• Annis76

Vuxna med atopiska eksem.

Någon mer än jag som har atopiska eksem? Hur har du det? Var har du dem? Vad använder su för salva eller behandling?

Själv hade jag eksemen på baksidan av låren när jag var liten. Numera är de på händerna/fingrarna och ibland dyker de upp på låren eller rumpan. Jag har haft kortisonsalva förut men fick nu prova en salva som heter protopic 0,1%. Tycker inte att den hjälper alls! Jag upplever även att krämer känns bättre att smörja med än salvor. Någon som upplevt det samma. Läkaren på vårdcentralen tror mer på salvor än kräm men jag vet inte.

Hela sommaren har jag varit bedrövlig om händerna. Fingrarna är fulla med sprickor och det gör ju så ont. Tror jag måste be vårdcentralsläkaren att skicka mej till hudklinik för salvorna jag har hjälper inte.

• Svar på tråden Vuxna med atopiska eksem.
  • Nightswimmer

Hej hej!

Vad kul att hitta den här tråden! (Egentligen är det jäkligt trist att den ska behöva finnas, men du fattar nog hur jag menar...) Jag satt precis och tänkte starta en egen nämligen. Vilken tur att jag sökte först och hittade hit!

Jag har atopiska eksem sedan jag var liten. Då satt eksemen på "de vanliga barnställena", dvs kinder och böjveck. Nu i vuxen ålder är det främst på baksidan av låren, under skinkorna, på armarna, ryggen och vaderna. Och så i ansiktet - främst runt munnen, i pannan och på ögonlocken - icke att förglömma.

Det som är allra jobbigast just för tillfället är de förbaskade ögonlocken! Det är i princip omöjligt att smörja utan att få salva i ögonen. Då svider och kliar det (och jag får infektioner med jämna mellanrum) och jag kan såklart inte låta bli att klia tillbaka, vilket gör att eksemen blir värre!!

Har visserligen kontakt på hudmottagningen , men känner mig rätt frustrerad för tillfället, eftersom "min" läkare är sjukskriven och den jag fick träffa istället kändes som att han hade googlat lite på "atopiska eksem" och utgick ifrån det. Jag har trots allt haft mina besvär i närmare 30 år och vet liksom hur det funkar!

Det blev långt det här! Jag har mycket mer att säga, men måste vila fingrarna lite nu.

PS En länk till den tråd som fanns i vintras: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m39289623.html

• Nightswimmer

För att svara lite på dina frågor:

Beroende på hur mina eksem ser ut och var de sitter föredrar jag salvor eller krämer. Nästan alltid tycker jag att kräm är bättre. (Nu pratar jag om kortison.) Enda gången som jag egentligen föredrar en salva är när jag har stora ytor med inflammerade (alltså "välkliade") eksem på armarna eller benen. Men annars är det mycket mindre kladd med en kräm än en salva.

Min favoritkortison just nu är Betnovat kräm (stark kortison). Ansiktet har jag Pevisone, som även tar död på svamp, som trivs i ansikteksem. Som mjukgörande använder jag Canoderm eller Propyderm lotion, samt Locobase med propylenglykol 20%. Jag har själv inte använt Protopic, men det verkar knasigt att en läkare skriver ut den under sommarhalvåret. Min hudläkare ville inte göra det i augusti förra året, eftersom den reagerar dåligt medsolljus på nåt vis.

Lite av mina behandlingar det senaste året: sjuttielva sorters mjukgörande och lika många olika sorters kortison. Bad i ...eh, vad det nu heter. Nånting bakteriedödande som är rödbetsfärgat! Solbehandling. Dermasilk. (www.medeca.se/dermasilk/ ) Inget av det här har tyvärr hjälpt mig särskilt mycket.

Det enda som varit mirakelfantastiskt är väl lite små-kontroversiellt att skriva ut, så det vill min läkare inte göra! Efter ett besök på akuten, när jag fått en allergichock, fick jag Betapred utskrivet av akutläkaren. Det är alltså kortison som man sväljer, istället för att smörja in sig med. Jag skulle ta medicinen i fem dagar. Redan andra dagen började jag bli bättre och efter de fem dagarna var jag i princip eksemfri!! Dock hämmas bara inflammationen tillfälligt + att det finns en del biverkningar vid långtidsanvändning, så jag förstår läkarens invändning till viss del. Men ändå - jag vill bara få vara fin!!

