Inlägg från: TreSmåHjärtan |Visa alla inlägg
  • TreSmåHjärtan

    Mitt nya liv tråd 5

    Mayasmamma skrev 2009-09-01 08:15:40 följande:
    LP skrev:Du, jag vet exakt hur du menar! Jag har ungefär 5 kg kvar till startvikten å dom försvinner ju inte av sig självt vill jag lova! Å jag har ingen som helst självdiciplin eller motivation för tillfället, p g a sömnbrist (har en bebis som sover dåligt på nätterna= går runt å är allmänt trött å seg hela dagarna, vilket i sin tur leder till ökat sötsug). Så kilona sitter nog där dom sitter just nu...Hur sover din lilla om nätterna?du jag har samma problem!är såååå sötsugen och katastrofalt trött!jag "jobbar" i förebyggande hela tiden. Tex disken vill jag inte ha berg utav så jag förebygger genom att diska ofta och plocka och hålla på....sen vänder det fort att båda barnen bara skriker och då kan man inte göra ngt...ang tröttheten så sover hon faktiskt bra men man ska ju upp o mata och sedan vägrar hon sova i sin säng. vi har alltså köpt en till säng till oss vuxna bara för att kunna få lite sömn!ur not alone!jag är på benen från det att jag vaknar tills att jag går och lägger mig i princip....idag ska vi ha gäster, ska laga mat och städa, det betyder att jag är KOMA när dom kommer men då måste jag ju ta mej i kragen iaf sen efter det blir det ju disken som ska tas hand om!katasrof!
    Men du... Din sambo hjälper väl till med hushåll och barn? Låter ju som du kommer gå in i väggen snart om du inte får ta det lite lugnt ibland... Man MÅSTE få vila. Idag tog gubben med båda barnen ut med hundarna när han kom hem från jobbet så jag fick ligga å vila en stund. Såna småsaker är jätteviktiga när man har småbarn. *Kram på dig!*
    Emma 28 september 2007, Alicia 1 juni 2009
  • TreSmåHjärtan

    Öken blomman:
    Jag säger bara en sak: DISKMASKIN!{#lang_emotions_laughing} Det finns hur många billiga begagnade som helst att köpa på typ blocket om man inte vill köpa ny. Jag skulle aldrig klara mig utan diskmaskin...

    Vi trivs kanon i huset! Har börjat få ordning hyfsat nu iaf. Det är typ lite tavlor som ska upp på väggarna och så ska det inhandlas lite småförvaring å sånt. Sen har man typ hela förrådet FULLt med ouppackade lådor. Men det orkar jag inte tänka på nu. Vill få ordning inne först...
    Men vår ena katt har inte riktigt fattat att vi har flyttat hit. Han har sprungit hem till gamla stället fyra gånger. Vi hämtade han där senast idag, efter att han varit borta ett dygn. Knäppkatt... Det är ju bara här han får komma in å äta mat å alla våra möbler å saker finns här, så man tycker ju att han borde fatta. Honkatten däremot verkar trivas som fisken i vattnet! Vi har ju skogen precis vid baksidan, så hon är där uppe å springer om dagarna. Hundarna älskar det oxå!
    Emma kna ibland säga "åka hem", så hon har oxå svårt att förstå att det är här vi ska bo. Men nu säger hon det inte så ofta som i början...


    Emma 28 september 2007, Alicia 1 juni 2009
  • TreSmåHjärtan
    Kulta17:
    Hej! Roligt att du kikar in å att allt är bra!

    Maddisen80:
    Skönt att det gick bra hos psykiatrikern. Hoppas du kan få må bra snart! *Kram*

    Boppi:
    Hoppas du blir frisk snart å att det inte är nån flunsa!

    Ökenblomman:
    Men har alla diskmaskiner samma höjd? Jag vet att det finns olika bredder på dom, borde det då inte finnas olika höjder? Dåligt om det inte finns!

    miss Y:
    Hej hej på dej!

    Så, nu har jag oxå skrivit nåt till er alla!{#lang_emotions_laughing}

    Här har vi oxå nån förkylning på G tror jag. Jag och Emma har varit lite snuviga nu i nån dag... Få se om det stannar där eller om det blir nåt mer. Emma började dagis igen för några veckor sen, så hon har säkert dragit hem nåt därifrån.

    Nä nu har jag inget mer att skriva. Jag har inte skött motion eller kost så bra nu, så det finns inget bra att skriva iaf. Eller maten har det väl inte varit nåt fel på, men däremot det man äter däremellan, typ godis å fika, är ju inge bra... Men jag skyller mitt sötsug och brist på motion på flytt, amning och tvåbarnschock! Haha, när ska man sluta hitta på ursäkter för allt?
    Emma 28 september 2007, Alicia 1 juni 2009
  • TreSmåHjärtan
    Öken blomman:
    Kapa av diskbänken! Gör vad som krävs för att få in en maskin där! Slå sönder hela bänken om så krävs! HAHAHAHA. Märks det att jag HATAR att diska å skulle göra allt för att få en diskmaskin?{#lang_emotions_tongue_out}
    Besök är helt ok ursäkt! Jag är nog lika bra som Boppi på att komma på ursäkter.{#lang_emotions_wink} Jag kan nog komma på en miljon bra ursäkter till i princip vad som helst om det skulle behövas...

    miss Y:
    Tack, gumman!{#lang_emotions_smile} Nu minskade mitt dåliga samvete en aning.

