• 2äggmamma

Fransk bulldog, mops, bostonterrier eller chihuahua? Hjälp!

Vi är en familj med 2st 9åringar och en 2åring, 2st katter och en gammal hund (blandras rottis och labbe) som funderar på en liten vovve till. Vi bor i villa.

Vi är sugna på en liten hund men börjar gå vilse i denna jungel av småraser...

Har funderingar kring dessa 4 raser om de skulle passa oss;
    Mops
    Boston terrier
    Fransk bulldog
    Chihuahua

Har redan fått lite svar kring chihuahua i en annan tråd och det verkar som de inte passar så bra i barnfamiljer...?

Hur är det med de andra raserna? Skulle de passa in i vår familj med djur och barn?
    Är de svårskötta?
    Rastypiska fel?
    Svåra med lydnad?
    Någon som vill dela med sig om sin erfarenhet och kanske åsikter?

Tack på förhand.
    Kanske någon ide om något annat som skulle passa?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-31 08:08
    Kanske toy pudel också?

• Svar på tråden Fransk bulldog, mops, bostonterrier eller chihuahua? Hjälp!
  • Hjartesjalen

Boston Terrier rekomenderar jag absolut! Speciellt nar ni har barn o redan en aldre hund. Boston e en liten hund men i stor forpackning, lekfull, go, snall, o vaktande samtidigt. Underbart sot tycker jag!! Palsen e lattskott ocksa, o nar den faller sa blir det inga langa har utan korta stran som e lattare o dammsuga upp.

Kack o bra kropps stomme efterom ni har en 2 aring, sa hunden e lite mer robust o inte sa klen.

Sa, ja, absolut en Boston det skulle jag rada er till! Lycka till!

• hundpuss

Vad gäller svåra på lydnad, fransk bulldog är en speciell ras i träningssammanhang...
    De är envisa, vill de inte vill de inte. Helst i trotsåldern. Har en fralla i vår grupp på bruks, han är så envis så det är nästan galet...
    Men trägen vinner som det heter....

Min pappa hade en Boston terrier för många år sen, en underbar ras enligt honom. Han hade min storebror då( som på den tiden var i 10-årsåldern ca).

Mopsen är en fantastisk liten hund, hade gärna haft en själv för jag fallit totalt för dom då bekanta till oss har en liten tik.
    Deras mops fäller enormt i perioder. Men hon är fantastisk med deras dotter.

Visst går det att träna dessa raser, är det "bara" vardagslydnad man är ute efter kombinerat med en fin familjehund passar de säkert alldeles utmärkt!

Vill man däremot nästan bosätta sig på brukshundsklubben, tävla i lydnad eller agility, så (tycker jag) att det finns bättre lämpade raser som älskar att arbeta på ett annat sätt.

Rent allmänt råd när det gäller raser:
    Kika på rasklubbarnas hemsida, läs på lite, ring uppfödare, fråga dig fram, besök olika uppfödare, prata med SKK, gå på utställning och ta det därifrån.

• Impega

Min farmor och farfar har alltid haft bostonterrier. Det är en ganska krävande ras. Studsiga och har myyyycket energi. De kan vara ganska envisa och inte alltid de lättaste att lära lydnad eller liknande. Tycker ändå det är en ganska trevlig ras.

• Tesssan

Jag har en fralla. Underbarare hund finns inte! Men så säger väl såklart alla om sin egen hund
    Han är väldigt envis men inte omöjlig Superrolig och har många knäppa grejer för sig. Älskar allt och alla. Orkar med en runda i skogen men är lika nöjd med att slappa i soffan. Frallor har ofta problem med huden. Furunklar och eksem. Dom kan även ha lite svårt med andningen och klarar inte några vilda lekar lr promenader när det är högsommarvärme.
    Vill du veta mer om min fralla Otto kan jag berätta massa Har en bild på han i mitt galleri oxå *stolt*

• Cilla R

Jag har en mops och jag måste säga att om er andra hund är av modellen större så skulle jag satsa på en fralla eller en bostonterrier.
    Mopsen är tuffare och mer robust än chihuahua, men frallan klarar betyligt tuffare lekar än en mops gör.
    Jag älskar mopsen som ras och vi kommer alltid ha minst en hemma, men jag har haft labbe och mops blandat och det är att man får ha uppsikt. Man får ALDRIG glömma bort storleksskillnaden, olyckor händer lätt även om det är rena olyckshändelser.

• Molson Canadian

Jag skulle varken valt mops, fralla eller boston terrier pga medveten ohälsosam avel. Notera dock att jag tycker att det är trevliga hundar.

Vad är syftet med hundägandet?
    Vad ska ni ha hunden till?
    Svårt att tipsa om hundraser utan att veta det.

• Cilla R

Molson Canadian skrev 2009-09-03 18:31:39 följande:

Jag skulle varken valt mops, fralla eller boston terrier pga medveten ohälsosam avel. Notera dock att jag tycker att det är trevliga hundar. Vad är syftet med hundägandet?Vad ska ni ha hunden till?Svårt att tipsa om hundraser utan att veta det.
    Där måste jag säga ifrån, det finns betydligt "sjukare" hundraser än mopsen!
  • Molson Canadian

Cilla R skrev 2009-09-03 18:42:14 följande:

Molson Canadian skrev 2009-09-03 18:31:39 följande: Där måste jag säga ifrån, det finns betydligt "sjukare" hundraser än mopsen!
    Det är väl inte någon bra måttstock att det finns sjukare raser?
    Jag vill ha en frisk hund. Punkt. Inte en hund som är mindre sjuk än andra sjuka.
  • Mandragora
    Cilla R skrev 2009-09-03 18:42:14 följande:
    Molson Canadian skrev 2009-09-03 18:31:39 följande: Där måste jag säga ifrån, det finns betydligt "sjukare" hundraser än mopsen!
    Ja men nu är urvalet baserat på raserna som finns i TS. Mopsen kan ju knappt andas. Aldrig att jag hade köpt en sådan (annars gillar jag verkligen rasen).
Svar på tråden Fransk bulldog, mops, bostonterrier eller chihuahua? Hjälp!