thecarseatlady skrev 2009-08-30 08:51:20 följande:
Anledningen till att så få barn använder bälteskudde/stol ända till 10-12års åldern är nog bara att föräldrarna inte vet bättre. Jag vågar också påstå att det beror på föräldrarna om barnen går med på eller vägrar att använda bältesstol/kudde så länge. För om barnen har vuxit upp i en familj där man aldrig förhandlar om säkerheten, så VET de vad som gäller och följer det. Vår 6,5-åring skulle hellre sitta bakåtvänd, för att han vet att det är säkrare. Tyvärr så kan han inte göra det då han är över 25kg. Han tycker också synd om alla sina kompisar som inte har varken bältesstol eller bälteskudde i bilen, för han vet att de inte sitter säkert i en olycka då. 8,5-åringen har sagt någon gång att hon gärna skulle byta bort sin bältesstol mot en kudde. Men det fick hon inte, för det är jag som bestämmer. Så då var det inte mer med det. Tilläggas kan att hon är längst i sin klass med sina 145cm, men jag tror ändå att hon är den enda som har en bältesstol, hennes kompisar som är huvudet kortare sitter utan. Men eftersom de är för korta så hamnar ju diagonalbältet över halsen => barnen lägger det bakom ryggen eller under armen, och föräldrarna säger ingenting utan tror att barnen sitter säkert så länge de är fastspända.... :o( Jag måste verkligen skaffa mig plus, för jag har en jättebra bild av min dotter när hon testar att använda bara bilbältet. På den ser man verkligen att man inte kan följa lagen på 135cm, för hon är ändå 10cm längre och sitter extremt dåligt med bara bilbältet på.
Jag är som sagt 165 cm o bältet hamnar över halsen på mig med. Tycker inte det är direkt bekvämt o det kan ju inte barnen som sitter utan kudde heller tycka.
En annan liten fråga, dom integrerade bilkuddarna som finns, Volvo har bl a, kan ju inte vara så säkra då? För dom har ju inte nån "bälteshake" på sidorna.