• Anonym

Klämskada

Ska man alltid åka in och kolla klämskador på fingrarna?
    Isf vårdcentralen eller akuten?

• Svar på tråden Klämskada
  • Anonym

Min lillkille på snart 2 klämde lillfingret i en bildörr (som han själv stängde)
    Inget blod eller så, men det svullnade upp efter ett tag och han blev väldigt öm, jag har spolat med vatten.. Detta var igår kväll, idag har det gått bättre, lite ömt imorse men han har lekt och hållt igång som vanligt idag, fingret är fortfarande lite svullet..
    Kan det vara en spricka/brutet även om svullnaden lägger sig och han böjer på fingret?

• Anonym

Kanske bäst att ringa vårdcentralen imorgon bitti då..

• Anonym
    SFHelen skrev 2009-08-31 22:38:08 följande:
    om han inte verkar ha ont så är det nog ingen större fara (tänk nu på att jag inte är utb inom detta område), men ring gärna till bvc o hör va dem tycker att ni ska göra.
    Ok, bäst att vara på säkra sidan, fast jag borde ju ringt samma dag, men men..

Tack för svar!
  • Anonym
    Makaroner skrev 2009-08-31 22:40:28 följande:
    Små barn har mjuka ben i kroppen. Min son klämde tummen i bakluckan en gång. Han fick bara ett blåmärke. Rång sjukvårdsupplysningen om du är orolig, annars kan du ju kolla med vårdcentralen imorgon. Min lillkille hade en spricka i benet och kunde gå på det, det gjorde bara ont ibland. Men sprickor som inte kan bli värre görs inget åt.
    Nej jag tänkte lite på det, gipsar man fingrar?(på så små barn) I vilket fall som kanske det är försent att åtgärda en ev spricka nu, men jag ska iaf ringa
  • Anonym
    Cuthalion skrev 2009-08-31 22:41:46 följande:
    Om du är orolig, ring Vårdecentralen under deras normala öppetider. Är du riktigt orolig så kan du ju ringa sjukvårdsupplysningen.Det är klart att fingret/fingrarna blir svullna eftersom det är en rejäl smäll man får av dörren när fingrarna hamnar mellan men du behöver med största sannolikhet absolut inte oroa dig .
    Ok!
  • Anonym
    A Andersson skrev 2009-08-31 22:46:04 följande:
    Nej oftast gipsar man inte fingrar på små barn. (jobbar på ortopdeiakuten)
    Ok, då var jag inte helt ute och cyklade
Svar på tråden Klämskada