Välling i Holland
Hej,
är det nån som vet vad välling heter i Holland? Om det än finns...?
Jag har kollat i ordboken, men får då samma ord som för gröt.. så jag vet inte om det finns här, kan inte hitta det nånstans.
Tacksam för svar.
Hej,
är det nån som vet vad välling heter i Holland? Om det än finns...?
Jag har kollat i ordboken, men får då samma ord som för gröt.. så jag vet inte om det finns här, kan inte hitta det nånstans.
Tacksam för svar.
Jag vet inte om det är samma i Holland men här i Österrike ger många gröt som dom späder ut till drickkonsistens. Något som heter välling finns inte, men den utspäda gröten blir ju ungefär samma sak.
Japp, jag tror nog det.
Var i affären idag, och såg gröt förpackningar med bilder av både flaskor och tallrikar. Läste oxå på förpackningarna att man kan använda 2 olika doseringar av vätska, så det kan användas i flaska oxå.
Så då är det likadant i andra länder oxå då.
Tack för hjälpen.
Det finns ingen välling i Holland. Har vänner som bor där och dom vet inte vad välling är för ngt, utan det har vi bara här i sverige och våra övdiga skandinaviska grannar,
Dom ger barnen gröt.
Jag tror inte att det finns välling här. Köp pap och späd ut den (som du redan skrev).
När jag var i holland nu i somras såg jag faktiskt något nytt, som faktiskt måste vara välling. Ibland stod det också angivet (som försäljningsargument, tror jag) att det länge använts i de skandinaviska länderna också.
Det hette då drinkpap eller welterustenmelk. Men, jag har inte prövat dem och inte sett dem tidigare när vi bodde där. Pröva kan du ju alltid!
Jag tror inte välling finns i holland heller :) var där nu i somras, sambon är från belgien där det A B S O L U T inte finns . :) Men som sagt "gröt" hittade jag på mataffären så den kan du säkert späda ut som välling? Läste dock inte på den :)
Tack för alla svar!
Jag har hittat gröt i affären som man kan späda ut till välling, drinkpap, som Moster Ia skrev.
Ska pröva detta när dottern blir lite äldre.
Tack! :)