tyvärr inget om Spirit, men vi har en Teutonia Fun. På asfalterade vägar är den kanon, en av de bästa vagnar jag testat. Däremot håller jag med om att den inte funkar i skog och mark. Vår har dessutom blivit lite skev i ett hjul pga alla gånger den fastnar och tvärstannar om man kör den i naturen. Efter det skulle jag säga att ena framhjulet "vobblar" lite. Den är fortfarande bra, men inte lika bra som förut. Om ni mest kör i stan skulle jag absolut rekommendera en Fun, men ska ni ut i terrängen mer än i undantagsfall bör ni nog välja en annan vagn.
  • Ethi
    ViljaDrömma skrev 2009-08-29 15:12:29 följande:
    Har varit inställd på en Brio Happy innan, men nu när vi såg den: Shit, va stor den var! Som ett skepp! Upplever ni som har den att den är stor och klumpig? Handtaget var ju typ en meter brett!
    Var det chassit med vändbart handtag ni kände på? De upplever jag som just så stora och breeeeda i handtagen. Fast vanliga är rätt bred den med, men inte så värst tycker jag Motsvarande sak med Emmaljungan; E. Cerox (vändbart handtag) är stor som ett hus men E. City Cross (vändbar insats men inte vändbart handtag) känns bara lite större än en Emmaljunga scooter.

En detalj som vi missade att kolla, ja förutom de vändbara handtagen då som jag inte gillar, var vilken typ av handtag vagnen har. Är någon av er riktigt lång eller ni hoppas på syskon som ska stå på ståbräda, så är teleskophandtagen SÅ mycket bättre än vipphandtagen!

Visst är det svårt att köpa vagn! Det värsta är ju att mycket inser man inte förrän man levt med vagnen ett tag... På det viset kan det vara bra att köpa begagnat, så behöver det inte bli så dyrt när man ändrar sig
  • ViljaDrömma
    Manchester skrev 2009-08-29 17:54:39 följande:
    Vet tyvärr inget om Spirit, men vi har en Teutonia Fun. På asfalterade vägar är den kanon, en av de bästa vagnar jag testat. Däremot håller jag med om att den inte funkar i skog och mark. Vår har dessutom blivit lite skev i ett hjul pga alla gånger den fastnar och tvärstannar om man kör den i naturen. Efter det skulle jag säga att ena framhjulet "vobblar" lite. Den är fortfarande bra, men inte lika bra som förut. Om ni mest kör i stan skulle jag absolut rekommendera en Fun, men ska ni ut i terrängen mer än i undantagsfall bör ni nog välja en annan vagn.
    Okej, börjar misstänka att Teutonia Fun inte är något för oss... Visst är vi väl mestadels på asfalterade vägar, men vi vill kunna gå skogspromenader, dra vagnen på gräsmattan samt köra hos min syster på alla grusvägar...

Hmm...tankeverkstan fortsätter...
  • ViljaDrömma
    Ethi skrev 2009-08-29 22:08:32 följande:
    Var det chassit med vändbart handtag ni kände på? De upplever jag som just så stora och breeeeda i handtagen. Fast vanliga är rätt bred den med, men inte så värst tycker jag Motsvarande sak med Emmaljungan; E. Cerox (vändbart handtag) är stor som ett hus men E. City Cross (vändbar insats men inte vändbart handtag) känns bara lite större än en Emmaljunga scooter.En detalj som vi missade att kolla, ja förutom de vändbara handtagen då som jag inte gillar, var vilken typ av handtag vagnen har. Är någon av er riktigt lång eller ni hoppas på syskon som ska stå på ståbräda, så är teleskophandtagen SÅ mycket bättre än vipphandtagen!Visst är det svårt att köpa vagn! Det värsta är ju att mycket inser man inte förrän man levt med vagnen ett tag... På det viset kan det vara bra att köpa begagnat, så behöver det inte bli så dyrt när man ändrar sig
    Vet faktiskt inte om det var vändbart handtag... så mycket förstod vi nog inte Heter det nåt särskilt, eller står det kort och gott "vandbart handtag"? Teleskophandtag var det däremot på alla BRIO vagnarna i affären och det verkade bra, då vi är en lång och en kort! Kanske är den inte så klumpig? Har ni just Happyn? Hur funkar den i terräng? Och hur funkar den i låt säga en trång mataffär? Är den svår att svänga?