Jag tycker absolut att du ska be din VC-läkare om en remiss till hud!! Där kan de oftast hjälpa så mycket mer än vad allmänläkarna kan, även om jag stötte på ett stolpskott...

• Prince or Princess

Hej!
    har också haft detta hela mitt liv. Blev gravid, födde barn och började amma. Min dotter visade sig vara allergisk mot (bland MYCKET annat) ägg, mjölk och soja. Jag slutade med det under amningen och till en början blev eksemen mycket värre, sen blev de bättre, bättre och bättre tills de försvann helt. När jag slutade amma och började äta dessa prod igen, kom eksemen tillbaka... Har eksem på lillfingret som bara vägrar ge med sig trots daglig kortisonsmörjn. Har dragit ner jättemycket på ffa mjölkprodukter, (fast inte helt, är väl därför det inte ger med sig, men det är ju ett val jag gör... ) och så fort jag äter nåt med mycket mjölkprotein i börjar hela fingret klia hysteriskt.
    Kan vara ett tips, att testa. Finns massor av allergitrådar om detta, där andra har blivit hjälpta.

• Nightswimmer

Prince or Princess skrev 2009-09-01 23:16:16 följande:

Hej!har också haft detta hela mitt liv. Blev gravid, födde barn och började amma. Min dotter visade sig vara allergisk mot (bland MYCKET annat) ägg, mjölk och soja. Jag slutade med det under amningen och till en början blev eksemen mycket värre, sen blev de bättre, bättre och bättre tills de försvann helt. När jag slutade amma och började äta dessa prod igen, kom eksemen tillbaka... Har eksem på lillfingret som bara vägrar ge med sig trots daglig kortisonsmörjn. Har dragit ner jättemycket på ffa mjölkprodukter, (fast inte helt, är väl därför det inte ger med sig, men det är ju ett val jag gör... ) och så fort jag äter nåt med mycket mjölkprotein i börjar hela fingret klia hysteriskt.Kan vara ett tips, att testa. Finns massor av allergitrådar om detta, där andra har blivit hjälpta.
    Jag är själv allergisk mot en hel del och när jag var liten var det ännu värre. (Nu är det typ pälsdjur, pollen, fisk, nötter och stenfrukt. När jag var liten var jag även allergisk mot alla röda och oranga frukter och grönsaker, mjölprotein (alltså inte gluten, men något liknande), kakao och säkert något mer som jag förträngt!)

Lite har jag hoppats att det ska vara en oupptäckt allergi som orsakar mina besvär, för då skulle det ju faktiskt bli bättre om jag bara undvek X.

Det är nog det som jag tycker är svårast med att ha atopiska eksem. Att acceptera att det är en kronisk sjukdom, vars "utbrott" faktiskt inte behöver orsakas av något särskilt, utan att man får stå ut med eksem och kliande i större eller mindre mängd året om resten av livet. DET har jag svårt att gå med på!! (Sedan finns det såklart vissa faktorer som man själv kan påverka som gör att det blir bättre eller sämre, men sjukdomen kommer jag alltid att ha.)
  • Prince or Princess
    Jag är själv allergisk mot en hel del och när jag var liten var det ännu värre. (Nu är det typ pälsdjur, pollen, fisk, nötter och stenfrukt. När jag var liten var jag även allergisk mot alla röda och oranga frukter och grönsaker, mjölprotein (alltså inte gluten, men något liknande), kakao och säkert något mer som jag förträngt!) Lite har jag hoppats att det ska vara en oupptäckt allergi som orsakar mina besvär, för då skulle det ju faktiskt bli bättre om jag bara undvek X. Det är nog det som jag tycker är svårast med att ha atopiska eksem. Att acceptera att det är en kronisk sjukdom, vars "utbrott" faktiskt inte behöver orsakas av något särskilt, utan att man får stå ut med eksem och kliande i större eller mindre mängd året om resten av livet. DET har jag svårt att gå med på!! (Sedan finns det såklart vissa faktorer som man själv kan påverka som gör att det blir bättre eller sämre, men sjukdomen kommer jag alltid att ha.)
    Precis det du skriver "Att acceptera att det är en kronisk sjukdom, vars "utbrott" faktiskt inte behöver orsakas av något särskilt, utan att man får stå ut med eksem och kliande i större eller mindre mängd året om resten av livet. " var något jag vägrade acceptera med min dotter.
    Min mamma har varit överallt med mig hos varenda tänkbar läkare, men bara fått höra det du skriver, och att det skulle växa bort när jag blev äldre. Jag var också allergisk mot annat (bla potatis o tomat) men det går bra nu. Vi har testat alla krämer o kurer vi kommit över på mig, men inget har hjälpt helt förrän mjölken togs bort ( min mamma har alltid varit väldigt noga med att vi skulle dricka mjölk till maten, för att det är så nyttigt...)

