Inlägg från: Molson Canadian |Visa alla inlägg
  • Molson Canadian

Fransk bulldog, mops, bostonterrier eller chihuahua? Hjälp!

Jag skulle varken valt mops, fralla eller boston terrier pga medveten ohälsosam avel. Notera dock att jag tycker att det är trevliga hundar.

Vad är syftet med hundägandet?
    Vad ska ni ha hunden till?
    Svårt att tipsa om hundraser utan att veta det.

• Molson Canadian

Cilla R skrev 2009-09-03 18:42:14 följande:

Molson Canadian skrev 2009-09-03 18:31:39 följande: Där måste jag säga ifrån, det finns betydligt "sjukare" hundraser än mopsen!
    Det är väl inte någon bra måttstock att det finns sjukare raser?
    Jag vill ha en frisk hund. Punkt. Inte en hund som är mindre sjuk än andra sjuka.
  • Molson Canadian
    Mandragora skrev 2009-09-03 18:45:29 följande:
    Ja men nu är urvalet baserat på raserna som finns i TS. Mopsen kan ju knappt andas. Aldrig att jag hade köpt en sådan (annars gillar jag verkligen rasen).
    Det är ju det tragiska i det hela. Jag gillar både mopsar och frallor personlighetsmässigt, men vill inte stödja den medvetet ohälsosamma aveln.
  • Molson Canadian
    ModestyB skrev 2009-09-03 18:52:40 följande:
    Fransk Bulldog är ju i storlek som Staffe. Jag skulle ta en Staffe, men det är bara för att jag älskar rasen, men får ingen för min man, för att dom är små och vi tränar bruks. Men när vi blir pensionärer ska jag ha minst 2=) Staffe=Staffordshire Bullterrier.
    Agreed. Staffe är den ras jag har bestämt att nästa hund ska bli när vi lägger av med hunderiet som det ser ut nu. Kommer väl alltid att ha en schäfer eller liknande med tanke på makens yrke, men den andra hunden som är "min" kommer vara en staffe vad det lider.
  • Molson Canadian
    ModestyB skrev 2009-09-03 18:55:53 följande:
    Molson Canadian skrev 2009-09-03 18:46:50 följande: Köp en hund från en medveten uppfödare som enbart avlar på sunda hundar då? Svårare än så är det inte. Möjligt att dessa hundar inte går lika bra på utställning och därför inte har samma meriter, men förhoppningsvis börjar även domarna vakna. Jag har Boxer, en ras som alla gnäller om är så sjuka, men det finns fullt av undantag, som dessutom är bra bruksämnen.
    En medveten mopsuppfödare som inte avlar på korta luftrör?
    Då blir det en helt annan ras.

Fullt av undantag skulle jag inte påstå. Bra bruksboxrar är extremt sällsynt. Jag har bara sprungit på en som duger i tjänst.
  • Molson Canadian
    ModestyB skrev 2009-09-03 19:04:11 följande:
    Molson Canadian skrev 2009-09-03 18:59:54 följande: Korta luftrör är inte synonymt med dålig andning. Korta nosar innebär sällan andningssvårigheter, om man ser till de normalt korta nosarna, inte extremerna. Tror inte du har så stor koll på Boxer isf... Det finns MYCKET att jobba på vad gäller Boxerns duglighet i bruksarbete, främst gripandet är ofta mkt dåligt, men det finns ett par riktigt bra uppfödare i Sverige om man vill ha en Boxer att arbeta med. Kolla ex. Engelaiz och naturligtvis Brukstorpets. Blir det en till Boxer (inte så troligt) så blir det en därifrån!=)
    Jag anser att mops och frallor har extremt korta nosar och att detta inte är gynnsamt för att få en frisk hund.

Nej, det är helt riktigt att jag inte är någon expert på boxer av den enkla anledningen att de sällan är användbara i bruks eller tjänst. Hade boxern varit ypperlig för det ändamålet så hade det naturligtvis rantat runt fler både på appellplan och i tjänst.
  • Molson Canadian

Cilla R skrev 2009-09-03 19:08:22 följande:

Visst är de plattnosade, men jag skulle knappast kalla mopsen en sjukare ras än schäfern!
    Det beror ju på hur man ser det. Mopsar avlas ju medvetet på en defekt - det ingår i rasstandard. Schäfrar avlas inte medvetet på defekter. Defekter ingår inte i rasstandarden.
Svar på tråden Fransk bulldog, mops, bostonterrier eller chihuahua? Hjälp!