Sen testade vi både compact och light chassi. Vääääldigt gung i light chassit. Gillar barnen de, eller blir de åksjuka?
  • Puss och Kram
    ViljaDrömma skrev 2009-08-29 15:12:29 följande:
    ....vagn! Som två kriminella smög vi in på Babyland i grannstaden och klämde och kände lite på vagnarna. Kände oss inte riktigt hemma bland alla magar och spädisar, men det var kul å se vagnarna live. Har bara sett dem på nätet innan.Har varit inställd på en Brio Happy innan, men nu när vi såg den: Shit, va stor den var! Som ett skepp! Upplever ni som har den att den är stor och klumpig? Handtaget var ju typ en meter brett! Såg oxå en Teutonia Fun som vi fastnade lite för. Visst har väl den vändbar sits? Är dubbla budskap ang. detta på dera hemsida. Är det någon som har en Teutonia Fun? Vad tycker ni om den? Vobblar den mycket med de svängbara hjulen?Oj oj, nu är vi förvirrade som aldrig förr. Att det ska vara så svårt att köpa vagn!Justja...största vagnen ever måste ju vara Emmaljunga, såg ut som om man föste en hel spjälsäng framför sig ju!
    Det låter som vi Jag tyckte både emmaljunga och brio var sjukt klumpiga, vi som alltid ska ta vagnen ur och bilen kände genast att såna åbäken går helt bort. Vi valde en Teutonia mistral istället och var jättenöjd förutom att jag fick problem med mina handleder (karpaltunnelsyndrom)och fick byta till en trehjulig vagn viljet blev babyproffsens babytravel jogger comfort. När vi får nästa barn så ska jag köpa ligginsatsen till den istället... gillar i övrigt teutonia, tittat på teutonia spirit. Jag är tveksam till hjulen på fun på knöligt underlag. Två av tjejerna i föräldragruppen hade spirit och den hade allt med vår vagn som var toppen plus att den var trehjulig...
  • ViljaDrömma

Puss och Kram skrev 2009-08-30 10:20:23 följande:

Det låter som vi Jag tyckte både emmaljunga och brio var sjukt klumpiga, vi som alltid ska ta vagnen ur och bilen kände genast att såna åbäken går helt bort. Vi valde en Teutonia mistral istället och var jättenöjd förutom att jag fick problem med mina handleder (karpaltunnelsyndrom)och fick byta till en trehjulig vagn viljet blev babyproffsens babytravel jogger comfort. När vi får nästa barn så ska jag köpa ligginsatsen till den istället... gillar i övrigt teutonia, tittat på teutonia spirit. Jag är tveksam till hjulen på fun på knöligt underlag. Två av tjejerna i föräldragruppen hade spirit och den hade allt med vår vagn som var toppen plus att den var trehjulig...
    Aha, så de (och du) skulle kunna rekomendera Teutonia Spirit? Har den vändbar sits? Kan man låsa framhjulet? Ibland upplever jag att trehjulingar drar lite åt vilket håll de vill (tänk en jobbig kundvagn i affären). Vet du om spirit beter sig så?
  • ViljaDrömma

Förresten! Varför är det handbroms på Teutonia Spirit? Hur fort kör folk egentligen??? :-O

• Marie IE B

Vi fastnade ögonblickligen för Kronans vagn! Som tur var så var den inte bara snygg utan också rejält, stabil, ändå smidig och den som passade bäst i bagagen.

Svar på tråden Nu har vi provkört...