• NettanFjärtan

Alkohol

Hur lång tid tar det från dess att man har druckit något som innehåller alkohol tills det att mjölken inte innehåller någon alkohol längre?

• Svar på tråden Alkohol
  • Julutzi

Man kan dricka lite för det går inte ut i bröstmjölken... Enligt vänner som är läkare krävs det ca 2st vinflaskor för att det ska gå över i mjölken... Och så mycket dricker man väl ändå inte när man har små barn??

♥ Mamma till Julia 030527 och Emilia 080108 ♥
  • far

Mitt råd till dig: Om du har ett litet barn, så drick bara ett glas vin. låt minst4 timmar förflyta, innan du ammar, om inte du vill vara små lullig, med din bebis?

• Bliglin

Nja, det är en sanning med modifikation. Bröstmjölken får samma alkoholhalt som blodet hos den som dricker.

DOCK är det (vetenskapligt bevisat) helt ofarligt för bebisen att dricka modersmjölk från berusad person eftersom mjölken som sagt bara innehåller samma andel alkohol som blodet, dvs kanske 1 promille. (efter några glas vin). 1 promille är en tusendel alkohol, dvs avesvärt lägre andel alkohol än vad det finns i vanlig juice eller filmjölk.

Så det finns inget skäl alls att avstå från att dricka alkohol pga bröstmjölken. Man kan dricka sig dyngrak utan att bröstmjölken är farlig för bebisen. Dock bör man absolut inte hantera sitt barn berusad. Och var den gränsen går vet man förhoppningsvis själv.

Julutzi skrev 2009-08-29 21:41:39 följande:
    Man kan dricka lite för det går inte ut i bröstmjölken... Enligt vänner som är läkare krävs det ca 2st vinflaskor för att det ska gå över i mjölken... Och så mycket dricker man väl ändå inte när man har små barn??
  • far

DOCK är det (vetenskapligt bevisat) helt ofarligt för bebisen att dricka modersmjölk från berusad person eftersom mjölken som sagt bara innehåller samma andel alkohol som blodet, dvs kanske 1 promille. (efter några glas vin). 1 promille är en tusendel alkohol, dvs avesvärt lägre andel alkohol än vad det finns i vanlig juice eller filmjölk.

ajabaja, detta är nog inte ärliga fakta. Om mor dricker, då dricker lila bebisen henes mjölk. så minnst 4 timmar!

• siamusen
    far skrev 2009-08-29 22:07:16 följande:
    DOCK är det (vetenskapligt bevisat) helt ofarligt för bebisen att dricka modersmjölk från berusad person eftersom mjölken som sagt bara innehåller samma andel alkohol som blodet, dvs kanske 1 promille. (efter några glas vin). 1 promille är en tusendel alkohol, dvs avesvärt lägre andel alkohol än vad det finns i vanlig juice eller filmjölk.ajabaja, detta är nog inte ärliga fakta. Om mor dricker, då dricker lila bebisen henes mjölk. så minnst 4 timmar!
    Jo det är fakta.

Mammans mjölk innehaller lika mycket alkohol som hennes blod.

Dricker mamman sa att han har 5 promille i blodet är hon redan död av alkoholförgiftning.

MjÖlken har da 5 promille, dvs 0.5% vilket räknas som alkoholfritt. Juice och andra livsmedel innehaller lika mycket.

Sa visst kan man dricka och amma. Blir bara inte full sa att du tappar barnet eller nagot liknande.
  • kattis b
    far skrev 2009-08-29 21:47:13 följande:
    Mitt råd till dig: Om du har ett litet barn, så drick bara ett glas vin. låt minst4 timmar förflyta, innan du ammar, om inte du vill vara små lullig, med din bebis?
    herregud.. lullig på ett glas vin? Trasig lever, eller?
  • JBC
    kattis b skrev 2009-08-29 23:46:07 följande:
    herregud.. lullig på ett glas vin? Trasig lever, eller?
     Nej, men har man inte druckit nåt på ca 1 år och på fastande mage = lätt hänt!
  • kattis b

Jag levde på fastande mage och alkohol ett bra tag, men inte fan blev jag lullig av ett glas vin. Har för övrigt aldrig ens hört talas om nån som har blivit det.

• NettanFjärtan
    far skrev 2009-08-29 21:47:13 följande:
    Nej alltså om jag ska dricka så kommer jag ju såklart att ha barnvakt men jag vill veta hur länge jag ska vänta från dess att jag slutat dricka tills dess att jag kan amma igen. Alltså tills precis ALL alkohol är borta från mjölken... Vill absolut inte riskera något... men är det alltså bara 4 timmar tills den är helt alkoholfri? 0%?
  • kattis b

Men herrejösses, vännen. Du kan amma och dricka samtidigt om det skulle vara så. Det är helt riskfritt. Ditt barn får inte i sig mer alkohol än om du dricker juice.

Svar på tråden Alkohol