• Tjimtjom

Bilkudde till 10-12 år?

Läste i en tråd att barnen ska sitta på bilkudde till dom är 10-12 år.

Undrar hur många som har bilkudde till sin 10-12 åring o vad tycker dom om att sitta på den?

Dom barnen jag känner i den åldern skulle inte sitta på en bilkudde frivilligt så jag bara undrar hur vanligt det är.

• Svar på tråden Bilkudde till 10-12 år?
  • Annamamma 83

hmm, de går nog inte på ålder utan på längd. Tror ju knappast många 12 åringar sitter på bilkudde. Det handlar väl om att bältet ska sitta rätt, har ej så stora barn än, så ja kommit till den punkten..

• väduren74

Min dotter är 11 år och har inte suttit på bilkudde sedan ett par år tillbaks. Kan tillägga att hon e 150 lång. Har nog mera med barnets längd att göra!

• Tjimtjom

Tydligen är det lag på bilkudde till dom är 135 cm men att dom behöver sitta längre.
    Har bara svårt att se framför mig en 12-åring på bilkudde.

• Joico

Ja, det är lag på bältesstol eller bälteskudde till 135cm. Men höfterna är inte färdigutvecklade förrän vid 10-12års ålder, därför rekommenderas det att den används längre. Men om bältesstolen/kudden gör att bältet hamnar fel eller huvudet kommer fel mot bilen nackstöd, då ska man inte använda den.

• Tjimtjom
    Joico skrev 2009-08-29 20:49:22 följande:
    Ja, det är lag på bältesstol eller bälteskudde till 135cm. Men höfterna är inte färdigutvecklade förrän vid 10-12års ålder, därför rekommenderas det att den används längre. Men om bältesstolen/kudden gör att bältet hamnar fel eller huvudet kommer fel mot bilen nackstöd, då ska man inte använda den.
    Ok, så det är för att man kan paja höfterna som dom ska sitta på kudde till 12?

Tycker aldrig man ser så stora barn sitta på kudde. Dom 12-åringarna jag känner sminkar sig, springer runt o jagar killar o skulle hellre döööö än att sitta på en bilkudde.
  • Joico

Yepp.

Jo så är det ju.. synd om man är 12år och under 135cm då

Tjimtjom skrev 2009-08-29 22:23:00 följande:
    Ok, så det är för att man kan paja höfterna som dom ska sitta på kudde till 12?Tycker aldrig man ser så stora barn sitta på kudde. Dom 12-åringarna jag känner sminkar sig, springer runt o jagar killar o skulle hellre döööö än att sitta på en bilkudde.
  • Tjimtjom
    Joico skrev 2009-08-29 22:26:03 följande:
    Yepp. Jo så är det ju.. synd om man är 12år och under 135cm då
    Kan inte låta bli att fundera lite på hur många som vet om det.
  • Finesse
    Tjimtjom skrev 2009-08-29 22:32:28 följande:
    Kan inte låta bli att fundera lite på hur många som vet om det.
    Att det är lag på det vet nog många om.. men många struntar nog i det.. det är lag på att använda bilbälte hur många struntar i det?
  • Tjimtjom
    Finesse skrev 2009-08-29 22:48:13 följande:
    Att det är lag på det vet nog många om.. men många struntar nog i det.. det är lag på att använda bilbälte hur många struntar i det?
    Jo, men hur många vet om att barnet bör sitta på kudde upp till 10-12 års åldern?
  • Finesse
    Tjimtjom skrev 2009-08-29 23:00:38 följande:
    Jo, men hur många vet om att barnet bör sitta på kudde upp till 10-12 års åldern?
    inte många.. jag visste inte det förrän jag läste det här.. å jag gjorde verkligen inte det.. det är ju som om jag skulle sitta nu vilket inte går.. jag var 1,72 lång då å jag är det nu med.. har inte växt nånting sen jag var 12-13 år..
Svar på tråden Bilkudde till 10-12 år?