Blod ur analen!
Vid två tillfällen nu har jag vid ett toabesök upptäckt att jag blöder ur analen. Det gör inte ont och det är färskt blod men ganska mycket! Någon som har varit med om detta, och vet vad det kanske kan bero på?
Vid två tillfällen nu har jag vid ett toabesök upptäckt att jag blöder ur analen. Det gör inte ont och det är färskt blod men ganska mycket! Någon som har varit med om detta, och vet vad det kanske kan bero på?
Hemorrojder?
Har du hemorrojder? De kan göra så de blöder. Men de låter ändå knepigt när du beskriver att de är mycket blod. Jag tycker du ska ringa in på rådgivningen nu på stört!
Det kan vara hemmorojder, men även ändtarmscancer, även om det är ovanligt bland unga.
Läs gärna här:
1177.se/artikel.asp
Och sök läkare!!
Vet precis hur det känns. Har varit på otaliga undersökningar. Fick en halvflummig diagnos på vad det var: sprickor i ändtarmen. Hur de hade uppstått (eller om det verkligen var det) fick jag aldrig svar på. Hemorojder kan det ju vara, borde en läkare kunna svara på. Annars finns det tex xyloproct på apoteket som bedövar och lindrar.
Jag har (10 år senare) nästan slutat blöda. Nu kommer det bara om jag är lös eller hård i magen.
Läste lite på internet och såg att det kan bero på brusten hemorrojd men det syns ingenting i analöppningen. Kan dem sitta längre in så att de blir "osynliga" för ögat!? Ringde precis 1177 men det var 20 min kö, om det fortsätter ska jag dock ringa igen, absolut! Tänkte mest att någon här kanske hade en bra förklaring
Färskt blod= mindre att oroa sig för, fick jag lära mig. Finns också en tarmsjukdom som heter ulcerös kolit. Men då ska det vara mer slemblandat. Tror jag.
Hur mycket är "mycket" blod? Oftast kan ju några droppar blod se ut som stora mängder på en bit papper..färskt blod tyder på ett sår långt ut i tarmen så förmodligen är det en liten spricka eller hemorojd..avvakta någon dag och blir det inte bättre så ring vårdcentralen så de kan hjälpa dig.
Okej tack så mycket för svaren. Nu känns det mycket bättre! Det hände första gången i tisdags och då såg det ut som om när man har mens och torkar sig ungefär. Mer blod än lite "stänk" på pappret! Men inget mer alls efter det!
Förräns nu idag. När jag kollade med spegel och krystade lite så "rann" det lixom ut blod ur analen!
Ja, visst kan det vara det. Och det skriver jag också, att det kan vara hemmoroid och om du besvärade dig med att läsa länken så ser du också att den handlar om helt ofarliga hemmorojder.
Men jag skulle aldrig säga till någon att det är ofarligt att blöda från ändtarmen. Det kan vara det, men det kan också vara något allvarligt. Om man blöder från tarmen ska man ALLTID söka läkare. Sen om du tycker jag är okänslig för att jag faktiskt bryr mig om TS, det får stå för dig.
Detta var den första tråden som jag hittade när jag sökte efter mina besvär och känner att jag vill svara av egna erfarenheter nu även om tråden är gammal.
Börjar det blöda så ska du gå till apoteket och köpa Exyloproct salva, kostar ca 100 kr. Testa det innan du går till vårdcentralen så sparar du 200 kr. För du ska inte vänta med att behandla det. Du kan också börja äta mer fiberrik kost.
Får du yttre hemorrojder (blodfyllda små säckar som växer ur rumpan) så bli inte rädd, det är inte farligt och kan gå bort av sig själv med Exyloproct. Själv fick jag två stycken som bildades bara på 1-2 dagar, det gick väldigt fort. Den ena lika stor som en ärta och den andra aningen mindre. 3-4 dagar av bredbent gång, var ömt och irriterade. Då gick jag till vårdcentralen och fick tid för rektoskopi och borttagning med gummiband. Läkaren sa då att om det blir bättre och hemorrojderna försvinner kan du boka av tiden. Och det är precis vad som hänt. Nu är de två hemorrojderna betydligt mindre och har gått från blodfyllda, stora och ömma, till hårda, betydligt mindre och känner inget besvär av det.
Så, köp salvan och behandla det, var inte orolig om det bara blöder vid toabesök. Får du yttre hemorrojder så gå till doktorn.