Inlägg från: ikli |Visa alla inlägg
  • ikli

Rätt till fritid?

Jag vill ge standardsvaret: Prata om det. Ta upp hur du känner det och upplever situationen. Ta upp det vid ett "neutralt" tillfälle. Om hon inte tycker att det är rimligt att du får ha egen tid så ta då upp det faktum att hon får ha det. För jag förstod det så att hon får det. Jag tycker också att du kan ta upp att hon bara lämpar över barnet så fort du kommer hem innanför dörren. Jag har tre barn och har samma problem med nummer tre och för all del med de andra två också. Min fru kunde knappt bärga sig tills jag kom innanför dörren. Det första som hände (händer) är att hon bombarderar mig med information om dagen eller vad hon har hunnit fundera på under dagen eller framsteg som barnen har gjort. Jag känner mig inte redo för ett överflöd av information direkt jag kliver innanför dörren framförallt inte när jag har två barn som skriker i örat samtidigt. Det brukar bli bättre ett tag när jag påpekar att jag vill landa lite hemma innan jag är beredd att lyssna. Sen glömmer hon i och för sig efter ett tag så jag får ta upp det gång efter annan men men. Kort sagt, prata med henne om hur du upplever det. Gå inte in i diskussion om hur "andra" har det för det borde vara ointressant i sammanhanget. Det viktiga är väl hur ni vill göra tycker jag. Lycka till!

Svar på tråden Rätt till fritid?