    Maddisen80:
    Känns verkligen bra att läsa att du är på väg att få en vändning på allt det här jobbiga! Hoppas verkligen det fortsätter åt rätt håll nu! *Kram*
    Emma 28 september 2007, Alicia 1 juni 2009
  • TreSmåHjärtan

    Idag va vi på bvc på 3 månaderskontroll för Alicia. Hon väger nu 5640 gram och är 60,5 cm. Hon fick även vaccination, en spruta i varje ben. Oj, vad hon skrek! Men det gick över rätt snabbt. on va lite gnällig här på eftermiddan, men då fick hon en panodil å sen somnade hon efter lite skrik och gnäll.

    Vi fick även en 2-årsvikt och längd på Emma: 11,5 kg, 82 cm.

    BVC-sköterskan frågade lite saker, b la om jag äter ordentligt. Det måste väl ändå innebära att jag är liiiite smal iaf, eller inte smal kanske, men om jag hade varit tjock så hade hon nog inte frågat det. Eller? Kanske frågar dom alla mammor det oavsett hur man ser ut i kroppen...

    Jag å maken hade lite lyx ett par timmar i natt. Vi hade vår säng helt för oss själva! Men nej, inget sex eller sånt här inte...{#lang_emotions_wink}). Alicia sov i sin spjälsäng ett par timmar, å Emma bars över till sin säng när hon somnat. Sen låg hon där å sov i ca 2 timmar innan hon vaknade å va ledsen. Sen va det fullt hus i sängen igen! Men det va skönt att få ligga å sträcka ut sig ordentligt ett tag iaf...

    Jag va ute på en promenad i regnet imorse. Jag har ju knappt gått nån långpromenad alls sen vi flyttade. Men idag, när det verkligen va dåligt väder, gick jag längre än jag gjort på typ en vecka iaf... Det va nog inte mer än ca 2 km, men det är ett steg i rätt riktning mot att komma tillbaks iaf!{#lang_emotions_smile}


    Emma 28 september 2007, Alicia 1 juni 2009
  • TreSmåHjärtan

    Hej!


     


    Nu ikväll va vi på kräftskiva hos grannarna som bor vägg i vägg med oss. Väldigt trevligt att lära känna nytt folk, speciellt alla grannar här på gatan.


    Dom bjöd på massa gott att äta. Men jag äter inte kräftor, så det blev sallad och bröd för mig. Å det va ju faktiskt väldigt nyttigt. Drack mineralvatten hela kvällen oxå. Men sen hade dom bakat både blåbärspaj och rabarberpaj med vaniljvisp, så det slank ner ganska mycket sånt, för det va ju sååååå gott! Sen ställde dom fram stora skålar med godis, chips å nötter. Men jag åt faktiskt bara några godisbitar.


    Nu sover alla utom jag. Barnen skötte sig exemplariskt hela kvällen, men vi gick hem strax efter elva, för Emma började bli riktigt trött då. Hoppas på sovmorgon imorrn nu eftersom dom somnade så sent.


     


    Öken blomman:
    Emma har oxå fått rätt mycket messmör p g a hård mage (just nu får hon laktulos istället)... Och så är hon en riktig gottegris! Älskar godis, glass, chips å allt sånt... Men hon har väl fått såna där bra gener så att hon kan äta mycket utan att gå upp i vikt!{#lang_emotions_tongue_out} Fuskigt om hon alltid kommer vara så... Jag går typ upp bara av att titta på en chokladkaka! *haha*

    Maddisen80:
    Tror du det är svininfluensan?


    Emma 28 september 2007, Alicia 1 juni 2009
  • TreSmåHjärtan
    Öken blomman:
    Ger du laktulos till lilla bebisen? Man kan väl inte bli förstoppad vid amning sägs det... Men har hon alltså blivit det ändå?

    Till alla:

    Jag vägde mig imorse (eller om det var igår morse. Mitt minne är inte som det ska just nu...{#lang_emotions_undecided}) Jag har faktiskt gått ner 6 hg på två veckor. Inte mycket att hurra över kanske, men jag är nöjd iaf. Har ju haft mycket nu med flytten och inte hunnit eller orkat röra på mig eller äta nyttigt. Fikar nästan varje dag t ex... Men ibland blir det så att man fikar istället för att äta lunch eller mellanmål, så sammanlagda antalet kalorier per dag kanske inte blir så mycket ändå. Jag tror även att Alicia kräver mer mat nu. Verkar som hon är inne i når växtperiod. Det innebär ju att min kropp får jobba hårdare för att få fram all mjölk hon behöver. Det har känts lite tunnt med mjölk här senaste dagarna, men jag hoppas att det ordnar till sig efter hennes ökade behov nu! 

