• Flutterby

Hur mäter man sin egen puls och vad är en "normal" puls?

Tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Hur mäter man sin egen puls och vad är en "normal" puls?
  • Caroline08

Man kan känna pulsationer på undersidan av handleden. Man räknar hur många man känner på en minut. Normalt är runt 60-80 slag/min.

• Flutterby
    Caroline08 skrev 2009-09-01 15:23:12 följande:
    Man kan känna pulsationer på undersidan av handleden. Man räknar hur många man känner på en minut. Normalt är runt 60-80 slag/min.
    Tack! Kan man mäta på halsen också? Känns tydligare där.
  • Nemiia

Ja om man har svårt att känna på handleden så kan man även känna pulsen på halsen nästan precis under käkbenet på höger sida. Kom ihåg att aldrig mäta pulsen med tummen, då det pulserar mer. Normalt är nog 60-80 slag/min ja så 70 är rätt bra

• PerG

Hmm.... Min vilopuls ligger runt 40-50....har fått den uppmätt till 38 som lägst när jag sover (övervakningssystemet larmade då).... ;)

• jakebana
    PerG skrev 2009-09-01 15:27:41 följande:
    Hmm.... Min vilopuls ligger runt 40-50....har fått den uppmätt till 38 som lägst när jag sover (övervakningssystemet larmade då).... ;)
    Men du tränar nog en del, eller?
  • PerG

Inte extremt mycket... när jag hade 38 så hade jag inte tränat på ett tag (låg inne på observation pga hjärtat som troligen berodde på stress... allt var perfekt... ultraljud m.m.)....

Har det nog så "av naturen"....

jakebana skrev 2009-09-01 15:49:09 följande:
    Men du tränar nog en del, eller?
  • Flutterby

OK, tack!
    Min ligger på ca 100 nu, känns som hjärtklappning också, är lite yr med.

• Flutterby

Ringde sjukvården, de rådde mig att uppsöka jourmottagning, så det ska jag göra.

• Flutterby
    Flutterby skrev 2009-09-01 15:54:50 följande:
    Ringde sjukvården, de rådde mig att uppsöka jourmottagning, så det ska jag göra.
    (inte bara pga detta då, har även ont i halsen sedan fredags, har haft feber etc...)
  • Flutterby
    jakebana skrev 2009-09-01 22:56:47 följande:
    Hur gick det för dig?
    Jo, efter ca 4 timmar på akuten(!)kom läkaren fram till att det nog är en förkylning. De tog EKG, andra hjärtprover, lungröntgen m.m. allt OK. Ev. lite virusbildning. Ska vila o avvakta.
  • jakebana
    Flutterby skrev 2009-09-02 08:50:50 följande:
    Jo, efter ca 4 timmar på akuten(!)kom läkaren fram till att det nog är en förkylning. De tog EKG, andra hjärtprover, lungröntgen m.m. allt OK. Ev. lite virusbildning. Ska vila o avvakta.
    Va skönt, bra att du kollade upp det ändå. Nu vet inte jag om du hade feber samtidigt som din puls var hög men det kan vara bra att veta att man får stegrad puls av febern i sig, ju högre feber, desto högre stegring. Krya på dig!
  • Flutterby
    jakebana skrev 2009-09-02 09:00:27 följande:
    Va skönt, bra att du kollade upp det ändå. Nu vet inte jag om du hade feber samtidigt som din puls var hög men det kan vara bra att veta att man får stegrad puls av febern i sig, ju högre feber, desto högre stegring. Krya på dig!
    Tack! Jo, lite feber hade jag nog.
Svar på tråden Hur mäter man sin egen puls och vad är en "normal" puls?