Inlägg från: JosefinU |Visa alla inlägg
  • JosefinU

Rasism i barnböcker!!

Jag hörde precis av min syster, att hennes pojkvän Niklas, hade tagit upp just detta, med denna sång, i kommunfullmäktige i Eskilstuna häromdan. Så här gick det:

(ur tidningen Eskilstuna kuriren)

NYHETER | ESKILSTUNA
    FREDAG 18 JUNI 2004

Sångboken blir kvar i skolorna

ESKILSTUNA | Barn- och utbildningnämndens ordförande Jörgen Danielsson, s, tänker inte ta bort några rasistiska böcker.
    - Jag tror inte att det skulle lösa problemet med fördomar, säger han.

Det är ordet nigger i sången Familjen krokodil, som har fått folkpartiet att kräva att boken Nu ska vi sjunga, från 1943, tas bort från skolan.
    I går på kommunfullmäktige hade Niklas Frykman, fp, två frågor han ville ha svar på av barn- och utbildningsnämndens ordförande, Jörgen Danielsson, s.
    1. Används boken i Eskilstunas skolor eller förskolor?
    2. Om så är fallet, kommer du att se till att barnen slipper dessa fördomar när skolan börjar i höst, antingen genom att boken tas bort eller att den nya upplagan köps in?

Inte hunnit kontrollera
    Danielsson erkände att han inte hade hunnit kontrollera om böckerna existerar i skolorna.
    - Jag har svårt att ge ett enhetligt svar eftersom jag inte har hunnit prata med alla 2 500 pedagoger. Jag har varit i kontakt med Lagersbergsskolan och där används den inte i alla fall.
    Att förbjuda boken är inget som Danielsson tänker strida för. Han menar att gammal litteratur visar hur inskränkta vi har varit historiskt och att böckerna kan användas i studiesyfte som exempel på fördomar.

Professionell lärarkår
    - Våra lärare är utmärkta pedagoger och jag är övertygad om att de är professionella nog att använda böckerna rätt, så att de inte sprider fördomarna vidare, sa Jörgen Danielsson.
    - Vi varken kan eller ska radera vår historia. Dessutom kommer de här böckerna att finnas tillgängliga på biblioteken.
    Niklas Frykman var inte nöjd med svaren.
    - Det är en väsentlig skillnad mellan ett bibliotek och en skola där eleverna presenteras litteratur av lärare med auktoritet, sa han innan han klev ner från talarstolen.

Vad tycker ni om det här????!!

• JosefinU

Har det inte varit nåt på sistone om böcker där det stått att "homosexualitet är en sjukdom" och liknande? Eller var det i Danmark? De användes väl i undervisningssyfte? Den tog man väl bort och bytte ut? Men det kanske är annorlunda.

Det handlar väl inte om att "förbjuda". Jag har den där boken hemma i bokhyllan. Men att kanske att välja att köpa in en ny, uppfräschad sångbok var 50:e år, vore väl kanske inte helt fel? Jag tvivlar på att man plockar fram en sångbok för att visa på hur det var "förr". Det vore iof intressant, men händer det? Jag tror man sjunger ur dem. Vissa saker från det förgågna kanske man tjänar nåt på att ha kvar, men vissa inte. Väljer man att ha kvar nåt, så ska det väl vara av en riktigt bra anledning, för allting ger ju signaler, om vad som är rätt och vad som är fel. Att skolan intar en ståndpunkt i dessa typer av frågor tycker inte jag är fel.

• JosefinU

Ja precis cia75!

Jag skulle precis skriva det här nu! Men du hann före

• JosefinU

Nja Scatcat. De där orden i sången är ju riktade till en viss grupp av männniskor, som kan ta uppfatta orden som kränkande. Det där med barnaga riktar sig iof till en viss grupp (barn), men inte till några särskilda barn. Jag tycker inte riktigt att det är samma sak. Allmänt sett så kan man inte censurera bort allt som kan var känsligt för vissa människor; våld, död, andra obehagliga saker och händelser. Däremot sånt som direkt riktar sig till särskilda personer kanske man bör vara lite mer försiktig med.

Att t.ex barn får höra sånt som är skrämmande är väl inte något stort fel. De blir väl rädda av monster och drakar och sånt också? Inte tar alla barn illa upp de där orden i sången heller. Vissa gör kanske det. Men det som är viktigt är ju att man inte visar barnen att det är ok att använda sådana ord. Det är det som det handlar om, för alla barnen.

Sen måste jag säga att jag har faktiskt inte stött på barnaga nånstans i några barnböcker. Inte som jag kommer ihåg iaf. Vi hade flera ton med böcker hemma, men inte Elsa Beskows böcker. Undrar varför?! Nej, jag vet inte om det berodde på barnagan i dem, det tror jag inte. Däremot det här med "neger" på en del ställen kommer jag ihåg väldigt klart och tydligt.

Men det där med att det är "legitimt" med barnaga för att man läser om det....? Hmmmm. Jag vet inte riktigt var jag tycker där... Det tål att tänkas på. Nån annan som har nåt att säga i den saken? På ett sätt kan man ju då se det som "ok" bara för att det står i boken. Det sa jag ju nyss om det att det stod neger! Hmmm....

• JosefinU

Förstår Scatcat. Håller med.

Men tycker att Skruntan formulerade väl vad jag tycker, tidigare i diskussionen:
    "Det ena utesluter inte det andra. Kamper som denna ska föras på bred front. Inget är för litet för att reagera på!"

• JosefinU

Ja det har jag aldrig tvivlat på Scatcat!

Svar på tråden Rasism i barnböcker!!