Inlägg från: Majja78 |Visa alla inlägg
  • Majja78

Hur är cockrar ?

Jag har haft en cocker, super härlig hund. Envis och vet vad den vill men ändå en jätte mjuk go hund. Aldrig aggresiv, eller elak mot barn eller vuxna. Hon skällde aldrig heller, varken som valp eller vuxen men så tränade vi det oxå.

Följer sin matte/husse, vi hade en tik så det blir lite extra speciellt. Hon kunde vara lite busig, gömma sig i bilen om hon ville följa med, bet sönder våra skor om hon tyckte hon hade blivit lämnad för länge

Lätt att träna, ivrig och vill mycket, smart hund med huvudet på skaft.

Visst man måste klippa pälsen, men ska man inte vara med på utställning så kan man klippa så den passar hunden och familjen. Öronproblem är nog olika från hund till hund, vår hade aldrig öronproblem, men så var jag noga med att göra rent och klippa runt örongångarna.

Jag rekomenderar denna hund, jag älskar denna ras. Super goa!! Tänk på att välja en lugn valp när ni tittar på dem, inte skygg men lugn. Då blir de oftast lugn och go som vuxen oxå.

Lycka till kram

• Majja78
    Ethi skrev 2009-09-07 14:55:26 följande:
    Hur mycket upplever ni att de fäller? Lika mycket som en cavalier?
    Vi har haft en cavalier och de fäller väl ungefär lika. Men det gäller ju att borsta båda hundarna så det mesta av håret hamnar i borsten istället för över hela huset.

Jag var intresserad av att bada, borsta, klippa mina hundar, inte till utställning utan för att de skulle må bra, kunna röra sig bra. Så då var inte hårningen nåt större problem. Men tycker man att minsta lilla hår är jobbigt ska man inte ha en cocker, då det är som någon mer skrev i tråden en busig hund som tycker om att vara överallt, gärna smutsa ner sig, bada, rulla sig i skräp mm . Gärna dra in något de hittat och är mycket nöjda över

Förresten försök hör dig för med någon mer om vad de tycker om kenneln du var och tittade på. För vissa kennlar, som föder upp utan att blanda sig kanske med andra kennlar kan ju drabbas extra av vissa åkommor på hunden, tex rinnande ögon, öronproblem, dålig höft parti, aggresivitet mm så försök kolla upp varför skk inte rekomenderar dem. De har skyldighet att säga det om det har blivit något fel på hundarna. Men sen om de har nåt personligt med kennelägaren så kanske de avböjer att säga varför de inte tycker om dem. Hör med kennelägaren om du kan få numret till någon annan som har köpt av henne, för att du vill veta vad de tycker om rasen för att du fortfarande känner dig tveksam. Det brukar man få.

Lycka till!!
  • Majja78

Dem vi köpte hunden av hade oxå ett skabbigt hus, och det förstår jag iof varför det blir, hon hade typ 40 hundar som sprang in och ut hela tiden. Låg överallt mm

Jag håller med Vision skk brukar ju ha nån anledning till varför de inte gillar kenneln. Så försök höra dig för igen, de har ju eg skyldighet att berätta varför de inte rekomenderar kenneln. Det är ju mycket pengar ni ska ut med, så man vill ju inte få en hund det är något fel på .

• Majja78

Min cocker grävde aldrig heller gropar, men däremot kunde hon gömma saker i blommorna, vi hade ormbunkar och bakom dem kunde man hitta det mesta

• Majja78

tomcar har du vart in på denna sida :www.cockerklubben.com/kopa-cocker.htm där kan du ju se om det finns några valpar till salu i närheten av där du bor. Ska man ha en hund så kan det vara en fördel att skaffa en valp, som man får uppfostra som man själv vill ha hunden. Som inte redan har fått nån skum ovana eller mår dåligt psykiskt av något. Sen är det ju oxå en fördel om man köper valp på våren, då kan man lättare träna dem så de blir rumsren. När det är kallt och blött ute kan det ju ta lite längre tid.

Cocker är ju en otroligt trofast hund, den sviker aldrig sin ägare. på gott och ont, Den kan följa sin ägare tills den stupar, så man måste själv vara den tänkade så inte hunden blir för trött. Men den är kanon att ha med sig i skog och mark.

• Majja78

Vår hund vägde ungefär 10-12 kg
    Vi gav henne mat en gång om dagen, hon fick äta mycket av våra rester. En vanlig mäniskoportion. Ibland fick hon hundfoder.

• Majja78

Vi hade en tik, om vi gav hundfoder så blev det ungefär 2 dl, som en vanlig människoportion, (om man hade hällt upp tallrik fil eller pasta till oss)
    Och det är som Indras dotter skrev de är matglad, men just därför måste man ju vara med och styra lite grann. Vår klarade sig på den maten, var jätte pigg och glad. Blev över 14 år gammal, så det var inget fel på den hunden.

Skällde aldrig, gjorde inte ens som valp. Men vi tog en lugn hund på kenneln. Alla andra hundra sprang som helt galna emot och bara skällde. Denna hund kom gåendes lugnt och lite blygt och alldeles tyst. Super go!! Sen måste man kunna se skillnaden på en blyg, mjuk hund och en hund som är tillbakadragen och skygg. Tillbakadragen och skygg ska man inte ta, då det kan vara något fel på dem.

• Majja78
    Emeli skrev 2009-09-12 19:10:01 följande:
    Ja, jag är helt säker på att det är en renrasig cocker jag har . Han är stor för rasen.
    hihi ja ta inte illa upp men han verkar lite rund. Tänk på att det är ju lika för hundar som för människor. Blir de för tjocka kan de få problem med hjärtat mm
  • Majja78

Förresten jag vill bara poängtera att det är en engelsk cocker spaniel vi hade och ingen amerikansk. Gillar inte alls pannan på amerikanska cockrar.

• Majja78

Nix inga kläder på hundar, det är en hund. Cockrar har tjock varm päls, det klarar av all typ av väder. Kan bli dock väldigt ihopklumpad av snö om det är töväder ute. Men de älskar att kasta sig i snö eller vatten eller en lövhög

• Majja78

Vår cocker var klippt på de ställen det behövdes men inget överdrivet, vi gjorde ingen utställningscocker om ni förstår vad jag menar.

• Majja78

Grattis hoppas ni inte behöver bli besviken och märker nåt dolt fel efter ett tag. Hoppas ni blir nöjda, det är underbara hundar!! Be om ett garantipapper typ som säger att om det blir något dolt fel som ägaren har ljugit om, så ska ni ha rätt att få pengarna tillbaka och lämna tillbaka hunden. Det brukar man ha hos seriösa kennlar.

Grattis igen och lycka till!!

Svar på tråden Hur är cockrar ?