• JANniela

Välling i Holland

Hej,
    är det nån som vet vad välling heter i Holland? Om det än finns...?
    Jag har kollat i ordboken, men får då samma ord som för gröt.. så jag vet inte om det finns här, kan inte hitta det nånstans.
    Tacksam för svar.

• Svar på tråden Välling i Holland
  • mia567

Jag vet inte om det är samma i Holland men här i Österrike ger många gröt som dom späder ut till drickkonsistens. Något som heter välling finns inte, men den utspäda gröten blir ju ungefär samma sak.

• JANniela

Japp, jag tror nog det.
    Var i affären idag, och såg gröt förpackningar med bilder av både flaskor och tallrikar. Läste oxå på förpackningarna att man kan använda 2 olika doseringar av vätska, så det kan användas i flaska oxå.
    Så då är det likadant i andra länder oxå då.
    Tack för hjälpen.

• saami81

Det finns ingen välling i Holland. Har vänner som bor där och dom vet inte vad välling är för ngt, utan det har vi bara här i sverige och våra övdiga skandinaviska grannar,
    Dom ger barnen gröt.

• NederlandsSvensk

Jag tror inte att det finns välling här. Köp pap och späd ut den (som du redan skrev).

• Koffie

När jag var i holland nu i somras såg jag faktiskt något nytt, som faktiskt måste vara välling. Ibland stod det också angivet (som försäljningsargument, tror jag) att det länge använts i de skandinaviska länderna också.

Det hette då drinkpap eller welterustenmelk. Men, jag har inte prövat dem och inte sett dem tidigare när vi bodde där. Pröva kan du ju alltid!

• jessamy

Jag tror inte välling finns i holland heller :) var där nu i somras, sambon är från belgien där det A B S O L U T inte finns . :) Men som sagt "gröt" hittade jag på mataffären så den kan du säkert späda ut som välling? Läste dock inte på den :)

• JANniela

Tack för alla svar!
    Jag har hittat gröt i affären som man kan späda ut till välling, drinkpap, som Moster Ia skrev.
    Ska pröva detta när dottern blir lite äldre.

Svar på tråden Välling i Holland