Har du testat att utesluta mjölk? Har en annan bekat som hade exakt samma, massa allergier och eksem, barnet allergiskt under amning och när hon slutade blev hon MYCKET bättre (vet ej om det försvann helt?) och äter idag inte mjölkprod. Det kan också vara så att man har atopisk hud o eksem, men att mjölk förvärrar situationen.
    Jag tyckte det kändes helt hopplöst i början, det "går" ju inte att leva utan mjölkprod, men jo det gör det ju faktiskt.

Man kan tydligen äta nån sorts baskost som innefattar saker man oftast inte reagerar på och se om man kan få ordning på det och sen introducera livsmedel ett i taget om man nu inte blir hjälpt av mjölken, men det är ju ett jättestort projekt så klart. Står om det i allergitråden tror jag?

Vill inte pracka på dig (er) nån förhoppning om att detta skulle vara miraklet du (ni) hoppats på, bara dela med mig av mina egna positiva erfarenheter.
    Ursäkta att det blev så långt!
  • Nightswimmer

Jag är också väldigt bra på att skriva långt - det blir lätt så när man är engagerad i ett ämne!

Jag gjorde en sådan utredning på sjukhuset när jag var barn och kunde då utesluta de mer "normala" allergierna, som mjölk och ägg, men upptäckte fisk och mjölprotein. (Åt enbart potatis, älgkött och drack vatten.) Mycket kan dock ha hänt sedan 1984!! Jag VET inte med 100% säkerhet att det inte är mjölk som är boven i dramat, eftersom jag inte har uteslutit det ur kosten, men jag TROR inte att så är fallet, eftersom jag inte äter särskilt mycket mjölkprodukter. (Eller annat, som det finns mjölkproteiner i.) Kanske vore det värt att testa, men samtidigt är jag lite för lat för att orka göra det "på riktigt".

Det är inte så mycket så att jag har gett upp inför min diagnos, som det kanske låter som, utan mer att det är lättare att leva med om jag inser att det är något som kommer följa mig hela livet. Då kan jag sluta hoppas på mirakel och istället leta efter det som hjälper mig bäst. Ett amputerat ben kan inte växa ut igen, men man kan ju absolut leva ett bra liv ändå. Lite så ser jag på mina atopiska eksem.

Alltid spännande att få lite nya idéer! Jag ser det verkligen inte som att du prackar på mig något. (Det som jag kan irritera mig på, däremot, är folk som frågar om jag inte har testat typ LdB-lotion, eller nåt annat man köper på konsum. Jag har liksom gått igenom helva apotekets sortiment med mjukgörare och kortison. Att nån tror att jag bara missat att man ska smörja in sig gör mig ...minst sagt grinig!) Vi får se om jag orkar ta tag i saken och leva mjölkfritt ett tag. Nu är ju glass-säsongen ändå slut!

• Annis76

Tack för alla era svar! Intressant att läsa om era erfarenheter. Själv är jag bara allergisk mot kiwi och gummi. Min hudläkare som jag hade förut tyckte attjag skulle byta jobb då risken var stor att jag kanske skulle bli pälsdjursallergiker. Jag är bonde med mjölkkor. Snacka om kris i livet när hon sa så! Jag har i alla fall inte bytt jobb för det är ju inte alls säkert att jag blir mer allergisk

Har varit helt bra från mina eksem två perioder i livet och det var under mina båda graviditeter. Det var så skönt och huden var så len och mjuk. tänk om man kunde få vara sån hela tiden...

