• Pyl

Spanska låtar?

Jag försöker lära mig spanska, men det är svårt att få orden att fastna eftersom man inte hör språket så ofta. Det är ju skillnad på engelskan som vi hör precis hela tiden i TV och olika låttexter.

Jag tror att det skulle bli lättare för mig om jag lärde mig lite spanska låtar. Är det någon som har något tips?

• Svar på tråden Spanska låtar?
  • LaKati

:) Jag har nog massor med tips, 90% av all musik i min iPod är på spanska... sen beror det ju på vad för sorts musik du gillar, det finns ju allt möjligt. :)

Googla på Agenda Latina webbradio, så kan du ha på spansk musik i bakgrunden utan att behöva ladda ner/köpa.

• Stårschan

Ååå. Jag säger bara Marc Anthony! Ladda hem skivan 'Amar sin mentiras' pronto!

• Pyl

Tack för tipsen! Ska prova dem!
    Problemet med radio är att jag gärna vill kunna hämta hem låttexter så att jag har nån chans att hänga med i texten och kunna slå upp ord.
    Så gärna fler tips på artister/låtar.
    Vi har spotify också så det behöver inte blir olagligt :)

• Airlee
    Pyl skrev 2009-09-01 18:44:10 följande:
    Tack för tipsen! Ska prova dem! Problemet med radio är att jag gärna vill kunna hämta hem låttexter så att jag har nån chans att hänga med i texten och kunna slå upp ord. Så gärna fler tips på artister/låtar. Vi har spotify också så det behöver inte blir olagligt :)
    Om du söker på YouTube efter en viss artist (Shakira kanske, till exempel? Hennes låtar är bra och de flesta tror jag finns i spanska versioner) och lägger till "spanish lyrics" så kan du nog få upp en hel del att träna på.
  • Pyl
    Airlee skrev 2009-09-01 18:46:48 följande:
    Om du söker på YouTube efter en viss artist (Shakira kanske, till exempel? Hennes låtar är bra och de flesta tror jag finns i spanska versioner) och lägger till "spanish lyrics" så kan du nog få upp en hel del att träna på.
    Ja vad bra! visste inte att man kunde få text med på youtube. tack!
  • LaKati

Spotify is da shit! :)

Här kommer några fler namn:

Chayanne (ganska lätt att hänga med i hans låtar)
    Mecano (spansk spanska)
    Maná (rock)
    Los Bukis (Mexicos svar på ABBA, finns inte på Spotify, däremot på youtube)
    Marco Antonio Solís (ballader)
    Jennifer Lopez
    Fernando Ubiergo
    Ricardo Montaner
    Julio Iglesias
    Enrique Iglesias
    Olga Tañon (sjunger merengue, enkla tydliga texter)
    Aventura
    Thalía
    Ojos de brujo (modern flamenco)
    Jarabe de Palo (rock)

för prat-sång och bra texter:

Violeta Parra
    Victor Jara
    Silvio Rodriguez
    Joaquín Sabina

annars kan du bara söka på Spotify på t. ex. "salsa", "bachata", "merengue", så får du upp en massa musik på spanska! Lycka till!

• Stårschan

Den gamla 60-talsdängan "Eres tu" är också väldigt lätt att hänga med i. Dessutom är texten både vacker och enkel. En sån som man är glad att kunna gå och nynna på, helt enkelt.

• Cocarola

Låten Me gustas tu, med Manu Chao!

• Rosana

Gloria Estefans platta "Mi tierra". Hon artikulerar mycket tydligt, bra att lyssna på och skön musik.

• Pyl
    LaKati skrev 2009-09-01 23:00:48 följande:
    Spotify is da shit! :)Här kommer några fler namn:
    He he! "några"... massor skulle jag vilja säga. Skitbra! Tackar så hjärtligt : )

Tack till alla för tipsen! Nu har jag att lyssna på. Hoppas spanskan fastnar lite lättare nu, men om inte annat så upptäcker jag säkert en hel del musik som jag inte skulle upptäckt annars.
  • V 77

Lite trallvänligt

La quinta estacion - que te queria
    La quinta estacion - el sol no regresa
    La quinta estacion - daría
    Paulina Rubio - Ni una sola palabra
    Kumbia kings - mi dulce niña
    Juanes - Me enamora
    Shakira - la loba

Eros Ramazotti har typ sjungit in alla sina låtar på spanska med...

Roxette - no se si es amor ( it must have been love låten) för att knyta an till ovan inlägg.

Några band/artister:
    Maná (spansk pop)

• Vamosamali

Amaral
    La Oreja de Van Gogh
    Nena Dakonte
    Coti....

alla dessa har väldigt bra texter...

Svar på tråden Spanska låtar?