• Anonym

Saudiarabien, ingen skatt, skatta här?

Min man ska åka till saudiarabien i 6mån och jobba. De skattar inget där, är det någon som vet om min man måste skatta på pengarna i sverige då?

Ska självklart ringa å höra innan, har kollat på skatteverkets hemsida, där står det att jobbar man utomlands mellan 6mån - 1år och skattar i det landet så behöver man inte skatta i sverige.

Men hur är det då när de inte drar skatter i det landet? Och hur mycket i skatt drar de i Sverige på det han tjänat under denna tid om det blir så att han måste skatta här?

• Svar på tråden Saudiarabien, ingen skatt, skatta här?
  • Anonym

Tror du får bättre besked hos skatteverket än på familjeliv

• Anonym

Om det inte dras skatt i utlandet så är det väl först när man jobbat utomlands i ett år som man slipper betala skatten i Sverige.

Om man skattar utomlands så räcker det ju med sex månaders arbete.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-08-30 12:11:17 följande:
    Tror du får bättre besked hos skatteverket än på familjeliv
    Eller av arbetsgivaren som också måste veta vad som gäller?
  • A Andersson

det beror på om arbetsgivaren är svensk, annars betalar han ingen skatt i sverige. kollade det när jag jobbade i norge nu senast och jag slipper i sverige eftersom jag har en norsk arbetsgivare.

• Anonym

A Andersson skrev 2009-08-30 12:57:21 följande:

det beror på om arbetsgivaren är svensk, annars betalar han ingen skatt i sverige. kollade det när jag jobbade i norge nu senast och jag slipper i sverige eftersom jag har en norsk arbetsgivare.
    Det beror ju dels på hur lång tid man arbetar utomlands och om man betalar skatt eller inte där. Det är olika regler beroende på om man arbetar mer eller mindre än 6 månader till ett år utomlands och olika regler beroende på om man betalar skatt eller inte i det land där man jobbar.
  • A Andersson
    Anonym skrev 2009-08-30 12:59:21 följande:
    A Andersson skrev 2009-08-30 12:57:21 följande: Det beror ju dels på hur lång tid man arbetar utomlands och om man betalar skatt eller inte där. Det är olika regler beroende på om man arbetar mer eller mindre än 6 månader till ett år utomlands och olika regler beroende på om man betalar skatt eller inte i det land där man jobbar.
    skatt betalar man där oftast oavsett. men frågan var om man betalar skatt i sverige och det gör du endast om man arbetar för ett svenskt företag, svensk arbetsgivare.
  • Anonym

A Andersson skrev 2009-08-30 13:06:30 följande:

skatt betalar man där oftast oavsett. men frågan var om man betalar skatt i sverige och det gör du endast om man arbetar för ett svenskt företag, svensk arbetsgivare.
    Men ts skriver ju tvärtom om att hennes man inte ska betala skatt där.

Och då gäller ju olika regler beroende på hur länge man jobbar utomlands.

www.skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9e8ef36800025025/33912.pdf
  • Anonym

Arbete som pågår utomlands i under ett år så betalar du skatt här hemma om inte du inte betlar skatt i intjänandelandet.

• yodi

se till att kolla upp det ordentligt, nu är det visserligen några år sedan men sambons pappa jobbade utomlands, tror det var i saudi arabien men är inte säker, han fick i alla fall en rejäl rest skatt.

• Argo

Ett år i Saudia så är man safe. Ettårsregeln.

Man kan även klara sig om man har utländsk arbetsgivare och får in pengarna på konto utomlands (men det brukar kallas fusk av svenska skattemyndigheten )

Hade Saudia valt att te en enda krona i skatt på hela din mans 6månaders-inkomst hade det räckt för att han skulle bli skattebefriad i Sverige. Nu kommer hela hans inkomst att beskattas i sverige - om allt går rätt till.

Från skatteverkets sida ovan:

"Den som i skattehänseende är bosatt i Sverige och
    har arbetat eller avser att arbeta utomlands kan under
    vissa förutsättningar bli befriad från att betala skatt i
    Sverige på utlandsinkomsten. Förutsättning för skattebefrielse
    är bl.a.

