Inlägg från: Palsternacka |Visa alla inlägg
  • Palsternacka

Rasism i barnböcker!!

Annika73:

Ordet "nigger" har alltid använts i syfte att trycka ner människor. Det har alltid varit laddat - kanske inte för dig men för de som var utsatt för förtrycket.

Menar ni som tar upp den "omvända" rasismen verkligen att denna är ett skäl till att inte protestera mot rasistiska texter i barnböcker?

Jag håller med om att all slags rasism är fel (förstås) men det är skillnad på den rasistiska ideologi som systematiskt utövats av vita mot andra grupper, och den sorts rasism som man kan säga har uppstått pga detta förtryck.

Jag har också skickat iväg ett mail by the way!

• Palsternacka

Kanske ska vi låta barnen läsa nordisk familjebok också? där det bl a står saker i stil med "negrer är ett folk som är glada och lata". Jag menar, eftersom det är en gammal bok kan det väl inte vara något fel - det borde väl till och med vara bra att barnen får läsa den eftersom den tillhör "vårt svenska kulturarv". Och vadå - "inte tagit skada av att sjunga den sången". Att någon tycker att det är okej att använda ordet nigger i en sång riktad till barn säger väl allt.

Ordet nigger var lika kränkande för 50 år sen som det är idag.

Vi kanske har blivit mer upplysta med tiden, men fortfarande har de flesta av oss en väldigt sned och felaktig bild av Afrika och av människorna som bor där. Detta beror till stor del på media, som ensidigt nästan bara rapporterar om svält, krig och elände, och nästan ingenting om den positiva utveckling som faktiskt också sker. Bara att man som jag skriver Afrika och då syftar på en hel kontinent säger väl en del? Afrika består ju av så många länder som naturligtvis skiljer sig från varandra lika mycket som länderna i Europa gör. Inte säger vi "kriget i Europa" när vi menar kriget i Bosnien, men däremot kan vi prata om svälten i Afrika.

• Palsternacka

En fråga:

ni som tycker nigger är ett helt okej ord - säger ni "mongo" eller "krympling", "idiot" eller "efterbliven" om funktionshindrade också?

Precis som ejnie säger är "Neger" och "nigger" ett samlingsord som de vita använt för att beskriva mörkhyade - en afrikan skulle knappast använda "neger" för att beskriva sin etniska tillhörighet (annat än i syfte att provocera).

Jag har släktingar som är från ett land i Afrika och de kallar sig själva för negrer, men det är deras jargong. Jag skulle aldrig drömma om att kalla dem för det och jag vet att de tar illa upp om någon som inte är mörkhyad kallar dem eller deras barn för negrer.

den som drabbas måste ha tolkningsföreträde - JAG som ljushyad, icke funktionshindrad kan väl inte bestämma vad folk har rätt att ta illa upp för och inte?

• Palsternacka

Fortabilar:

Visst, om man översätter "neger" betyder det svart på många språk (negro på spanska t ex) men det är inte poängen. Med samma logik skulle vi väl inte säga vit utan t ex blanco eller blanc.

Poängen som jag och andra har försökt föra fram är att "neger" är ett begrepp skapat under kolonialtiden av vita för att beskriva mörkhyade - man var inte intresserad av varifrån de kom eller vilken etnisk tillhörighet de hade - de var rätt och slätt "negrer", och med dessa kunde man göra lite som man ville. De ansågs inte vara riktiga människor, och fram tills för inte så länge sen beskrevs de som "stora barn" utan intellektuell eller logisk förmåga. Detta legitimerade det förtryck som mörkhyade människor utsattes för i alla världsdelar dit europeer kom. Så begreppet neger syftar inte alls bara på färgen svart, utan inbyggt i ordet finns en massa föreställningar om att vissa människor är mindre värda än andra. Jag tycker därför att det är fel att använda ett sånt begrepp, lika väl som jag tycker det är fel att kalla ett utomäktenskapligt barn för "oäkting". Det finns de som menar att ordet "kärring" kommer från ordet "käresta" men det spelar ingen roll - för mig är "kärring" ett nedlåtande ord så jag använder det inte om andra.

Svar på tråden Rasism i barnböcker!!