    Idag på eftermiddan va vi faktiskt ute på en långpromenad på några kilometer. Vi fick besök av några vänner som har en dotter som är född 3 veckor efter Alicia, och så har dom kullbrodern till vår Grand danois (det va så vi lärde känna varann, vi köpte hundarna samma dag). Så vi va ute och gick med alla hundarna och barnen. Väldigt trvligt, och välbehövligt. Sen gick vi hem hit och lagade lasangette och fikade lite lätt efteråt. En alldeles lagom ansträngande söndag blev det.
     
    Emma 28 september 2007, Alicia 1 juni 2009
  • TreSmåHjärtan

    Öken blomman:
    Ok, ja ersättningen kan väl verka lite förstoppande på vissa barn... Hoppas det blir bättre av laktulosen!


     


    miss Y:
    Tuff jobbhelg... Är du ledig nåt nu i dagarna då?


    Jag äter väl kanske inte som jag borde... Vissa dagar varken hinner eller orkar man äta ordentligt. Då tar man en banan i farten medan man går runt å gör massa annat här hemma. Sen blir det nån macka å kanske en liten kaka. Lite hattigt och oregelbundet ibland. Men vissa dagar är jag duktig och äter lagad lunch med grönsaker och håller regelbundna tider. Men det är långt ifrån varje dag det blir så... Men jag SKA bli bättre på det. Det känns som mjölken minskat, och Alicia hade inte gått upp så mycket nu vid sista kontrollen. Men jag hoppas att jag får mer och bätte mjölk nu om jag börjar äta och dricka ordentligt och försöker vila och varva ner ibland. För stress är inge bra alls för mjölkproduktionen... Men när man har båda barnen hemma och Emma håller på och trotsar och Alicia bara skriker är det inte så lätt...


    Emma 28 september 2007, Alicia 1 juni 2009
  • TreSmåHjärtan

    Hej svejs!

    Kika bara in för att hoppas få era röster:

    Tävlingen "årets mama-hjälte" är igång (en tävling där 5 mammor med svåra och speciella livsöden tävlar) och en av dom tävlande är från min ort. Vi va med i samma föräldragrupp när vi väntade våra barn -07. Hon förlorade sin son i cancer i april i år. Jag vill ju såklart att ni går in och röstar på henne.{#lang_emotions_smile}http://www.alltombarn.se/foraldraliv/hjaltemammorna-1.28153


    Emma 28 september 2007, Alicia 1 juni 2009
  • TreSmåHjärtan

    God kväll!

    Idag har vi varit iväg hela dan. Först va vi i Uppsala, för dom hade öppet hus på min och min makes gamla gymnsaieskola. Vi tänkte att det kunde va kul för Emma att titta på alla djur, traktorer å sånt, och kul för oss att få träffa lite gamla bekanta och gamla lärare.

    Sen åkte vi vidare till barnens farmor och farfar och stannade på middag och fika. Trevligt trevligt!

    Min motion idag blev när vi gick runt på skolområdet, vilket inte va så mycket... Men men, frisk luft blev det iaf!{#lang_emotions_wink} Eller, man kanske inte kan säga frisk luft på en "bondskola"? Haha, luktar koskit, häst och sånt vart man än går typ!

    Kulta:
    Idiotgranne! Läskigt att ha såna i sitt område...

    Boppi:
    Å grattis! Måste kännaa fantastiskt att få visa leg!{#lang_emotions_smile}Öken blomman:
    Jo tack, det går bara bra här. Men det tar betydligt längre tid än vad jag vill att det ska ta att komma iordning. När man har båda barnen hemma blir det liksom två steg bak - ett steg fram. Ja, Emma röjer å stökar ner, jag går å städar och försöker få ordning på saker å ting. Men nån gång blir vi nog klara!{#lang_emotions_wink} Det känns iaf väldigt bra att bo här. Är helt fantastiskt att ha storskogen precis intill tomtgränsen. Jag tog Alicia i bärsjalen här en dag i veckan efter att jag lämnat Emma på dagis, och gick med hundarna rätt ut i skogen bara. Gick kanske 20 min innan jag vände. Sen vågade jag inte gå längre, va lite rädd att stöta på vildsvinen! Men det såg ut att vara väldigt fina kantarellmarker där när man kommit in en bit i skogen. Så vi ska definitivt tillbaks för att leta! Kanske redan imorrn om vädret är bra. Då kommer det bli motion iaf!{#lang_emotions_wink}
    Hur är allt med dig och barnen nu? Överlever du kaoset?


    Emma 28 september 2007, Alicia 1 juni 2009
Svar på tråden Mitt nya liv tråd 5