• Blåbärsris

Rött i snippan

Tösen på 4 år klagar över att det kliar i snippan. Den är alldeles illröd och idag sa hon även att det gjorde ont när hon kissade. Hon har blöja som hon kissar i på natten och den kan vara rejält full på morgonen vilket jag trott varit orsaken till detta, men nu vet jag inte längre...

Kan det vara urinvägsinfektion eller nåt annat?

• Svar på tråden Rött i snippan
  • Miss Maya

Jag skulle nog gissa på svampinfektion då. Svampinfektioner ger ju klåda och så blir det rött.

• Blåbärsris

Oj, oj, oj!! Vad gör man då då??!!

• Cremo

När jag var liten och hade klåda brukade min mamma badda på lite potatismjöl. Det brukade lindra.

• MammasHjärta

Kan alldeles säkert vara svamp, kan bero på fuktig blöja men vissa har också lättare än andra att få det. Min dotter har haft det, och hon var alldeles illröd och kliade som tusan. Fick salva på BVC som funkade, det tog ett tag innan det försvann helt men man får vara ihärdig, så ring BVC :)

• Nona77

Vår dotter som också är fyra har haft precis samma besvär. Vi provade att smörja med lite inotyolsalva och det hjälpte. Besvären kom lite då och då och vi smörjde vid behov. Nu är hon snart fem år och hon har inte klagat på flera månader.

• limon

Man kan smörja med pevarylkräm, men jag hade nog uppsökt en vårdcentral för att få reda på vad det är först.

• LisaLotta

Precis så är det för min dotter på 4 år när hon får urinvägsinfektion, vilket hon haft några gånger.... Ring VC för att få lämna ett urinprov, vi brkar få lämna ett direkt till lab. Men det är äkert olika. Men ring så fort du kan för det är inte bra att gå med en urinvägsinfektion för länge, och dte är ju lätt att utesluta. Lycka till!

• mammamuuuu4

Min dotter var jätteröd, svullen och hade ont när hon kissdae. PÅ vc sa dem först svamp och det fanns nån receptfri salv apå apoteket som var bra...den började på k et jag:). Det visade sig vara "stjärtfluss" dvs streptokocker i underlivet! Så ring vc och be få komma dit

• Blåbärsris

Tack alla välvilliga o hjälpsamma! Då blir det till att ringa måndag morgon! Men är det egentligen VC eller BVC som sköter om det??

• Elli77

Vår tjej har också haft det. Har varit röd, haft flytningar och sagt att det svidit och kliat. Vår ssk trodde det var svampinfektion. Har fått smörja med först cortimyk och sen pevaryl. Men som andra sagt, ta kontakt med bvc/vårdcentralen först.

• Miss Maya

Du kan ringa VC också direkt. Hon är så pass stor nu. Brukar oftast vara så att VC inte tar emot barn under två år bara.

Blåbärsris skrev 2009-08-30 13:23:39 följande:
    Tack alla välvilliga o hjälpsamma! Då blir det till att ringa måndag morgon! Men är det egentligen VC eller BVC som sköter om det??
  • Stargirl

Kan det vara just pga instängd blöja som är fuktig som det blivit irriterat eller kanske en svampinfektion? Kanske dags att sluta med blöjan i förbyggande syfte?

• Stjärnstoft

Är det första gången hon har så här?
    Min dotter har en rad födoämnesöverkänsligheter och när hon äter ngt olämpligt, eller ngt med starka färgämnen så blir hon sen röd i snippan och det svider/kliar. Det brukar gå över på ngt dygn, snabbare om vi smörjer med inotyol.
    Men annars är ju symtomen sådana att det kan vara en rad saker som ovan nämnts, kanske ffa svampinfektion eller urinvägsinfektion.

• Blåbärsris

Nu har vi smörjt in två dagar i rad och efter dusch ikväll var det inte rött längre. Ang. sluta med nattblöja har vi provat men det blir ett väldigt springande o byta lakan på nätterna...

Svar på tråden Rött i snippan