• Fr1dlyst

Hej! Här är en till!
    Började när jag var liten, hade eksem över hela kroppen och var multiallergisk mot födoämnen som mjölk, soja, fisk, kyckligt, nötter, ägg osv. Nu har mycket av detta växt bort, men inte allt.

Bev bättre under tonåren och hade nästan inga besvär alls, mer än torr hud. Sen blev jag gravid och då blossade det upp. Mina underarmar och händer var det jag hade besvär med, testade flera kortisonkrämer men inget hjälpte.
    Nu är jag gravid igen och under sommaren blossade det upp över hela kroppen Fick komma till behandligen på hud och fick ett Kaliumpermanganatbad. Vilket var helt fantastiskt! Det slutade klia och kroppen fick en chans att återhämta sig med hjälp av betnovat, fenuril och locobase.
    Nu har jag även varit på hud och fått låna hem ett solarie, får se om det hjälper. Eksem kommer ju dock alltid tillbaka. Har nu problem med händerna och fötterna.

Axel 080415 och bebisen bf mars -10!
  • Prince or Princess
    Nightswimmer skrev 2009-09-02 13:32:40 följande:
    Jag är också väldigt bra på att skriva långt - det blir lätt så när man är engagerad i ett ämne! Jag gjorde en sådan utredning på sjukhuset när jag var barn och kunde då utesluta de mer "normala" allergierna, som mjölk och ägg, men upptäckte fisk och mjölprotein. (Åt enbart potatis, älgkött och drack vatten.) Mycket kan dock ha hänt sedan 1984!! Jag VET inte med 100% säkerhet att det inte är mjölk som är boven i dramat, eftersom jag inte har uteslutit det ur kosten, men jag TROR inte att så är fallet, eftersom jag inte äter särskilt mycket mjölkprodukter. (Eller annat, som det finns mjölkproteiner i.) Kanske vore det värt att testa, men samtidigt är jag lite för lat för att orka göra det "på riktigt". Det är inte så mycket så att jag har gett upp inför min diagnos, som det kanske låter som, utan mer att det är lättare att leva med om jag inser att det är något som kommer följa mig hela livet. Då kan jag sluta hoppas på mirakel och istället leta efter det som hjälper mig bäst. Ett amputerat ben kan inte växa ut igen, men man kan ju absolut leva ett bra liv ändå. Lite så ser jag på mina atopiska eksem. Alltid spännande att få lite nya idéer! Jag ser det verkligen inte som att du prackar på mig något. (Det som jag kan irritera mig på, däremot, är folk som frågar om jag inte har testat typ LdB-lotion, eller nåt annat man köper på konsum. Jag har liksom gått igenom helva apotekets sortiment med mjukgörare och kortison. Att nån tror att jag bara missat att man ska smörja in sig gör mig ...minst sagt grinig!) Vi får se om jag orkar ta tag i saken och leva mjölkfritt ett tag. Nu är ju glass-säsongen ändå slut!
    Jaha! Men då har du ju testat med sån där kost redan, vad synd höll jag på att skriva. Men som sagt testa kan man ju göra igen ändå, kanske iaf kan lindra något om man har tur? När jag ammade räckte det med 3 dagar (HELT mjölkproteinfritt, döljer sig ju under jättemånga namn) för att se stor skillnad på min dotter, men kommer faktiskt inte ihåg hur lång tid det tog på mig själv då, var bara så fokuserad på att hon skulle bli bra .
    Isglass innehåller inte alltid mjölk
    Och LdB-lotion, tillåt mig gapskratta! Det skulle väl typ göra saken värre...
    Och självklart kan man leva ett fantastiskt liv trots jobbiga eksem! (fast jag HATAR när det kliiiiiiiiar så man inte kan tänka på nåt annat och så river man sig sönder och samman)
  • Prince or Princess
    Annis76 skrev 2009-09-02 14:17:55 följande:
    Tack för alla era svar! Intressant att läsa om era erfarenheter. Själv är jag bara allergisk mot kiwi och gummi. Min hudläkare som jag hade förut tyckte attjag skulle byta jobb då risken var stor att jag kanske skulle bli pälsdjursallergiker. Jag är bonde med mjölkkor. Snacka om kris i livet när hon sa så! Jag har i alla fall inte bytt jobb för det är ju inte alls säkert att jag blir mer allergiskHar varit helt bra från mina eksem två perioder i livet och det var under mina båda graviditeter. Det var så skönt och huden var så len och mjuk. tänk om man kunde få vara sån hela tiden...
    Vad konstigt att graviditeten kan göra så va! Skaffa många barn
  • Nightswimmer
    Annis76 skrev 2009-09-02 14:17:55 följande:
    Tack för alla era svar! Intressant att läsa om era erfarenheter. Själv är jag bara allergisk mot kiwi och gummi. Min hudläkare som jag hade förut tyckte attjag skulle byta jobb då risken var stor att jag kanske skulle bli pälsdjursallergiker. Jag är bonde med mjölkkor. Snacka om kris i livet när hon sa så! Jag har i alla fall inte bytt jobb för det är ju inte alls säkert att jag blir mer allergiskHar varit helt bra från mina eksem två perioder i livet och det var under mina båda graviditeter. Det var så skönt och huden var så len och mjuk. tänk om man kunde få vara sån hela tiden...
    Usch , vad hemskt att riskera att bli allergisk mot sitt levebröd! (Och som jag fattar det så är mjölkbonde inte något man är bara för att det är ett jobb. En kompis som är uppvuxen på bondgård är verkligen KÄR i kossorna! ) Vi får verkligen hoppas att du klarar dig från reaktioner mot dem! Att byta jobb innan man vet att man är allergisk verkar ju heldumt.

