• Anonym (Nannis)

Ni som arbetar med missbrukare, berätta!??

Jag väljer att vara anonym då det är bäst i detta läge.

Jag har iallafall en bakrund med både en mamma och en pappa som var och är missbrukare. Har även andra nära släktingar med samma problem.

Pappa gick bort i början av sommaren pga sitt mussbruk, och det var då jag bestämde mig. Jag ska jobba med missbrukare!

Nu har jag mycket gratis pga egna erfarenheter, har hjälpt till mycket ideelt och vet hur man måste "ta" en missbrukare. Är även mycket van vid att ha kontakt med myndigheter. Detta känns som mitt kall, och efter min föräldraledighet så börjar jag arbeta. Känns så spännande och en otrolig känsla att ha "bestämt" sig och att man verkligen kommer till skott och får börja arbeta med det man vill.

Nu är jag nyfiken på er andra som arbetar/ska arbeta/ har arbetat med missbrukare, hur tycker ni det är? Vad gör ni? trivs ni med det?

• Svar på tråden Ni som arbetar med missbrukare, berätta!??
  • Anonym (Nannis)

Skrev tokigt. Menade att jag kan tänka mig plugga senare för att få bredare kompetens inom något specifikt.

Anonym (Nannis) skrev 2009-08-30 14:25:18 följande:

Jag blir inte arg för att andra har åsikter. Jag kände bara att jag INTE startade tråden för att bli ifrågasatt huruvida jag har utbildning eller ej. Jag vill ännu en gång poängtera att jag INTE skulle kunna tänka mig att plugga senare för att vidga mina vyer så att säga. Men det jag har nu vill jag använda! Som någon skrev - språket. Det tar lång tid innan man ens förstår vad de pratar om. Det är lättare sagt en gjort att komma från skolbänken och försöka föra en konversation med en missbrukare , då dem har ett helt annats språk! Det måste man kunna, eller lära sig. Sedan skrev någon att man måste kunna läsa människor. Helt rätt. Sedan handlar det om att de du jobbar med måste ha respekt för dig. Du måste ha ett kroppspråk som talar om att " mig sätter du dig inte på!". Kroppspråk, tal, uttryck, allt är ju en viktig del i det. Och det är en utav sakerna jag känner att jag fått "gratis" genom mina erfarenheter. Jag kan bara säga utifrån mig själv, skulle jag sitta och studera utan egen erfarenhet utav missbrukare så kan jag ju tala om att jag förmodligen skulle kissa på mig om jag kom till min nya arbetsplats, och inte förstod språk, kontakten, och kunde läsa av människorna. Och klart jag inte varit kaxig alla gånger, men det får man inte visa utåt!
  • Anonym (har jobbat)

Är försiktig, för jag anser att jag har skyldigheter gentemot gamla klienter livet ut.
    Hoppas jag någon gjort för mig med.
    Ja, vad jobbade jag med?
    Jobbat med (metadon, subutex), gamla hemlösa (fortfarande aktiva), alkoholister, amfetaminister, hasch, m.m.
    Det roligaste var, men totalt tröstlöst skratt!, var med äldre hemlösa. (50-80)
    50 är ju rätt så ungt, med med deras erfarenhet var de nu både utseendemässigt och kroppsligt äldre med sjukdomar, HIV och krämpor.

Alkis, amfetaminister, var mera hoppfullt. Dock mera öppna återfall på alkisar o dolda återfall på amfetamin (tjack). Men mycket inre stress att jobba med. Också mest erfarenhet från mig.
    Heroin var tuffast, väldigt sällan glada slut. Det mesta återfall, fängelse, död. De få man varit med om (5 år) undrar man nu hur det går. Jävla skitdrog. Svårt som attan att komma tillbaka, så mycket som är paj. De som lyckas, ja, man kan inte annat än andas försiktigt.

Jag hade både behandlingsplaner, samtal, sockontakter, rättegångar, ekonomi på mina olika arbetsplatser.
    Skriver som en kråka nu märker jag.

