• ymmmi

flytta utomlands

hej
    har en liten fråga.
    Har alltid haft en dröm om att kunna flytta utomlands..

NU har jag träffat en kille som bor i turiket och han vill att jag och min dotter skulle flytta dit en tid/ han har även sakt att ahn skulle kunna komm hit.

Jag skulle av hela mitt hjärta vilja flytta ner dit ett tag.

MIn dotter är 4 år och kan bara svenska, mina syskon och min mamma blev helt tokig när jag sa att jag funderat på att flytta utomlands.
    Dom säger som, men tänk på din dotter, hon behöver kompisar att leka med mm, inte bara sin mamma. Hon behöver trygghet i sitt liv.

Okey jag kan förstå att hon behöver kompisar att leka med,
    Men tänker också att det är väl många som har flyttat utomlands med sina barn?
    Att barn har lättare att komma in i språk och samhälle mmm än vad äldre har.

Vet att mina syskon och min mamma säger så för att dom är rädd om min dotter, dom är även van att alltid ha hon brevid sig hela tiden,m min dotter säger alltid varje dag, när ska vi åka till mormor, för att hon är så van att vara där för det mesta.

nu till saken, är det farligt att flytta otomlands en tid med sin dotter när hon är 4 år.
    Har inte tänkt att stänna där hela livet, utan vill ändå komma tillbax till sverige innan hon börjar skolan.

hur många är det här inne som har flyttat med barn som varit lite äldre?

Känner även en vän till mig som flyttade till egypten i 9 månder och hennes barn gick på dagis där nere, fast att han inte kunde prata med dom alls, utan han lärde sig ganska så snabbt engelska.

• Svar på tråden flytta utomlands
  • Fruochmamma

Jag kan inte uttala mig om hurdan en flytt för er eller till Turkiet skulle vara, men vi flyttade till England för många herrans år sedan. Min syster började 1a klass där och kunhde inte ett ord engelska. Det var inga problem för henne! Det stämmer verkligen att unga barn lär sig språket jätte fort plus att man ju själv vet hur sociala de är och snabbt hittar nya kompisar. Lycka till!

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Culete

Vet inte hur det är att flytta till Turkiet men mina småsyskon flyttade med min far och styvmor till Tunisien när det var 4-5 år och språket lärde dom sej snabbt!
    Problemet var senare kulturkrocken och trots det att vår far är där ifrån.
    Men iom att han bott så pass många år i Sverige innan var han präglad av svenskt synsätt. Att då bo i ett land med helt annan mentalitet, och en liten by dessutom, gjorde det inte lätt för mina småsyskon - speciellt inte för min lillasyster.
    Nu bor dom i Sverige igen (över 20 år gamla nu) och dom är inte helt svenska ej heller tunisiska. Dom har haft jätteproblem pga kulturkrocken, men sen är det ju inte säkert att alla får samma svårigheter,,,

• SylviaT

Flyttade till USA med en knappt 4-åring och en 11-månaders för nästan 2 år sedan. Hade väl ungefär samma reaktioner från mina föräldrar, i synnerhet mamma. Men det är såklart mest deras egen oro om hur de själva skall klara sig utan sina barnbarn.... Jag fick höra hur ensamt det skulle bli, och svårt med språket, kompisar, svårt när man kom tillbaka osv... inte särskilt kul när man själv tvekar och vill göra det rätta.
    MEN, nu har vi alltså bott här ett tag, språket tog fart efter ungefär 3 månader här utan problem. Hon fick börja preschool ganska snart, bara 3 dagar i veckan, men det gjorde underverk för hennes språk. Efter några jobbiga första månader började hon prata och kommunicera utan större problem, och idag är hon bättre på engelska i mångt och mycket än vad jag är.
    Kompisar får de så lätt i den åldern. Om du försöker vara aktiv och komma ut, kanske någon föräldragrupp osv så blir det inga problem. Och Turkiet är ändå inte så långt borta så det går att hälsa på ganska lätt. Det är det tråkigaste här, att man har så långt hem, och så dyrt att flyga (bor på västkusten).
    Jag trivs bra, har fått många vänner både själv och till barnen. Saknar såklart familjen och Sverige ibland, särskilt under storhelger och på sommaren när alla har semester och kan åka till landet osv.
    Men det är en erfarenhet som berikar och ger mycket tillbaka! Du och dottern kommer vinna massor. Farligt är det absolut inte! Men du måste ha skinn på näsan och se till att du kommer ut och söker sociala kontakter själv. Det är annorlunda utomlands, och det kommer kännas jobbigt ibland. Man längtar hem. Men så efter ett tag så känns allt lättare och man inser att hemma finns alltid kvar. Och då kan man bara ta vara på den fantastiska erfarenhet och möjlighet det faktiskt är! Du tar inte ifrån din dotter något alls, bara ger henne nya erfarenheter.
    Lycka till med ditt beslut!

Svar på tråden flytta utomlands