Inlägg från: fortabilar |Visa alla inlägg
  • fortabilar

Rasism i barnböcker!!

Men herregud!

Den här boken är ju skriven på 40-talet! Den har tryckts flera gånger och aldrig ändrats det minsta. Det vore en ren synd och skam att skriva om den nu bara för att nån gnällkäring tagit illa vid sig.
    Mina föräldrar växte upp med den och de tog inte skada av det.
    Jag har vuxit upp med den och har inte tagit skada av det, och jag kommer med stolthet och glädje låta mina egna kommande barn växa upp med den.
    Tror ni på allvar att texten skrevs med rasistiskt uppsåt? Lägg istället ner eran energi på att klaga på sånt som verkligen ÄR rasistiskt.
    Jag hoppas verkligen inte att skadan redan är skedd så att de skriver om den. Jag tackar för informationen om mailadressen för jag kommer skriva min åsikt till dem. Jag hoppas att andra som tycker att vi ska bevara detta svenska kulturarv istället för att smutskasta det gör likadant.

Tack för ordet!

• fortabilar

Bra skrivet Pojkmamma. Att ändra sånt är helgerån. På den tiden var det så det hette och det var inget konstigt med det. Skivan är ju faktiskt inspelad på 70-talet och då var det visst inte heller nån som tog illa vid sig.

• fortabilar

Jag syftar förstås inte på just den textraden utan boken i sin helhet, och jag tycker det är vansinne att börja censurera i en sådan klassiker såhär 60 år senare!! Snälla nån...

• fortabilar

Förresten skriv till dom som ger ut Pippi-böckerna med då. Det är väl lika bra att fördärva alla våra glada barndomsminnen när ni ändå är igång. Konstigt när man tänker efter, alla som har varit barn fram tills nu borde ju vara rasister allihop med tanke på vad vi har fått utstå.

Skärpning!

• fortabilar

Fy för Michelle Cadeau!

• fortabilar

Till acinorev!

Om du har läst mina tidigare inlägg så förstår du vad jag menar med "fy för Michelle Cadeau".

Vill passa på påpeka att jag tycker vi har glidit ifrån ämnet lite. Det handlade väl från början om en bok om jag inte minns fel.
    Hur som helst så vill jag upplysa alla om att ordet neger betyder svart och inget annat (det verkar inte som att riktigt alla här vet det). Därför kan jag absolut inte förstå varför man inte skulle få säga det. Och tro det eller ej, jag FÖRSTÅR faktiskt vad det är ni inte gillar med "familjen krokodil", för nigger och neger är inte riktigt samma sak (bra skrivet av Snurp). Jag tycker bara det är vansinne att börja censurera en 60 år gammal bok.

Lyckligtvis har jag redan både boken och skivan så jag slipper dras med censurerade utgåvor.

Svar på tråden Rasism i barnböcker!!