• Anonym

Adhd och bidrag??

Jag har adhd. går just nu på soc för att jag inte har något jobb. men har fått höra av folk att man kan få ersättning via fk för att man har adhd för det är en funktionsnedsättning. Vill gärna jobba men vet att ja inte kommer kunna ta vilket jobb som helst heller pgr av min adhd. Kan vem som helst söka detta bidrag om man har en funktionsnedsättning? Vill ju slippa soc. men samtidig få något lättare jobb att gå till och slippa sitta hemma på röven.

• Svar på tråden Adhd och bidrag??
  • Anonym

man kan få aktivitets stöd av fk.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-08-31 21:59:15 följande:
    man kan få aktivitets stöd av fk.
    okej. är det bara att söka det?? menar mest eftersom ja har min adhd.
  • Anonym

jag tror man måste göra en ny utredning och sen söka det

• Anonym
    Anonym skrev 2009-08-31 22:01:11 följande:
    jag tror man måste göra en ny utredning och sen söka det
    en ny utredning? jag fick min diagnos i feb.
  • skypigveon

Om du är 16-29 kan du söka Aktivitetsersättning från FK. är du 30-65 kan du söka Sjukersättning. Du behöver lägga med din ADHD-utredning som bilaga och gärna ett färskt läkarutlåtande. Blanketter finns hos FK. Och ja, ADHD är ett funktionshinder! Jag jobbar själv på habilitering för fuktionshindrade och ADHD är et sk neuropsykiatriskt funktionshinder. Därför kan du söka dessa stöd från FK.

Du har också rätt till hjälp att hitta ett passande jobb via Arbetsförmedlingen! De har särskilda stödhandläggare för personer med funktionshinder. Kanske kan du få lönebidrag så att du lättare hittar ett passande jobb!

Lycka till!

• Anonym
    skypigveon skrev 2009-08-31 22:04:25 följande:
    Om du är 16-29 kan du söka Aktivitetsersättning från FK. är du 30-65 kan du söka Sjukersättning. Du behöver lägga med din ADHD-utredning som bilaga och gärna ett färskt läkarutlåtande. Blanketter finns hos FK. Och ja, ADHD är ett funktionshinder! Jag jobbar själv på habilitering för fuktionshindrade och ADHD är et sk neuropsykiatriskt funktionshinder. Därför kan du söka dessa stöd från FK. Du har också rätt till hjälp att hitta ett passande jobb via Arbetsförmedlingen! De har särskilda stödhandläggare för personer med funktionshinder. Kanske kan du få lönebidrag så att du lättare hittar ett passande jobb! Lycka till!
    ja är under 29 så. jag träffar en arbetsteurapet som hjälper mig att få saker att fungera både hemma och med mig själv. gör ju framsteg men ibland blir det tyvärr baksteg med. jag är inskriven på ams, och väntar på att få en arbetspraktik därigenom. men har ännu inte träffat min handläggare utan bara en jobbcoach. men kanske ska ta upp detta med min arbetsteurapet? eller min läkare?
  • skypigveon
    Anonym skrev 2009-08-31 22:07:57 följande:
    ja är under 29 så. jag träffar en arbetsteurapet som hjälper mig att få saker att fungera både hemma och med mig själv. gör ju framsteg men ibland blir det tyvärr baksteg med. jag är inskriven på ams, och väntar på att få en arbetspraktik därigenom. men har ännu inte träffat min handläggare utan bara en jobbcoach. men kanske ska ta upp detta med min arbetsteurapet? eller min läkare?
    ja det tycker jag att du kan göra! Du borde också få kontakt med någon form av habilitering. Finns i alla större städer. Prata med din arbetsterapeut om det oxå!
    Jag jobbar som sagt med sådana här saker och är själv stödperson åt en kille med ADHD.
  • Anonym
    skypigveon skrev 2009-08-31 22:11:43 följande:
    ja det tycker jag att du kan göra! Du borde också få kontakt med någon form av habilitering. Finns i alla större städer. Prata med din arbetsterapeut om det oxå! Jag jobbar som sagt med sådana här saker och är själv stödperson åt en kille med ADHD.
    ok va gör habiliteringen då?
  • skypigveon

habiliteringen ger stöd åt personer med olika funktionshinder. hos oss har vi en enhet som bara ägnar sig åt dem som har ADHD. man får hjälp i team där det kan ingå specialpedagoger, kuratorer, psykologer, sjukgymnaster etc...det man har behov av helt enkelt. de stöttar och hjälper så att man som enskild person får ett så bra liv som möjligt.

Jag måste tyvärr gå å sova nu men du får gärna inboxa mig om du vill. Du får gärna fråga om det är nåt mer du undrar över!

ha det bra så länge!

• Anonym
    skypigveon skrev 2009-08-31 22:28:05 följande:
    habiliteringen ger stöd åt personer med olika funktionshinder. hos oss har vi en enhet som bara ägnar sig åt dem som har ADHD. man får hjälp i team där det kan ingå specialpedagoger, kuratorer, psykologer, sjukgymnaster etc...det man har behov av helt enkelt. de stöttar och hjälper så att man som enskild person får ett så bra liv som möjligt. Jag måste tyvärr gå å sova nu men du får gärna inboxa mig om du vill. Du får gärna fråga om det är nåt mer du undrar över! ha det bra så länge!
    men det är ju det jag har min arbetsteruapet för på psykiatriska kliniken här i stan, har fått henne via min läkare. och hon hjälper mig att jobba på saker jag behöver utveckla och träffa henne innan sommaren och under sommarne har jag jobbat på det som ja skulle göra och nått stora framsteg med det. så nu ska vi jobba vidare på nästa steg. men ska kolla upp med FK om denna ersättningen
Svar på tråden Adhd och bidrag??