Inlägg från: Isolde |Visa alla inlägg
  • Isolde

Rasism i barnböcker!!

Vill bara understryka att "neger" inte är någon etnisk tillhörighet! (Jag har då aldrig hört på maken? )

Afrikaner (kan man ju säga om både svarta och vita i Afrika!) som har en folk- eller stamtillhörighet kallar sig antagligen för mandinka, zulu, xhosa eller vad det kan vara. De andra gör just som vi (underligt, va?) och definierar sig utifrån sin nationalstats-, områdes- eller stadstillhörighet och kallar sig sydafrikan, nigerian, namibier, nairobier, hararier eller vad det kan vara?

De svarta personer som INTE är från Afrika kan man ju kalla amerikaner, britter, fransmän, nya guyanier, jamaicaner, svenskar, norrmän, finnar? allt utifrån deras nationalitetstillhörighet.

Utifall man skulle behöva identifiera alla de här personerna utifrån deras utseende, kan man pröva med "den svarta killen med den röda jackan och fula dojor" eller kanske precis som man gör med vita personer (ja, så kan man göra!): "du vet hon med rastaflätor/rött hår som gick i min parallellklass och hade en snygg brorsa som var två år äldre" eller "tjejen på mitt jobb med en nigeriansk/skånsk mamma".

Svar på tråden Rasism i barnböcker!!