Inlägg från: Simvin76 |Visa alla inlägg
  • Simvin76

Rätt till fritid?

Som tidigare har skrivit så känner jag igen mig periodvis. Ett tag var det så att jag inte ens hann ta av mig skorna förrän jag fick ett paket i händerna.
    Det blir lättare då man har varit hemma själv och känner sig mer bekväm i papparollen och vet att man verkligen kan ta hand om sitt barn själv.

En kompis sade att man är föräldraledig 8-17, därefter delar man på det. På kvällarna så är ni två på det hela. Jag tycker att det är fullt rimligt att ni har (åtminstone) varsin kväll i veckan då man är barnfri - att den andra har ansvaret och man är fri att göra precis vad man vill.
    Jag tycker att det är extremt viktigt att man har egen tid och har en egen zon utanför det gemensamma.

Det här är några saker som kanske kan funka:
    Börja ensidigt med att ha "barnfri" kväll - ge det till din sambo. Om du kan göra det så kan hon (kan man tro?).

En tiomånaders är ingen porslinsvas. Dom tål ganska mycket och maten brukar inte heller vara något problem - hon äter väl barnmat?
    Ta med dottern när du vill göra saker. Om man går på restaurang är det inget ovanligt att folk har med sig sina barn. Gå ut och ät, eller ta en öl med vän och ta med dottern. Ta en mindre krog och tidigare på kvällen är det inga problem. Jag är av uppfattningen att en eller två glas kan man ta, även om man har hand om ett barn.
    Jag ser heller inga problem att ta med dottern om man t ex ska spela innebandy. Välj det lag som har flest avbytare, och om det krävs är det bara att byta. Kompisar är förstående.
    Fundera vad du vill göra för något och tänk efter varför det är så stört omöjligt att göra dom tillsammans med dottern. Det mesta går.

Vad gäller bilprojektet så går det att ta med dottern där också. Det kräver mer planering, mer tid men det är fullt genomförbart.

Och det som gäller alla dom här sakerna ovan så tycker jag att du definitivt ska göra det utan sambon. Lämna lägenheten, kom ut och gör saker som du gillar. Och samtidigt få tid bara du och dottern.

Om din sambo sitter och ruttnar i lägenheten är det inte ditt ansvar att leva hennes liv.

Mina ord
    /s

Svar på tråden Rätt till fritid?