• fundersam orolig

down syndrom

Hej allesammans gick in här igår och anmälde mig för jag känner att det skulle vara trevligt att få kontakt med någon/några som sitter i samma situation som mig. Har sedan tidigare en tjej som nyss fyllt fyra år som är helt frisk sen så fick vi vårat andra barn nu i juni som det visade sig att hon har down syndrom och ett hjärtfel som bör åtgärdas mellan 3-6 månader. Känner mig nu väldigt vilsen och allt känns ju väldigt främmande. Vore trevligt om någon ville höra av sig. Ha detså bra allihop och trevlig kväll.

• Svar på tråden down syndrom
  • pumla

Hej... Å Välkommen hit... Å grattis!

Jag är mamma till tre .... varav Vilma som har DS o är 4 år. Hon föddes med AVSD och förträngning på lungartären...så hon är ett hjärtebarn. Väntan på operation tyckte jag var jobbig... ville bara att hon skall bli frisk. Livet med Vilma är spännande och härligt! Men första tiden kände jag mig också vilsen... och orolig.

Mvh Annica

• HCC

hej!
    Grattis till tjejen:)
    jag är mamma till två små killar. charlie är 2 1/2år och minstingen casper är 6månader nu och föddes med DS. Första tiden var jätte jobbig, var oxå väldigt vilsen. Han blev sjuk efter en vecka som nyfödd och fick rsviruset. vi fick ligga inne en månad på sjukhuset. nu är han frisk och är världens bästa bebis med nya äventyr. familjeliv sidan har hjälp mig jätte mycket med frågor och funderingar. Tack alla där ute för att ni finns:)
    anita

• fru vanheden

Hej och grattis till underverket
    Är mamma till tre barn i olika åldrar och min minsta son som är fyra år har också down syndrom..
    Som du ser är vi många föräldrar här till barn med ds så det finns alltid någon här att prata med om man vill

Hoppas att allt går bra med op och att ni sen efteråt kan se fram emot en underbar framtid tillsammans utan såna orosmoment som det är med hjärtfel..
    Vi verkligen njuter av livet, Melvin är hela familjens underbara solstråle..
    Kram Mia

dsmammor rules
  • ussa

Hej och grattis!
    Jag är mamma till två barn, tio och fem år. Femåringen är en tjej med Ds och hon och resten av familjen mår bara fint. Hon har också ett medfött hjärtfel men är inte opererad (går på kontroll vartannat år). Hon är pigg och aktiv och full av bus. Hoppas att allt kommer att gå bra för er !

• Vår Saga

Hej!

Blev medlem här på Familjeliv nu ikväll och hamnade på ditt inlägg. Har en liten tjej på 15 mån med DS och som oxå föddes med hjärtfel. Hon opererades när hon var 3 mån. Allt gick bra! Men tiden innan var jobbig tyckte jag, så många tankar och funderingar.

Är du nyfiken kan du besöka vår blogg: www.varsaga.bloggagratis.se

Maria

• Rubia

Grattis!! Har en kille på 5 år med DS och två barn till på 8 och 3 år. Alla mår bara bra och vi lever ett helt vanligt liv.

Mamma till Axel -01, Anton -04 (DS), Astrid -06
  • elw71

Hej, grattis till babyn och väkommen till listan. Jag är nygammal här också.
    Har tre barn varav den mellersta har ds. Han hade hjärtfel och opererades när han var 3 månader. Räknas idag som hjärtfrisk. Barnen är idag 8, 10 och 11år.
    VI har jobbat massor med teckenstöd och idag går sonen på en teckenspråkig skola. Du kommer att få massor av tips och råd på denna listan. Ta till dej det som känns rätt för dej och ditt barn och lägg resten åt sidan. Alla familjer och barn är olika och har olika behov. Kom ihåg att det är du som vet bäst om ditt barn. Bara DU.
    När min son var liten så pluggade jag lite specialpedagogik och det har varit jättevärdefullt för mej under sonens utveckling. Jag kan också varmt rekomedera teckenstöd som ger barnet ett sätt att kommunicera innan barnet har full kontroll över talapparaten. (min son är 10 år och talar ännu inte så för oss var det jättebra att ha teckenstöd i grunden och numera teckenspråk).

Njut av din lilla baby och kom ihåg att först och främst så är hon ett barn!! (inget syndrom! =) ) Grattis igen!
    -L8!!

• NussNuss

Hej!

Och grattis till Tjejen:))
    jag har oxå en Saga född(ds) 080205...
    Hon är min prinsessa:))

• Pinje

Välkommen och grattis. Jag har en liten tjej E på 3,5år.

• Septemberknodd

Hej hej
    Jag har en Tea med ds, snart tre år, och en Anna-Klara utan ds, född juli-08. Välkommen att fråga vad du vill.

• delfinen80

Hej och välkommen hit!
    Jag har en kille med ds som har hunnit bli 3 1/2 år redan!! Tiden bara springer iväg!!!

♥Mina Ungar Är Mitt Liv♥
  • Lisali34

Grattis! Jag har en kille med ds som fyller 4 nu den 2 oktober. Han är nr 2 i syskonskaran om fyra.

• 21an

Grattis till bebisen!

Är själv mamma till en Trollunge med DS som fyller 3 år i december.
    Han föddes med hjärtfel och opererades som bebis i Lund med ett mycket lyckat resultat.

Vi hade en tuff start och var också fundersamma och oroliga. Men som många andra DS-föräldrar lever vi nu ett ganska vanligt liv och tycker vår son är ett riktigt mysigt charmtroll.

• Glassälskaren

fundersam orolig skrev 2009-08-30 21:31:58 följande:

Hej allesammans gick in här igår och anmälde mig för jag känner att det skulle vara trevligt att få kontakt med någon/några som sitter i samma situation som mig. Har sedan tidigare en tjej som nyss fyllt fyra år som är helt frisk sen så fick vi vårat andra barn nu i juni som det visade sig att hon har down syndrom och ett hjärtfel som bör åtgärdas mellan 3-6 månader. Känner mig nu väldigt vilsen och allt känns ju väldigt främmande. Vore trevligt om någon ville höra av sig. Ha detså bra allihop och trevlig kväll.
    Hejsan!
    Välkommen och grattis till tjejen! Vi har tre barn, 3,5 och 8 år. Det är mellantjejen som har DS och jag minns hur vilsen jag också kände mig i början. Vår dotter föddes med ASD och opererades vid 2 år ålder i Lund. Det gick fantastiskt bra och idag är hon hjärtfrisk. Vi är många som har barn med DS och som finns här för att stötta och läsa/skriva. Det är skönt att veta att man inte är ensam om olika saker. Vår lilljänta är otroligt busig och en påhittig liten dam. Stort lycka till!
Svar på tråden down syndrom