Jag kollade lite om korsreaktioner förresten. Tydligen så finns det några gemensamma ämnen i kiwi och gummi, ungefär som att pollenallergiker ofta är allergiska mot äpplen.

Det är märkligt vad graviditet kan göra med kroppen! Jag blev aldrig helt bra under graviditeten, men åtminstone ganska mycket bättre. När sonen var ute däremot - då bröt tredje världskriget loss på min hud! Det var ett år sen och jag är fortfarande inte ok.

Prince or Princess skrev 2009-09-02 21:26:55 följande:
    Jaha! Men då har du ju testat med sån där kost redan, vad synd höll jag på att skriva. Men som sagt testa kan man ju göra igen ändå, kanske iaf kan lindra något om man har tur? När jag ammade räckte det med 3 dagar (HELT mjölkproteinfritt, döljer sig ju under jättemånga namn) för att se stor skillnad på min dotter, men kommer faktiskt inte ihåg hur lång tid det tog på mig själv då, var bara så fokuserad på att hon skulle bli bra . Isglass innehåller inte alltid mjölk Och LdB-lotion, tillåt mig gapskratta! Det skulle väl typ göra saken värre...Och självklart kan man leva ett fantastiskt liv trots jobbiga eksem! (fast jag HATAR när det kliiiiiiiiar så man inte kan tänka på nåt annat och så river man sig sönder och samman)
    Ha ha! Ja, visst är det synd. Nävars, skämt åsido så har jag faktiskt bett att få göra en sån utredning proffessionellt igen, men det är både för krångligt och för kostsamt. Jag skulle ha gjort lapptest i höstas, men hade så mycket eksem att de inet hittade nånstans att sätta plåstren...

