Svårt att få till syskon andra tråden
Hej alla,
Tack för all hjälp och info man får genom alla brev. Jag är en gammal mamma jämfört med er, 42 år. Men nu har jag blivit gravid med barn nr 2 och tänkte dela med mig litet av det. Fick alltså dotter för 22 månader sedan, efter en månads försök..Men sedan har det varit svårt att få till ett syskon. Enligt gynekolog är alla hormoner i ordning, och mensen kom tillbaka 5 mån efter förra förlossningen trots att jag helammat länge. Har kollat ägglossning med LH-sticka sedan 9 månader, allt regelbundet. Ändå tog det sig inte. Jag har godnattammat dottern till för 2 månader sedan. Trodde det inte påverkade något, då ju mens och ÄL var så ok.Men jag tror att jag blev gravid till slut p.g.a följande:
1. Slutade amma helt (har studerat och forskat på nätet om hormoner och amning och visst kan amning påverka fertiliteten. Du kan ha ok ÄL, men prolaktin som utsöndras vid amning påverkar hormoner som i sin tur påverkar progesteron att bli lägre = dålig livmodersslemhinna för ägg att fästa i. + att ägg/äggblåsa inte mognar ut som de skall.
2. Sedan några månader tillbaka var jag extra noga med mat och vitaminer, sömn och motion. Viktigare än man tror! Kroppen är klok. Man blir gravid när man är i balans och den får all näring som behövs. Jag tog 2 st apotekets "kvinna"-vitaminer /dag samt Omega- 3 fiskoljekapslar. Dessa fortsätter jag med nu när jag är gravid. Jag har även tagit jättenattljusolja (omega-6), det slutar jag med nu när jag är gravid. Det finns så många fertilitetsmirakelkurer att läsa om på nätet, gissa om jag studerat dem och funderat på att pröva. Jag tror faktiskt att en del hjälper, men naturmedel är jättepotenta saker, och jag vågade inte med tanke på hur de kan påverka ev. foster i början av graviditet. Jättenattljusolja, GLA är så långt jag kan sträcka mig, men bara t.o.m man blir gravid. Men jag kände det som att min ägglossning kom tidigare sedan jag började med dem. Och i mitt fall var det positivt. Jag vet inte..
Så..jag önskar all lycka till och God jul! Satsa på att äta rätt, vila, motionera. Det kan vara vad som behövs om man inte har konstaterade fertilitetshinder, vill säga. Om inte annat så mår man bättre och blir gladare.
Allt gott!