Inlägg från: Scatcat |Visa alla inlägg
  • Scatcat

Rasism i barnböcker!!

Bollspelet "Nigger" spelas idag fast numera går det under namnet "Kung" tror jag. Vi hade dock ingen skamvrå där man skulle "skämmas som en nigger"...vi ropade "nigger" när vi studsade tennisbollen i mitten av spelplanen. Egentligen vet jag inte varför....

Alltså...vi bör väl inte sjunga visor med rasistisk ton i för våra barn, men om man ska klaga på sådant bör man vän ändå vara konsekvent? Ska vi då ha kvar barnböcker som innehåller barnaga? Tänk bara på Elsa Beskows böcker som väl de flesta av oss läste som barn..? Hattstugan är bara ett exempel på bok som innehåller ord som "smisk". Det är nog mer skadligt och skrämmande för ett barn att läsa om smisk som något legitimt än att sjunga en sång med ett fult och laddat ord i.

Jag skulle inte välja att sjunga "Herr Krokodil" men skulle ännu tydligare välja bort Hattstugan och andra böcker med liknande innehåll.

• Scatcat

JosefinU~Nej, du har rätt. Det är inte riktigt samma sak, men jag reagerar likväl starkt på det. Vi ska inte säga att det är okej med ordet "nigger" i en barnsång bara för att sången skrevs för länge sedan. Men lika lite är det väl okej med barnböcker som säger att barn som inte lyder får smisk?

Man kan inte censurera bort allt som är farligt, men se det så här då: Det är olagligt att slå barn men det är inte olagligt att sjunga sånger med ordet nigger i. Ingetdera är särskilt trevligt, att slå barn är rent av farligt. Självklart skulle ingen normalt fungerande person komma på tanken att kalla en person från Kenya för "nigger", lika lite som att samma person skulle slå sitt barn.

Vi kan inte ta bort allt, jag vill bara betona att det finns fler saker som borde tas bort/göras om/raderas. Vi kan inte skrika högt över sången i fråga och sedan tycka att det är okej med böcker som den jag nämnde eller tv-spel som går ut på att slå ihjäl motståndaren.

• Scatcat

JosefinU~Väl talat (av Skruntan och av dig) Jag tror vi är ganska överens när allt kommer omkring...

Svar på tråden Rasism i barnböcker!!