Inlägg från: janniahlholm |Visa alla inlägg
  • janniahlholm

Hur mycket kostar din foderhäst/egna häst dig/månad?

Stallhyra - 1700/mån
    Ridhuskort 800/året
    Försäkring 600/mån
    Skoning 700/månad
    Övrigt (räknar då på större utgifter som kommer ibland, fast uppdelat) 200/mån

så ca 3200? + ridhuskortet?

• janniahlholm
    LiN88 skrev 2009-09-07 00:44:52 följande:
    jag hade tänkt utgå från att det kommer kosta mellan 3 och 4 000 kr/månad räknade lite högt ifall man inte hittar något bra och billigt stall! Tyckte det verkat lättast sen får man ju plussa på om jag tar lån också:)
     vart bor du? :) stallhyra är ju så olika beroende på läge?

jag har allt inkluderat i min stallhyra, med foder och strö osv. kostar 1700 i månaden, det tycker jag är ganska rimligt, men på vissa ställen hade det varit JÄTTEMYCKET och på vissa ställen (t.ex. vissa delar i stockholm..) SJUKT billigt.
  • janniahlholm
    lifeleker skrev 2009-09-07 10:53:24 följande:
    Jag bor i Lomma i skåne ( kommer ha personalrabatt på stallhyran men kan skriva upp vad han kostar utan personalrabatten)Stallhyra, 2525:- (ingår 12kg hösilage) och halmKraftfoder, köper billigare från svärmor som har butik, men säkert 200:-/månFörsäkring 500:-Skoning, var 8e v ungefär, just nu betalar jag 300 då jag har honom halvskodd.. senare kommer det kosta 600har tillgång till 2 ridhus och 2 padockar i stallhyran..tränar inget just nu tävlar inte heller det tillkommer i vår..så just nu skulle han kosta 3375:- utan personalrabatten
    ja men det låter väl rimligt? :)

klarar sig hästen med att bli verkad och skodd var 8e vecka?
    absolut ingen kritik! men min häst tappar skorna om han går mer än 5 veckor :P
  • janniahlholm
    DuBBeeL skrev 2009-09-07 20:46:14 följande:
    5 veckor! :o Jag skor var 8:e vecka, har en stallkompis vars häst skos ca var 12:e vecka. Hans fossingar växer knappt nå.
    fyfan va skönt! haha. min är dyr i drift.
    eller förlåt.. var!

har fortfarande inte riktigt förstått att jag inte har häst längre :P
  • janniahlholm
    LiN88 skrev 2009-09-08 14:07:03 följande:
    det verkar som att det stämmer med 3-4000/månad :) Fast som sagt det beror ju på vart man bor osv. Jag bor en liten bit utanför stor-stockholm (sthlm norrort) och här finns det massor av stall. Men priserna varierar, allt från cirka 1000 kr till 4000/månad. Men det beror ju också på vad som ingår i stallhyran. Jag skulle vilja att det ingick strö och hö/ensilage och fordringar på vardagarna typ morgon och lunch sen skulle jag vara nöjd!
    det brukar vara enklare att ha "allt inkluderat" i stallet. :) men fodringar, det har nästan INGA stall här, vi turas om! oftast 2-4 pass i veckan :)
  • janniahlholm
    Daimis skrev 2009-09-09 19:57:31 följande:
    Blir ett litet stall...max 6 hästar hade jag tänkt. Finns ett litet bete men inte så det räcker för hela sommaren. Ligger centralt i byn men en mkt mkt liten by. Men bussarna stannar väl ca 300-400m bort.  Skogen ligger bakom m en massa fina grus o skogsvägar. Grannen har en massa travare så vägar finns Men som sagt , ingår inget foder bara utfodring....Min önskan är att det kommer att finnas en spolspilta oxå. Det blir bara en ombyggd ladugård så inget flashigt men fint iaf hoopas jag. Såklart m vattenkopp o varm sadelkammare.  Finns mkt gott om plats för att ha eget foder o strö.
    nja, då kan du nog max ta en tusenlapp per häst.

vi betalade kallhyra på 750 tror jag.
  • janniahlholm

och då har vi ridhus+paddock på ridklubben som ligger granne, tar max 1 minut att rida dit.

rundkorall på gården, jättestora fina hagar..

Svar på tråden Hur mycket kostar din foderhäst/egna häst dig/månad?