Jag börjar känna mig lite sugen på att testa mjölkfritt. I bara några dagar vore det nog inte så jobbigt. (Delicatobollar är helt mjölkfria om jag inte minns fel, så man kan väl alltid leva på det några dagar! ) Vad som helst som gör mig bättre vore fantastiskt. En av de saker som jag oftast kan glömma bort, men påminns om varje gång jag bäddar rent, är hur mina eksem har förstört min säng. Köpte en ny säng för över tiotusen, vilket är massor för två studenter, förra året. På någon månad var min madrass alldeles nerblodad! Kläder går ju att tvätta, men madrassen...
  • Prince or Princess
    Ha ha! Ja, visst är det synd. Nävars, skämt åsido så har jag faktiskt bett att få göra en sån utredning proffessionellt igen, men det är både för krångligt och för kostsamt. Jag skulle ha gjort lapptest i höstas, men hade så mycket eksem att de inet hittade nånstans att sätta plåstren...Jag börjar känna mig lite sugen på att testa mjölkfritt. I bara några dagar vore det nog inte så jobbigt. (Delicatobollar är helt mjölkfria om jag inte minns fel, så man kan väl alltid leva på det några dagar! ) Vad som helst som gör mig bättre vore fantastiskt. En av de saker som jag oftast kan glömma bort, men påminns om varje gång jag bäddar rent, är hur mina eksem har förstört min säng. Köpte en ny säng för över tiotusen, vilket är massor för två studenter, förra året. På någon månad var min madrass alldeles nerblodad! Kläder går ju att tvätta, men madrassen...
    Ja det blir ju hemskt dyrt! Jag har köpt madrasskydd, superbra! (Köpte ffa pga bebiskräk och läckande blöjor) Går aldrig igenom!
    Och delicatobollar.... MMMMM va gott, skulle jag med kunna leva på
  • Halloja
    Annis76 skrev 2009-08-31 21:07:43 följande:

Någon mer än jag som har atopiska eksem? Hur har du det? Var har du dem? Vad använder su för salva eller behandling?

Själv hade jag eksemen på baksidan av låren när jag var liten. Numera är de på händerna/fingrarna och ibland dyker de upp på låren eller rumpan. Jag har haft kortisonsalva förut men fick nu prova en salva som heter protopic 0,1%. Tycker inte att den hjälper alls! Jag upplever även att krämer känns bättre att smörja med än salvor. Någon som upplevt det samma. Läkaren på vårdcentralen tror mer på salvor än kräm men jag vet inte.

Hela sommaren har jag varit bedrövlig om händerna. Fingrarna är fulla med sprickor och det gör ju så ont. Tror jag måste be vårdcentralsläkaren att skicka mej till hudklinik för salvorna jag har hjälper inte.

Hej, har inte läst genom alla inlägg och svar.. 

Men jag har använt protopic 0.03% har fungerat jättebra för mig i ansiktet. men jag har fått höra det ena och det andra om det. men det är det bästa jag använt för att få bort *utslagen*/min exem

när min salva till kroppen är slut kan det hända att jag tagit protopic där, men utan resultat..

du kanske har kraftigare eksem än mig. jag vet inte. mennar jag har 0.03 och du 0.01

men notera att man aldrig ska använda Protopic i samband med SOL.

DETTA TROR JAG PÅ: (inget jag kan bevisa, så följ råd på egenhand)
    Sen som jag tror, så handlar det såklart om något i vår kropp som måste ändras inte utsidan.. vilket jag hört att dem börjat forska mer i nu.

Men jag ska försöka bli vegan, vilket är svårt har försökt 10-tal gånger innan, men blir bara någon vecka. så kan inte se någon effekt.

hur som helst för ca 3år sedan, bestämde jag mig för att bli *nyttig* 
    vart mycket kycklingsallad, och nyttiga grejer. och tränade 4-7 gånger i veckan (Inte stenhårda pass, men ibland)

min hy vart mycket bättre, jag smorde typ bara in mig med nån mjukgörande 1 ggr i veckan max. 

vilket jag tror har med att göra att det var väldigt lite mjölkprodukter, och kött. och antar träning hjälper till på något vis med ämnesomsättning osv, träning är ju bra för alla.

menar att många äter ju. pizza, hamburgare, kött, sås, köttfärsås med grädde, you name it. men sådant i stora mängder.

OCH notera att människan är inte gjorda för att äta köttt :D

JAG förstår också alla som tänker * får jag aldrig äta något gott *
    kan äta då och då kanske?! men samtidigt. antar att vissa tänker * jag skulle göra allt för att bli av med eksemen *  då har ni eventuellt något som hjälper här. försök iaf.för jag känner med alla som har detta för jag har ju det.

*låt oss säga att detta beror på vad vi äter, klart vi inte ska äta det. det är som du är allergisk mot katt och har katt eller mot nötter och du äter nötter.

ursäkta felstavningar osv, orkar inte rätt allt nu, men ni förstår nog vart jag vill komma :D
Svar på tråden Vuxna med atopiska eksem.