• Morris75

Täby??

Hej,

Vi letar hus och är inne på Täby.
    Ngn som vet vilka områden man ska välja resp akta sig för?
    Vi har tittat mest på skarpäng, ella gård resp park samt gribbylund.
    Har läst på flera ställen att man ska "akta sig " för Gribbylunds centrum och vissa delar där, hur dåligt är detta område?
    Vill bo i ett lugnt barntätt område med inte alltför långt till kommunikationer.

• Svar på tråden Täby??
  • salzas

Hej jag trodde Täby räknas till en av de "finare" kommuner kring Stockholm. Tror inte att något område där direkt är "dåligt"
    Lycka till på hus jakt

• Matillin
    salzas skrev 2009-09-01 16:18:07 följande:
    Hej jag trodde Täby räknas till en av de "finare" kommuner kring Stockholm. Tror inte att något område där direkt är "dåligt"Lycka till på hus jakt
    Det finns nästan i alla bra kommuner i sthlm sämre delar.

Vad gäller täby så har jag inte så stor koll.
  • steqve

jag bor i vallatorp, men då är det mest radhus som gäller. Så beroende på om det kan vara ett alternativ finns en hel del hus att välja på. I vallabrink finns villor som ligger rätt bra till. Men allt beror på vad man menar med "långt" till kommunikationer :)

Därefter är nog skarpäng ett trevligt område. Bor man nära täby centrum (svårt med villa dock) eller nära täbyvägen (nära nattbuss och buss till mörby) så har man "okej" kommunikationer.

Men att bosätta sig längs roslagsbanans sträckning även en bit in i vallentuna är nog inte heller så dumt.

Visinge är vackert, trevligt och nära roslagsbanan exempelvis.

• storstrut

Jag bor också i Vallatorp och tycker att det är toppen. Väldigt mycket barn samt nära skola och förskola.

• Mooki

Är uppvuxen i Täby och bor där än.
    Ligger en viss sanning i att delar av Gribbylund inte är så "lämpliga", mest för att ungdomsgäng ibland stökar runt centrum. Nu är nog dessa ungdomsgäng relativt harmlösa jämfört med de som härjar i en del andra förorter, men kan man undvika så är det ju trevligt.
    I övrigt håller jag med ovanstående, både Skarpäng, Ellagård, Ellapark, Östra Valla och många andra områden med huvudsakligen villabebyggelse är trevliga.
    Finns oxå Erikslund som tyvärr inte ger ett så sympatiskt intryck, mest för att bebyggelsen är likformig - ett hav av i stort sett identiska radhuslängor - men det ska tydligen vara trevligt av vad jag har hört.
    Letar man efter gräddhyllan är det nog Näsby Park (villaområdet, inte höghusdelarna) och Viggbyholm som gäller.
    Min personliga röst faller på Skarpäng, Ella Gård, Ella Park, Östra Valla och Valla Torp - mest för att det är dessa områden jag har störst personlig erfarenhet av.

• Morris75

Tack för era svar, men vill gärna ha fler!!!

• steqve

Täby kyrkby är en guldgruva tycker jag...

men vad är du ute efter? Villa? Stor? Liten? Radhus?

• Morris75

Vi är rätt öppna för förslag, det klart drömmen är en fristående villa men ekonomin kommer kanske sätta stopp. Vi vill ha minst 120 kvm, helst 4 sovrum men 3 går bra.. Viktigast är nog att det finns bra förskolor och skolor i området och helst att det ska vara barntätt.

• steqve

Hm. Nu har jag inte kikat priserna och utbudet, men 120kvm friliggande är ju rätt litet (aka mer ovanligt)...

Men hemnet brukar ha de flesta objekt ute, så kika på några och länka in så kan man ju ge lite feedback.

Svar på tråden Täby??