• Morris75

Täby??

Hej,

Vi letar hus och är inne på Täby.
    Ngn som vet vilka områden man ska välja resp akta sig för?
    Vi har tittat mest på skarpäng, ella gård resp park samt gribbylund.
    Har läst på flera ställen att man ska "akta sig " för Gribbylunds centrum och vissa delar där, hur dåligt är detta område?
    Vill bo i ett lugnt barntätt område med inte alltför långt till kommunikationer.

• Svar på tråden Täby??
  • Morris75

Eg är det ju inte husen jag behöver rådgivning om utan läget dvs vilka områden som är bra eller dåliga.

• Morris75

södra gribbylund tex, hur är det?

• steqve

trevligt område vad jag hört, men jag är osäker på kommunikationerna. Närmsta buss mot stan (=danderyd) tror jag är 610. Skolor och förskolor vet jag ej.

• Madde o aaron

Vi bor i Viggbyholm och trivs jättebra! Jag gillar verkligen närheten till naruten, Rönningesjön och Rönninge by med alla djur. Det finns mycket barn i alla åldrar, många dagis och dagmammor.
    Tror inte att det finns riktigt stökiga områden, men visst, Gribbylund och Hägernäs centrum är väl inte jätteroliga områden... Men villaområdena omkring är jättefina! Lycka till med husletandet!

• sakoline

Jaa, Viggbyholm är fint men dyrt!

Ska bli sambo i Hägernäs och där finns ju även villor som nämnts ovan, med närhet till grönska och natur.
  • Morris75

Hej igen
    Hur är Ella gård då?
    Skolor, förskolor? Aktiviteter för barn ( typ idrottsföreningar?) Osv osv?
    Lugnt eller "ruffigt" område? Vill veta ALLT!!!!

• WZZ

Mest idylliskt är Erikslund, där växte jag upp. Gångavstånd till affär och skola, gemensam pol i varje kvarter, mycket bra och lekbar skog, mycket ungar. Men det är parhus.

Ella gård är lite mer anonymt. Det är också närmre Täby Centrum. Finns knappt några lekparker utom på skolan. Nära skolan dock.

Skarpäng är det område som bäst matchar det du sa, alternativt Täby Kyrkby.

Ta bilen och åk ut och titta.

Visinge är annars ett bra alternativ.

• Matillin
    WZZ skrev 2009-09-11 10:15:39 följande:
    Mest idylliskt är Erikslund, där växte jag upp. Gångavstånd till affär och skola, gemensam pol i varje kvarter, mycket bra och lekbar skog, mycket ungar. Men det är parhus.Ella gård är lite mer anonymt. Det är också närmre Täby Centrum. Finns knappt några lekparker utom på skolan. Nära skolan dock.Skarpäng är det område som bäst matchar det du sa, alternativt Täby Kyrkby.Ta bilen och åk ut och titta.Visinge är annars ett bra alternativ.
    Ja det är verkligen ett bra tips.
    Under våra husletarperiod åkte vi nog runt halva sthlm och undersökte alla kommuner
    Vet man vilket kommun man vill flytta till blir det ju lite lättare att kryssa runt på varenda gata.

Skriv ut en karta och ta en gata i taget
  • Morris75

Ser att ngn skrivit om Vallatorp men vill gärna ha fler åsikter om det stället

• Morris75

Nytt område vi tittat på Hur är Täby kyrkby?

• Petal

Kan rekommendera Viggbyholm, nära till havet, sjön, Rönninge by, motorvägen samt bra kommunikationer. Norra Viggbyholm är billigare än södra (som ligger ner mot Stora Värtan) men lika mysigt och närmre Roslagsbanan. Fina villaområden, promenadvägar, skogspartier och ängar.

Svar på tråden Täby??