Inlägg från: CuteElliz |Visa alla inlägg
  • CuteElliz

Hemsk dekorplast på köksluckor som inte går att få bort, HSB vill inte göra något. Någon som är nån smart idé vad man kan göra?? Är verkligen i behov av tips och råd!!

kika in denna länk... kan tipsa dej om att hota med hyresnämnden... det fick fart på hyresvärden som ett av mina ex har... han hade blivit lovad omtapetsering i sovrum o kök plus att ugnsluckan hamnade i handen om man inte visste det när man öppnade den... jag blev till slut så irriterad på att det inte hände ngt så jag mailade dem, precis innan en storhelg, o hotade med att anmäla dom till hyresnämnden om dom inte snarast åtgärdade det som var fel i lägenheten samt det som de hade lovat när han flyttade in... när storhelgen var slut så kom dom upp o mätte spisen o tre dagar senare så hade han en ny ugn o spis... samtidigt lämnade dom in en tapetbok som vi kunde välja en tapet ur...

www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____914.aspx

• CuteElliz
    Nemiia skrev 2009-09-09 10:57:08 följande:
    ahh tack ska prova det om det inte löser sig men en fråga var ditt ex med i hyresnämnden/hyresgästföreningen? Jag är ju inte det men man kanske kan hota iaf?
    hyresnämnden är till för alla som hyr av ngn... så det spelar ingen roll om du är med i hyresgästföreningen... det var inte han o jag var det inte heller... om du kollar länken jag gav dej i mitt inlägg så står det lite mer om hyresnämnden...

ett tips är att säga till dom att dom har t ex 3 veckor på sig att ordna det som dom sagt dom ska ordna... om dom inte gjort ngt på den tid du ger dem så kommer du att anmäla dom till hyresnämnden... de flesta hyresvärdar brukar passa sig noga för att hamna i en sån konflikt... så de brukar ta tag i saken...
  • CuteElliz

kan säga att killen jag var ihop med då fick de grejerna fixade direkt... oftast behöver man inte gå till hyresnämnden... det räcker med att säga att man kommer göra det när tidsfristen går ut...

• CuteElliz
    Nemiia skrev 2009-09-09 11:26:44 följande:
    Ja jag kan ju försöka. grejen är att HSB inte verkar vara rädda för att ta en konflikt eftersom hyresgästerna här i huset har bråkat om hyrehöjningar etc. tidigare och det har gått till rätten m.m. så dom tar fajten verkar det som.
    ja, hyreshöjningar tror jag många är beredda att ta... men de vill nog inte riskera att få t ex vite för att de inte renoverar om de har sagt att de ska det... så dokumentera all kontakt ni har med hyresvärden, och det noga... det kan vara bra att ha om det skulle gå vidare...
  • CuteElliz
    Nemiia skrev 2009-09-09 11:31:42 följande:
    Sen undrar jag lite smått om man väntar på renoveringen, hur det sedan kommer att gå till. Detta är bara en etta och vart ska vi bo under tiden, kommer vi få en ersättningslägenhet, hur lång tid kommer det ta osv? För jag har ingen lust att bo hos någon släkting 4 veckor med ett spädbarn, kanske kan man tycka att det är lite att vara bortskämd men det kan ju inte vara för mycket begärt att dom ska fixa ett annat boende så länge eller?
    när dom tapetserade om i min etta fick jag ingen ersättningslägenhet... så jag fick snällt ordna ngn annan stans att bo under de dagarna... det handlade om två nätter tror jag det blev... eller om det blev tre nätter... i vilket fall som helst så hade de dragit bort lister o inte satt dit nya o plus att de stängt igen fönstren alldeles för snabbt efter målning så de hade fastnat o gick inte att öppna...
  • CuteElliz
    Nemiia skrev 2009-09-09 11:39:26 följande:
    okej men en helrenovering av kök borde ju ta lite längre tid. Det är ju detta som oroar mig lite och gör att jag vill ha nya luckor istället, det är så mycket smidigare. Dom skiter väl fullständigt i om jag har en bebis hemma för tillfället eller inte tyvärr usch blir bara arg.
    ja, det lär det ju göra... men som sagt... ligg på dom ordentligt om nya luckor... säg att du vill ha det istället för att dom helrenoverar köket om ett år... du kan ju vara så fräck så du säger att antingen fixar ni det NU eller så ger ni mej en hyressänkning...

en hyresvärd har som skyldighet att se efter att standarden på lägenheterna är bra...

min fd hyresvärd försökte lägga skulden på mej på ett hål i sidan av en garderob... trots att det stod med i besiktningsprotokollet från hyresgästen innan mej...
  • CuteElliz
    Nemiia skrev 2009-09-09 15:40:55 följande:
    ja men det där med att begära hyressänkning har jag faktiskt tänkt på, det vore ju faktiskt inte mer än rätt, eftersom standarden inte är vad den borde just nu. Vi saknar ju en lådfront också som vi fick i handen, som inte går att sätta fast. Mitt största problem just nu är att få tag på förvaltaren, honom får man verkligen jaga med blåslampa. Varje gång man ringer så säger dom att han kommer en annan tid. När man ringer den tiden så har han gått för dagen eller är på ärende. Idag när jag ringde för andra gången sa telefonsvararen att han inte kommer tillbaka för än på måndag. *suck*
    finns det ingen mailadress till honom...??
    för vi hade samma problem när jag hjälpte exet att få lite fixat i sin lgh...
    så då mailade jag till dem o då blev det fart på dem...

lycka till...
  • CuteElliz
    Nemiia skrev 2009-09-09 15:58:42 följande:
    Ska kolla upp det, deras hemsida är lite rörig eller man kanske ska säga att deras organisation är lite rörig. Verkar som om det är för mycket folk som jobbar med för lite saker. Men jag ska skicka ett mail för börjar bli måttligt irriterad nu. Jag ringde honom förra veckan och då sa han att han skulle ringa mig denna veckan när han kollat upp lite grejer, nu har onsdag gått och ingen har ringt. Så det blir nog ett mail.
    lycka till...

har haft det ganska stressigt i skolan så har inte haft tid tyvärr till att kolla tråden...
  • CuteElliz
    Nemiia skrev 2009-09-27 15:10:17 följande:
    Jag ju uppdatera läget lite. Jag har nu lyckats få igenom att dom ska fixa luckorna, så nu väntar jag bara på att snickaren ska komma hit och hämta dom. :)
    vad skönt för dig... hoppas det blir bra också...
Svar på tråden Hemsk dekorplast på köksluckor som inte går att få bort, HSB vill inte göra något. Någon som är nån smart idé vad man kan göra?? Är verkligen i behov av tips och råd!!