• Anonym (Nannis)

Absolut förstår att du är försiktig.

Jo har ju sett dem grupper du beskriver. Och det är faktiskt en skillnad om man ser på vilken drog dem använt, deras övriga register osv.

Kommer också arbeta med sockontakter, poliskontakt, och även en del ekonomi. Men visst får man se mycket, och som någon skrev är missbruksvården för j*vlig rent ut sagt... Därför känns det skönt att lägga in en stöt som iaf gör något. Även om man inte kan ändra på allt dåligt.
    Anonym (har jobbat) skrev 2009-08-30 14:39:45 följande:

Är försiktig, för jag anser att jag har skyldigheter gentemot gamla klienter livet ut. Hoppas jag någon gjort för mig med. Ja, vad jobbade jag med? Jobbat med (metadon, subutex), gamla hemlösa (fortfarande aktiva), alkoholister, amfetaminister, hasch, m.m. Det roligaste var, men totalt tröstlöst skratt!, var med äldre hemlösa. (50-80) 50 är ju rätt så ungt, med med deras erfarenhet var de nu både utseendemässigt och kroppsligt äldre med sjukdomar, HIV och krämpor. Alkis, amfetaminister, var mera hoppfullt. Dock mera öppna återfall på alkisar o dolda återfall på amfetamin (tjack). Men mycket inre stress att jobba med. Också mest erfarenhet från mig. Heroin var tuffast, väldigt sällan glada slut. Det mesta återfall, fängelse, död. De få man varit med om (5 år) undrar man nu hur det går. Jävla skitdrog. Svårt som attan att komma tillbaka, så mycket som är paj. De som lyckas, ja, man kan inte annat än andas försiktigt. Jag hade både behandlingsplaner, samtal, sockontakter, rättegångar, ekonomi på mina olika arbetsplatser. Skriver som en kråka nu märker jag.
  • Anonym (Nannis)

Skrev nog också lite tokigt. Menade att alla har olika bagage med sig som kan påverka helhetsbilden av personen. Det är vad jag upplevt ofta iallafall.
    Anonym (Nannis) skrev 2009-08-30 14:44:36 följande:

Absolut förstår att du är försiktig. Jo har ju sett dem grupper du beskriver. Och det är faktiskt en skillnad om man ser på vilken drog dem använt, deras övriga register osv. Kommer också arbeta med sockontakter, poliskontakt, och även en del ekonomi. Men visst får man se mycket, och som någon skrev är missbruksvården för j*vlig rent ut sagt... Därför känns det skönt att lägga in en stöt som iaf gör något. Även om man inte kan ändra på allt dåligt. Anonym (har jobbat) skrev 2009-08-30 14:39:45 följande:
  • Queen70

Jag har jobbat med missbrukare. Det var skitkul. Gillade det som fan. Däremot är jag ibland skeptisk till de som kommer från missbruksbakgrund eller har eget f.d. missbruk som jobbar med det. Det blir inte alltid bra. Det kan ju vara en stor tillgång naturligtvis, men då gäller det att man har sitt eget bagage ordentligt bearbetat, så man inte ser sig själv eller sin farsa i alla missbrukare man möter. Man ska komma ihåg att även missbrukare är individer, med olika bakgrund, förutsättningar och personlighet. Det går liksom inte att säga: Jag vet hur missbrukare fungerar....för alla situationer är individuella.

• TrollmorTillTre

Hej

Har inte orkat läsa tråden, bara ts.
    Jag jobbar med vuxna missbrukare och om du undrar något specifikt så får du gärna höra av dig.
    Jag är utbildad beteendevetare och har inget annat med mig i bagaget så jag har en helt annan infallsvinkel än dig. En teoretisk bara.
    Har jobbat med detta i fem år så lite ska jag väl kunna svara på, sen är ju organisationer uppbyggda på olika sätt, baserade på olika teorier och så vilket gör att det ser helt olika ut vart i landet du kikar.

