• kålle och ada

Skall tvillingar dela spjälsäng?

Trodde att dem skulle sova i varsin säng,pga spädbarnsdöd,man får ju knappt ha ett gosedjur hos ett barn numera.

Men kan ändå förstå pga att dem ej skall skilljas åt.

Vad,hur har ni gjort,tänker göra?

• Svar på tråden Skall tvillingar dela spjälsäng?
  • spacebeare

varför skulle spädbarnsdöd vara en faktor? har aldrig hört det förrut....

våra sover tillsammans, är 3v gamla

• Ripan11

Jag har tänkt att låta dom sova tillsammans så länge det går.

• snabbavinden

Vi lät våra tvillingar sova i samma säng till dom var 6 mån. Anledningen till att dom fick skiljas åt då berodde på att dom började störa varandra. Men på dagtid så delar dom säng fortfarande (resesäng som vi har nere) dom är nu 13 mån o det funkar bra.

• Systermalin

Jag fick rådet både av min barnmorska och av personalen på Babyproffsen och Babyland att tvillingar gärna ska dela spjälsäng så länge det går, sedan får man köpa varsin säng när/om de börjar störa varandra eller få det för trångt.

• Snuttanpluttan

Nu som har dem i samma säng.. hur har ni bäddat.. står här och försöker klura ut vad som är bäst.. Täcke, filt, kudde?? En eller flera av ngt?? Flera råd och tips mottages gärna! Hoppas det OK att jag frågar i din tråd TS..

• kålle och ada

Tack alla för svar,det är mycket som man undrar över,bra det har jag inte tänkt på ang täcke och kudde?

• Andrundrun

Vi hade våra tjejer i samma säng tills de blev 3 mån ca. Då fick de varsin. Våra har alltid stört varandra. I vagnen fick vi lägga en tjock filt emellan dem.
    Nu när de är 15 mån kollar de knappt åt varandra. Så det där kan vara väldigt olika.

• mytrouble

Läste precis i infomaterial från Tvillingklubben och där rekommenderar dom att barnen sover i samma säng de första 2-3 mån - eftersom de är vana att ligga tillsammans. Men att de sedan när de börjar störa varandra ligger i varsin säng - med en glipa i spjälskyddet så att de ändå kan se varandra {#lang_emotions_smile}

• Piff o Puff

Vi hade våra i samma säng de första månaderna. De var små när de kom och fick matas med sond. På grund av det hade de även ett andningslarm som gjorde att de inte fick ligga helt intill varandra (då kan larmet registrera fel barn). Därför rullade jag ihop handdukar och gjorde varsin liten "rundel" till dem. Precis i början låg de bredvid varandra på tvären i sängen och lite senare blev det skavfötters.

Jag brukade bädda med plastad froté och lakan i botten, sedan de hoprullade handdukarna. På de platser där barnen låg lade jag ofta ett av våra örngott som extra underlakan, blev det lite blött eller kladdigt kunde man byta detta utan att behöva ta upp den andra tvillingen. Vi hade inga kuddar i början och de hade varsinn liten filt som täcke (fleece eller bomull).

När de blev lite större störde de varandra och fick varsinn säng, men dessa står med kortändorna mot varandra.

• Mållan 1

Jag kommer låta mina barn dela spjälsäng så länge det går.
    Visst stör dom varann så bli det varsin säng! :)

~*~ Två Små Smurfar Till Jul ~*~
  • happyme666

Vi har oxå tänkt att ha en gemensam säng till de 2 - så länge det går. Sen får man köpa en till :)

• Nihao

Våra tjejer var små (drygt 2kg) när de kom och de sov ihop, utan kudde, i ca tre månader. Sen började de störa varann lite och vi lade dem skavfötters i ca 3 månader till. När de var 6 månader fick de varsinn säng och eget rum, och det gick jättebra. De är två år nu och har kvar spjälsängarna i sitt gemensamma rum. Går kanon, de vill ha "koja" med täcke eller filt över sängen och sover kalas. =)

• lugna gatan

I början är det praktiskt med en säng, och de får plats bredvid varann på tvären av sängen. Sen vid ca tre mån gamla började vi märka att våra tjejer störde varann så då fick de var sin.
    Tänk på att visst har de trygghet i varandra, men det är även viktigt att någorlunda tidigt börja behandla dem individuellt för att de skall kunna utveckla sin egen identitet. Det finns många exempel på tvillingar som har identitetsproblem upp i vuxen ålder.
    Våra trillingtjejer är enäggs, men som skönt är så är de ännu totalt ovetandes om det (de är 17 mån), och känner sig nog som vanliga syskon, de har även två storebröder. Sen är det klart att det är bra att de alltid kommer att ha tyggheten i varandra, men skönt att de har egna identiteter och lätt kan vara utan varandra, speciellt när en är iväg på sjukhusbesök el likn.

• GullpuckotMe
    Andrundrun skrev 2009-08-31 10:28:06 följande:
    Vi hade våra tjejer i samma säng tills de blev 3 mån ca. Då fick de varsin. Våra har alltid stört varandra. I vagnen fick vi lägga en tjock filt emellan dem. Nu när de är 15 mån kollar de knappt åt varandra. Så det där kan vara väldigt olika.
    våra tjejer har varit så med.. vi fick dela på dom när dom blev 3 månder för dom störde varandra så dant..

nu ligger dom i varsin säng o har aldrig sovit bättre! breder ut sig som två stora karlar :)
  • GullpuckotMe

vi hade aldrig kuddar i sängen när dom låg ihop, men tyckte ändå det var lite hårt för deras huvuden så ett tips är att vika en mjuk fleecefilt sen lägga ett örngott över det sen. då låg dom mjukt o skönt =) )se till att fleecen blir ganska stor så dom ligger med axlar och huvud på den)

trodde det skulle bli varmt för dom först men det var lagom :)

nu när dom har egen säng, har dom inte kudde heller. vi kör fortfarande med fleecen i örngott. då kan man göra kudden så platt,tjock, mjuk eller hård man vill =)

• tindralva

Våra sov tillsammans de första 7 månaderna, sen störde de varandra för mycket och fick sova i varsin säng men alldeles bredvid varandra.
    I början låg de nära varandra och "myste" , tror verkligen att de mådde bra av det. De har ju varit tillsammans så länge i magen så varför inte fortsätta så länge det går?

• tindralva

Vi hade ingen kudde i början, de delade på ett täcke. När de var nyfödde så bäddade vi med mjuka filtar runt ikring dem så att de låg ombonat och mjukt.

Svar på tråden Skall tvillingar dela spjälsäng?