? att du är anställd och att denna anställning innebär
    att du ska vistas utomlands i minst sex månader
    samt att inkomsten av anställningen har beskattats
    i arbetslandet enligt landets lagstiftning eller de
    skatteavtal som gäller (sexmånadersregeln), eller

? att du är anställd och att denna anställning innebär
    att du ska vistas utomlands i minst ett år i samma
    land, även om inkomsten inte har beskattats i arbetslandet
    på grund av lagstiftning eller administrativ
    praxis i detta land eller på grund av annat avtal än
    skatteavtal (ettårsregeln)."

• Anonym

Denna tråd är visserligen gammal, men jag undrar hur ni gjorde? Tog han jobbet och hur blev det med skatten? Vi är i samma sits just nu; Ska min man jobba 6 månader i Saudiarabien eller ska han inte..?

• Anonym

har en syster som jobbar i förenade arabemiraterna där det är skattefritt, hon behöver inte skatta här hemma i sverige.

• Anonym

Du kan aldrig så noga veta med beskattning på jobb i utlandet. Det beror på om skatteverket anser att din man har anknytning. Anknytning kan vara ett åretruntboende eller barn under 18 år. Och annat. Det finns många utlandssvenskar som jagas av skatteverket i Sverige fast de sedan många år betalar skatt utomlands. 6 månader är väl ingenting för skatteverket. Däremot är försäkringskassn blixtsnabb på att stryka utlandssvenskar ur systemet så att de inte får vård mera. 

Det handlar nog om man har tur med skatteverkets bedömning.
  • Anonym

- Om företaget är svenskt och han är utsänd på tillfälligt arbete och han inte skattar i utomlands så ska han skatta i Sverige.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-05-13 08:42:56 följande:
    Du kan aldrig så noga veta med beskattning på jobb i utlandet. Det beror på om skatteverket anser att din man har anknytning. Anknytning kan vara ett åretruntboende eller barn under 18 år. Och annat. Det finns många utlandssvenskar som jagas av skatteverket i Sverige fast de sedan många år betalar skatt utomlands. 6 månader är väl ingenting för skatteverket. Däremot är försäkringskassn blixtsnabb på att stryka utlandssvenskar ur systemet så att de inte får vård mera.  Det handlar nog om man har tur med skatteverkets bedömning.
    Det där stämmer inte.
    Du har rätt att vistas ett år i utlandet innan du blir utskriven och många vistas betydligt längre än så utomlands (och är fortfarande skrivna i Sverige) utan att bli utskrivna. FK skriver inte ut folk på det viset du beskriver.

Om man är anställd för ett svenskt företag så kan du aldrig bli utskriven om du är utskicka då tillfällligt uppdrag i utlandet och du måste betala. Att skatteverket tittar på anknytning handlar om att du kan få behålla din skrivning i Sverige om du har barn eller familj även om du bor permanent i utlandet.
    Anonym skrev 2010-05-13 00:06:30 följande:
    har en syster som jobbar i förenade arabemiraterna där det är skattefritt, hon behöver inte skatta här hemma i sverige.

Din syster bor väl i Saudi? Eller är hon också bara där under en väldigt begränsad tid? Jag bor också utomlands och har skattebefriade inkomster som jag inte skattar för i Sverige.
  • Anonym

Jag ringde Skatteverket och frågade och efter mycket diskussioner mellan olika handläggare kom följande svar:

Svensk arbetstagare som jobbar i Saudi i 6 månader (6 mån - 1 år = 6-månadersregeln) skulle ha varit fri från att betala skatt i Sverige OM Saudi varit ett land där det betalades skatt. Nu är det 0 % skatt i Saudi och därför ska svensk arbetstagare (enligt ovan) betala skatt i Sverige. Vilket betyder att det han skulle fått ut i lön av Saudiarabisk arbetsgivare blir BRUTTOLÖN i Sverige som han själv ska betala skatt från (57%...). Så i vårt fall var det inte värt besväret att ta det jobbet...

Svar på tråden Saudiarabien, ingen skatt, skatta här?