SOm sagt, vill du så hör av dig.
    Kram och lycka till

• Anonym (Nannis)

Förstår din tanke att det kan vara både positivt och negativt.
    Men jag är väldigt långt ifrån att se mamma eller pappa i den missbrukaren som står framför mig. Jag är på den punkt då jag lärt mig så mycket utav baksidor, men även vad som kan vara positivt så att jag nu vill agera, på riktigt. Som sagt är det ju ett tufft jobb, och man måste vara tuff själv.

Queen70 skrev 2009-08-30 14:46:00 följande:
    Jag har jobbat med missbrukare. Det var skitkul. Gillade det som fan. Däremot är jag ibland skeptisk till de som kommer från missbruksbakgrund eller har eget f.d. missbruk som jobbar med det. Det blir inte alltid bra. Det kan ju vara en stor tillgång naturligtvis, men då gäller det att man har sitt eget bagage ordentligt bearbetat, så man inte ser sig själv eller sin farsa i alla missbrukare man möter. Man ska komma ihåg att även missbrukare är individer, med olika bakgrund, förutsättningar och personlighet. Det går liksom inte att säga: Jag vet hur missbrukare fungerar....för alla situationer är individuella.
  • Anonym (Nannis)

Hej!
    Trivs du med jobbet? Hur ser er organisation ut? Hur var det för dig att ta steget ut i arbetslivet efter en teoretisk utbildning?

Bara frågor men intressant att få höra !

Tack för lyckönskningen!

TrollmorTillTre skrev 2009-08-30 14:49:54 följande:
    Hej Har inte orkat läsa tråden, bara ts. Jag jobbar med vuxna missbrukare och om du undrar något specifikt så får du gärna höra av dig. Jag är utbildad beteendevetare och har inget annat med mig i bagaget så jag har en helt annan infallsvinkel än dig. En teoretisk bara. Har jobbat med detta i fem år så lite ska jag väl kunna svara på, sen är ju organisationer uppbyggda på olika sätt, baserade på olika teorier och så vilket gör att det ser helt olika ut vart i landet du kikar. SOm sagt, vill du så hör av dig. Kram och lycka till
  • Queen70

Jag vet inte om jag håller med dig om att det är så tufft, och inte heller att man måste vara tuff själv. Hur menar du då? Tuff mot missbrukarna eller tuff som person för att orka när det verkar tröstlöst?

Anonym (Nannis) skrev 2009-08-30 14:50:27 följande:

Förstår din tanke att det kan vara både positivt och negativt.Men jag är väldigt långt ifrån att se mamma eller pappa i den missbrukaren som står framför mig. Jag är på den punkt då jag lärt mig så mycket utav baksidor, men även vad som kan vara positivt så att jag nu vill agera, på riktigt. Som sagt är det ju ett tufft jobb, och man måste vara tuff själv.
  • Queen70

Låter som du haft det tufft. Men man bedrar sig om man tror att man ska lyckas göra nån annan drogfri. Det är ju bara missbrukaren själv som kan göra det, med lite stöd och omgiven av personer som kan visa på alternativ och vägar att ta. Ja missbruksvården suger ofta, och är full av inkompetenta personer.

Anonym skrev 2009-08-30 14:08:17 följande:
    Anonym (Nannis) skrev 2009-08-30 14:01:42 följande:
    Är det någon speciell typ av missbruk du arbetar med? Jag har också vuxit upp med både alkohol och drogmissbruk. Har verkligen sett "slummen" av heroinvärlden och trodde aldrig att det kunde vara så illa. Fy fan.. Jag är så stolt över mig själv för det är pga av MIG som min man idag är drogfri. Det var jag som ordnade allt... Det är en skam vilken dålig missbruksvård det finns. Eller hjälpen till att få den rättare sagt!
Svar på tråden Ni som arbetar med missbrukare, berätta!??