• Tjimtjom

Bilkudde till 10-12 år?

Läste i en tråd att barnen ska sitta på bilkudde till dom är 10-12 år.

Undrar hur många som har bilkudde till sin 10-12 åring o vad tycker dom om att sitta på den?

Dom barnen jag känner i den åldern skulle inte sitta på en bilkudde frivilligt så jag bara undrar hur vanligt det är.

• Svar på tråden Bilkudde till 10-12 år?
  • Tjimtjom
    Finesse skrev 2009-08-29 23:04:55 följande:
    inte många.. jag visste inte det förrän jag läste det här.. å jag gjorde verkligen inte det.. det är ju som om jag skulle sitta nu vilket inte går.. jag var 1,72 lång då å jag är det nu med.. har inte växt nånting sen jag var 12-13 år..
    Nä, har nog inte heller vuxit så mycket sen dess. Är 165 i dag.
    Där emot kan jag känna att jag skulle behöva en kudde att sitta på ibland eftersom alla bälten sitter så högt.
  • sol1

min bonus son fyller 11 år snart han är 130 cm lång och sitter fortfarande på bälteskudde i bilen för annars får han bältet fel mot halsen. mina egna stora barn är 11 och 12 år sitter inte på bälteskudde å det har dem inte gjort på nåt å några år den ena är 145 cm å den andra är 160 cm lång. så här är det bara 3 åringen å bonusen som sitter i bälteskudde resp bilbarnstol.

• thecarseatlady

Anledningen till att så få barn använder bälteskudde/stol ända till 10-12års åldern är nog bara att föräldrarna inte vet bättre.

Jag vågar också påstå att det beror på föräldrarna om barnen går med på eller vägrar att använda bältesstol/kudde så länge. För om barnen har vuxit upp i en familj där man aldrig förhandlar om säkerheten, så VET de vad som gäller och följer det. Vår 6,5-åring skulle hellre sitta bakåtvänd, för att han vet att det är säkrare. Tyvärr så kan han inte göra det då han är över 25kg. Han tycker också synd om alla sina kompisar som inte har varken bältesstol eller bälteskudde i bilen, för han vet att de inte sitter säkert i en olycka då. 8,5-åringen har sagt någon gång att hon gärna skulle byta bort sin bältesstol mot en kudde. Men det fick hon inte, för det är jag som bestämmer. Så då var det inte mer med det. Tilläggas kan att hon är längst i sin klass med sina 145cm, men jag tror ändå att hon är den enda som har en bältesstol, hennes kompisar som är huvudet kortare sitter utan. Men eftersom de är för korta så hamnar ju diagonalbältet över halsen => barnen lägger det bakom ryggen eller under armen, och föräldrarna säger ingenting utan tror att barnen sitter säkert så länge de är fastspända.... :o(

Jag måste verkligen skaffa mig plus, för jag har en jättebra bild av min dotter när hon testar att använda bara bilbältet. På den ser man verkligen att man inte kan följa lagen på 135cm, för hon är ändå 10cm längre och sitter extremt dåligt med bara bilbältet på.

• Dr Mupp

Jag satt på kudde tills jag var ca 10 år och det var ändå 20 år sen. Fast det är klart, jag var kort.

Mina barn är så pass små att det inte är aktuellt på flera år att ta bort stolarna. De två stora på 6 resp snart 5 år sitter i bältesstolar och 2,5 åringen sitter bakåt i bilstol.

Iom att min 6-åring är så kort så lär hon hinna blir 10-12 innan hon är 135 cm.

• Miss Lau
    Tjimtjom skrev 2009-08-29 23:00:38 följande:
    Jo, men hur många vet om att barnet bör sitta på kudde upp till 10-12 års åldern?
    Jag tycker det är sån information som man som förälder har en skyldighet att kolla upp, precis som annan info om bilsäkerhet.

