Aurorasamtal förvärrar?
Hej flickor (och pojkar)!
Precis som alla andra i denna kategori är jag frukansvärt rädd för att föda barn. Enligt min kompis har jag varit det sedan mellanstadiet! Själv hade jag väl tippat på från ca tjugoårsåldern, men tydligen tidigare då då...
Jag kommer att föda barn på KS i Stockholm och har varit på ett samtal med en överläkare. Det var bara en sorts introduktion och jag kommder den 21 september att påbörja de riktiga besöken.
Till de personer som går på dessa samtal ber man kvinnan (och även mannen till viss del) att deltaga och besvara enkäter under den resterande tiden av graviditeten. Två av dessa har jag fyllt i, och varje gång slutar med en hysterisk, förbannad, jätteledsen och jätterädd blivande mamma...
I och med att jag fyller i dessa enkäter måste jag besvara frågor som "är du rädd för att det ska uppkomma problem, att barnet ska dö, att du ska dö" och dylika frågor. Allt detta skapar en enorm stress och en horribel ångest hos mig som slutar med tårar och skrik.
Jag, som inte ens börjat gå på samtalen på riktigt, börjar tvivla på att gå på samtalen och bara skita i alltihop, ta bilen när det är dags (maken kör så klart!) och bara köra på. Vad är det för mening med att behöva påminnas om de hemska sakerna som kan hända och behöva kryssa i frågor som bara stärker den dåliga självbild man har av att klara av en förlossning?
Är det någon annan som känt samma sak? Att det blir värre av att prata om de negativa sakerna än att "bara" gå dit och göra det man ska?