• Psym
    Äldre 29 Aug 18:26
    11496 visningar
    11 svar
    11
    11496

    konstiga ofrivilliga(?) rörelser hos 2-åring

    Hej!
    Har en son på 24 månader som gör konstiga ryckiga rörelser med ffa armarna upp och ner och mot magen när han sitter och inte har något annat för sig, sett det mest i bilbarnstolen. Han verkar vara borta i sina tankar och gör det helt omedvetet. När man pratar med honom eller distraherar honom slutar han. Har någon sett något liknande hos sina barn i samma ålder. Påminner lite om de rörelser som spädbarn gör. Tycker att det har blivit oftare senaste månaden eller så har jag uppmärksammat det först nu.

  • Svar på tråden konstiga ofrivilliga(?) rörelser hos 2-åring
  • Neko
    Äldre 30 Aug 14:41
    #1

    Vet inte om det är samma sak men min treåring viftar med armarna, han har gjort det sedan han var liten. Inte om han är fokuserad på något annat. Jag har tänkt att det är för att han är glad/energetisk och måste få ut det på något sätt men vet inte om det stämmer? Han gör det dock extra mycket då han är glad/på bra humör, och eftersom han inte pratar ännu kanske det är enda sättet att få utlopp för det? Pratar din tvååring?

  • Psym
    Äldre 30 Aug 16:51
    #2

    Nej, kan inte påstå att han pratar. Försöker med vissa ord och det är egentligen bara lampa och akta som han säger så man begriper.
    Hans viftande sker bara när han är stilla och inte kan göra så mycket annat som i bilbarnstolen samt ibland när han äter. Verkar vara helt ofrivilliga och omedvetna rörelser. Fick för mig att han gör det när han gör något annat svårt motorisk med tungan som att känna på tänder som är på väg eller vända på tuggan i munnen.
    Hur är det med din son verkar han vifta medvetet eller omedvetet på armarna?

  • Babyba­lo
    Äldre 30 Aug 17:42
    #3

    Min son är visserligen bara 15 månader, men han är också en riktig armviftare! Han verkar göra det mest när han blir glad eller uppspelt, men ibland ser det verkligen märkligt och lite "spastiskt" ut. Han kan liksom dunka ena el ibland båda armarna upp och ner, ibland mot bröstet eller magen, har gjort det sedan han var riktigt liten...Jag var riktigt orolig ett tag och startade någon tråd här då, men nu är jag inte speciellt bekymrad längre.
    Min son verkar helt normal för övrigt, så jag tror bara att det liksom är ett sätt att få utlopp för någon känsla... Jag tror inte att du behöver vara orolig om du kan bryta din sons beteende och avleda honom...

  • Psym
    Äldre 30 Aug 18:24
    #4

    Tack för svar.
    Skulle ni som svarar tycka att era barn gör detta viljestyrt eller mer omedvetet/ofrivilligt. Har sett det då och då tidigare under våren hos sonen men har skakat av mig det men nu tycker jag att han har en period där han gör det mer och oftare vilket gör mig stressad. Som CP-rörelser (inget nedvärderande i detta bara beskrivande) Jag har också resonerat som så att om det går att bryta är det nog ingenting. Får han en leksak att pilla med så upphör han. Sedan är det i samband med måltider och som jag skrev tidigare så får jag en känsla av att han känner runt med tungan samtidigt, han hanterar fortfarande inte omalet kött särskilt bra. Skall nog ringa BVC-tanten imorgon vad det nu kan ge.

  • Babyba­lo
    Äldre 30 Aug 20:25
    #5

    Jag kan faktiskt inte svara på om det är medvetet eller inte! Jag vet inte! Förstår precis vad du menar med CP-rörelser... Så ser min sons ut också! Tror dock att om det vore CP så borde det väl märkts på annat också!? Min son har varit normaltidig motoriskt har inga andra tecken än just viftningar på att något skulle vara fel. Hör med BVC och uppdatera gärna här hur det gick!

  • Psym
    Äldre 31 Aug 11:04
    #6

    Usch nu har jag pratat med BVC hon tyckte att en bvc-läkare skulle titta på honom och ev remiss till barnläkare. Känner mig ju inte direkt lugnare av detta snarare tvärt om. Kanske har jag förstorat något som är en bagatell. Nu blev det jobbigt.

  • Babyba­lo
    Äldre 31 Aug 12:26
    #7

    Försök tänk att det bara är positivt att en läkare tittar på det, helst en barnläkare. Med största sannolikhet kan du lägga det hela bakom dig sedan... Jag är förskollärare och kan faktiskt påminna mig om att jag sett liknande rörelser hos helt normala barn tidigare. Jag tror fortfarande att det är att sett att uttrycka känslor på. Har man inte ett ordentligt språk så kan det ta sig många uttryck!

  • Äldre 6 Aug 18:08
    #8

    Hej Psym! 8 år senare.... Hur gick det för ditt barn och de omedvetna rörelserna? Jag känner igen din beskrivning på pricken! Vår son beter sig exakt så!

  • Äldre 19 Aug 10:26
    #9

    Jag var Babybalo för 8 år sedan... Min son som också hade det beteendet är idag en fullständigt normal 9-åring. Rörelserna försvann med tiden!

  • Äldre 19 Aug 16:41
    #10
    Morrie skrev 2017-08-06 18:08:50 följande:

    Hej Psym! 8 år senare.... Hur gick det för ditt barn och de omedvetna rörelserna? Jag känner igen din beskrivning på pricken! Vår son beter sig exakt så!


    Svaret ovan var till dig Morrie
  • Äldre 22 Aug 15:55
    #11
    Mimmilo skrev 2017-08-19 16:41:09 följande:
    Svaret ovan var till dig Morrie
    Hej Mimmilo, Tack för ditt svar! 
    Jag läste igenom dina inlägg (igen) och det som skiljer är att detta än så länge bara händer när han är i "viloläge" och inte när han är aktiv. Viloläge är tex vid matbordet, i sängen innan sömn, på pottan, i bilbarnstolen. Än så länge har vi inte sett något under aktiva stunder.
    När han börjar vifta är han inte alls närvarande och har en tom blick som tittar runt. Kommer oftast "tillbaka" när han hör sitt namn.
    Känner du igen något av detta?
Svar på tråden konstiga ofrivilliga(?) rörelser hos 2-åring