Min son är visserligen "bara" 9 år men 135 cm lång och han sitter fortfarande i en bältesstol med rygg. Den dagen den blir för trång kommer han få sitta på enbart kudde.
  • Tjimtjom
    thecarseatlady skrev 2009-08-30 08:51:20 följande:
    Anledningen till att så få barn använder bälteskudde/stol ända till 10-12års åldern är nog bara att föräldrarna inte vet bättre. Jag vågar också påstå att det beror på föräldrarna om barnen går med på eller vägrar att använda bältesstol/kudde så länge. För om barnen har vuxit upp i en familj där man aldrig förhandlar om säkerheten, så VET de vad som gäller och följer det. Vår 6,5-åring skulle hellre sitta bakåtvänd, för att han vet att det är säkrare. Tyvärr så kan han inte göra det då han är över 25kg. Han tycker också synd om alla sina kompisar som inte har varken bältesstol eller bälteskudde i bilen, för han vet att de inte sitter säkert i en olycka då. 8,5-åringen har sagt någon gång att hon gärna skulle byta bort sin bältesstol mot en kudde. Men det fick hon inte, för det är jag som bestämmer. Så då var det inte mer med det. Tilläggas kan att hon är längst i sin klass med sina 145cm, men jag tror ändå att hon är den enda som har en bältesstol, hennes kompisar som är huvudet kortare sitter utan. Men eftersom de är för korta så hamnar ju diagonalbältet över halsen => barnen lägger det bakom ryggen eller under armen, och föräldrarna säger ingenting utan tror att barnen sitter säkert så länge de är fastspända.... :o( Jag måste verkligen skaffa mig plus, för jag har en jättebra bild av min dotter när hon testar att använda bara bilbältet. På den ser man verkligen att man inte kan följa lagen på 135cm, för hon är ändå 10cm längre och sitter extremt dåligt med bara bilbältet på.
    Jag är som sagt 165 cm o bältet hamnar över halsen på mig med. Tycker inte det är direkt bekvämt o det kan ju inte barnen som sitter utan kudde heller tycka.

En annan liten fråga, dom integrerade bilkuddarna som finns, Volvo har bl a, kan ju inte vara så säkra då? För dom har ju inte nån "bälteshake" på sidorna.
  • Dr Mupp
    Tjimtjom skrev 2009-08-30 20:41:55 följande:
    Jag är som sagt 165 cm o bältet hamnar över halsen på mig med. Tycker inte det är direkt bekvämt o det kan ju inte barnen som sitter utan kudde heller tycka. En annan liten fråga, dom integrerade bilkuddarna som finns, Volvo har bl a, kan ju inte vara så säkra då? För dom har ju inte nån "bälteshake" på sidorna.
    Nej de är inte säkra.
  • Tjimtjom
    Miss Lau skrev 2009-08-30 20:06:29 följande:
    Jag tycker det är sån information som man som förälder har en skyldighet att kolla upp, precis som annan info om bilsäkerhet. Min son är visserligen "bara" 9 år men 135 cm lång och han sitter fortfarande i en bältesstol med rygg. Den dagen den blir för trång kommer han få sitta på enbart kudde.
    Kommer åxå göra så. Bältesstolen känns mycket säkrare av nån annledning. Har en kudde i reserv, om kompisar ska med eller så, o den känns bara plastig o konstig.
  • Tinnys

min dotter är 9 och 135 cm, hon sitter på kudde med rygg och kommer göra det länge till.

• Misery

min dotter som blir 10 snart o är 144 cm sitter fortfarande på kudde o ska göra d ett tag till visst protesterar hon för ingen av hennes kompisar gör d men jag bestämmer....till och med hennes pappa tycker det är larvigt med kudde....

• Gurkburken

Min dotter som fyller 10 år i oktober stitter fortfarande på bälteskudde och kommer få fortsätta med det ett bra tag till.

Anledningen till att man rekommenderar bälteskudde upp till 10-12 år är att skelettet inte är färdigutveckalt förrän då.

Svar på tråden Bilkudde till 10-12 år?