Är alla Didriksons overaller vattentäta?
Någon som vet om alla Didriksons vinteroveraller är vattentäta?
Någon som vet om alla Didriksons vinteroveraller är vattentäta?
helt vattentäta är nog ingen av dem... De är ju inte direkt gjorda av gallontyg...
Men nog håller de bra mot väta, i alla fall alla som jag har köpt genom åren.
Ok tack! Borde stå emot väta rätt bra också med tanke på att Didriksons från början bara gjorde regnkläder.
kollade på dom idag det finns olika skalor 1-10 000
man får kalla sig vattentät över 1500
didriksons har overaller i
2000, 3000 och 5000 iallafall dom som jag hittade idag
Vi har haft en del vinterkläder från Didriksons och våra barn har då hållit sig torra. De har en modell (kanske flera) där man kan ta bort fodret. Den använde dottern utanpå en varm tröjor och vanliga långkalsonger när vintern var över. Hon kunde sitta i fuktig sand eller vara ute i regn utan att bli blöt. Vi testade inte riktigt ösregn, men lättare regn gick bra.
Många av Didriksons overaller är bland de sämre på marknaden vad gäller vattentäthet. Detta gäller även regnställen. De klarar mellan 2000-3000mm. Detta motsvarar duggregn och klarar absolut inte av ett barn som sitter i vattenpölar eller i blöt snö! Didrikson lever mycket på sitt "namn"...
De graderar sina plagg efter en skala som de kallar för Dry 1, Dry 2 osv. Jag skulle aldrig köpa något som klarar mindre än 5000mm eller Dry 5.
Läs mer på www.uteungar.wordpress.com/2008/08/05/regnklader/
En fråga ang d här med vattenpelare, hur mycket overallen tål. Alla sidor jag kollar med overaller på nätet så står det nästan inte på någon hur många vattenpelare den tål, en sida tror jag jag hittat, och det verkar som den dyra nanook för nästan 2000 spänn har 10000 bara.
Frågan är om barnen har overall och inte fodrade regnkläder om det är vattenpölar ute? Det brukar ju inte vara så kallt då menar jag.
kan 10000 vara typ för flytoveraller??
kaksmulan, hahah
*puff puff* Tänkte höra, dom här overallerna med 10000 vattenpelare, dom ska väl vara riktigt varma, men dom andas lr? Så dom inte blir dyblöta av svett istället? Kanske beror på vilket märke det är iof
Jag har nyss köpt en från coop med 10000-20000 i vattentäthet och den ska andas jättebra över 6000 g/m (2000 å uppåt= andningsbar) och vara vindtät
allt detta för bara 599kr!
Hoppas att jag är lika nöjd med den i april när säsongen är över, den har mycket att leva upp till, för jag har en tjej som älskar vatten, slask och snödrivor!
Sippan 81 skrev 2009-08-31 19:44:25 följande:
Färgerna var ju simpla, en marinblå eller plommonrosa för tjejer.
Kändes ganska tråkigt först men nu känns det bara helt rätt. Passar perfekt med svart vantar och mössa! Marinblåa tillbehör finns ju överallt
Märket heter ju friends och vann ju bäst i test 2008 av testfakta
Finns dock inga bilder på dom på nätet...
Sippan 81 skrev 2009-08-31 21:50:30 följande:
Min dotter hade Didirksson förra vintern. Hon var ute i ösregn och satt i alla vattenpölar, vi har mer regn här än snö. Hon är en riktig vattentjej Hon hade overallen Lea. Hon var aldrig det minsta blöt. Så jag skulle inte säga att Didrisson är dåliga.
Vi kör dom i år igen. Var jätte nöjda.
Men den är ju vattentät om hon aldrig blev blöt. Utan att överdriva satt hon i jättehöga pölar varje dag. Så det är ju synd att kalla den inte vattentät
Sippan 81 skrev 2009-08-31 19:44:25 följande: