• Marie1960

    ..enskild vårdnad?

    Hej!
    Jag har , med min fd man , 4 barn och av dessa är nu bara 1 kvar under 18 år. Det har under alla år varit si å så med samarbete med pappan.
    Men nu har pappan helt slutat prata med mej ,, han svarar inte telefonen då jag ringer å de helger ( var 4:e) som han ska ha umgänge med dottern , varken hör han av sej eller svarar på mina samtal. Han har via ett av de andra barnen sagt att han vägrar prata med mej nåt mera. ... allt detta omöjligör allt samarbete om vår 14 åriga dotter. Hon har dessutom en utvecklingsstörning och flera beslut på skolan mm. ska ju skrivas under av bägge vårdnadshavare. ..
    kan jag kräva att han ska samarbeta å ta sin del av hennes liv, hur gör jag isf?..iannat fall kan jag söka enskild vårdnad , känns så tungrott å tröstlöst allt detta...var ska jag vända mej för att få hjälp.? Han dessutim mkt dålig ekonomi pga arbetslöshet/ ingen stämpling......
    Helst vill jag ju att han tar del av hennes liv , om inte så just för hennes egen skull ... vad ska jag göra?
    Mvh Mari

  • Svar på tråden ..enskild vårdnad?
  • Socialsekreteraren

    Hej Mari

    Ibland skulle man önska att det fanns någon lag som gjorde så att föräldrar tar del i sina barns liv, tyvärr är det inte så. Kring barn kan det fattas beslut att de måste träffa sin föräldrar men inte tvärtom.

    Antar att du gjort flera försök för att få igång en dialog med pappan, finns det något sätt som du inte provat; gå via släkt, vänner? Är det möjligt att ni tillsammans går till familjerådgivningen?
    Kan det vara så att pappan själv önskar att du har enskild vårdnad? Detta behöver ni diskutera, vill även säga att vårdnad ändå innebär att man är förälder och bör ha de "skyldigheter" som detta innebär, ex att sträva efter en god kontakt och finnas som stöd för barnet.

    Medverkar pappan inte till att er dotter får den vård, omsorg och skolgång hon behöver (som du nämner underskrifter som krävs från bägge vårdnadshavarna) ser jag ingen annan råd än att du kontaktar familjerättsjurist i syfte att diskutera en process som handlar om enskild vårdnad.

    mvh Camilla

Svar på tråden ..enskild vårdnad?