Inlägg från: Ethi |Visa alla inlägg
  • Ethi

Hur är cockrar ?

Hur mycket upplever ni att de fäller? Lika mycket som en cavalier?

• Ethi

Hur gick det? *nyfiken*

tomcar1 skrev 2009-09-05 21:47:39 följande:
    ska åka och kika på två ung-cockrar imorgon. Får se om vi fastnar eller om det känns tokigt./tomcar1
  • Ethi

Jaha, ja då skulle förmodligen jag tycka att de hårade mycket då

Zimlis skrev 2009-09-07 14:57:41 följande:
    Jag har aldrig haft en cavalier så har inte en susning om hur mycket de fäller. Min har ju sina perioder - men eftersom jag själv tidigare haft golden och borzoi så är min cockers fällning inget att prata om
  • Ethi

Tack för svaren om hur mycket de hårar! Jag tror att jag fått en ganska bra bild nu Jag gillar verkligen cockrarnas temperament och grejen är att de jag träffat har jag inte upplevt hårat i princip alls, men ägarna har liksom himlat med ögonen och menat att det gör de visst... Cavalierer har jag levt nära och de hårar ju typ inte heller känns det som, när man tar i dem och har dem i knät. Men det blir ändå lika mycket cavalierhår på golv och mattor och fällar och och och, som efter våra katter som är hårare av stora mått... Jag lockas inte av den biten så värst.

tomcar1, om hunden verkar bra och ni föll för honom, så förstår jag att ni ändå överväger att köpa honom! Har ni kollat upp föräldrar och övriga släktingar på SKKSs Hunddata? Ser allt bra ut friskhetsmässigt där?

• Ethi

Ja, under knappen "veterinär" på hunddata kennet.skk.se/hunddata/ kan du se vad föräldrarna och tidigare släktingar gjort för undersökningar och resultaten på dem. Vad man ska kika efter på just cocker kan du se på cockerspanielklubbens hemsida (under avel och valphänvisning): www.cockerklubben.com/

tomcar1 skrev 2009-09-07 22:05:34 följande

Hej igen ! Jag ska försöka maila till skk igen, för en second opinion och få tag på någon annan här, sedan har jag mailat cockerklubben men ej fått svar samt att en person här skulle undersöka lite. Vovvarna och den vi har kikat på är registrerad och finns på hunddata.nu, däremot vet jag inte mycket om hälsan. Kan man hitta det på hunddata ?
  • Ethi

Nejdå, HD grad B är helt ok höfter! Så det kan du vara nöjd med. Hur är ögonen, är föräldrarna ögonlysta eller DNA-kollade vad det gäller PRA?

tomcar1 skrev 2009-09-08 19:36:23 följande:
    Hej ! Har luskat lite och det verkar som både mamman och pappan har HD grad B, det innebär väl att denna fina vovve troligtvis kommer att få höftbekymmer eller vad menas ? Kanske är det som är bekymret enligt SKK. Har inet fåtts var ännu dessvärra. Vi är fortfarande väldigt förtjusta och nyfikna på hunden, men jag vet inte hur vi ska göra : (
  • Ethi

Jösses... Är du säker på att det är en cocker och inte en springer ni har?

Emeli skrev 2009-09-12 00:51:00 följande:
    Hanhundarna är lite större än tikarna. Vår hanne väger 17 kg. Han äter mestadels hundfoder (torrfoder) två gånger dagligen. Jag doserar som det står på foderpåsen. Det blir ca 3-4 dl per portion. Cockrar är matglada hundar. Man får se upp med vikten.
  • Ethi

*fniss* Jag tror dig Det är nog jag som tänker mig dem som "småhundar" också... Min största whippethane väger 16 kg och är drygt 51 cm hög. Han är varken liten eller tunn... Men han har förstås långa ben. Skulle jag kapa 1 dm ben och liksom trycka ihop honom, så skulle han väl faktiskt vara i "normal" cockerhanestorlek: 41 cm hög och 15 kg tung. Det är ju inga småhundar... Hm... Jag har liksom tänkt mig dem mindre för mina är så mycket högre och längre att alla cockrar ser pyttiga ut

Fast, när de äter torrfoder äter de drygt 2 dl/mål och min tervhane på 30 kg åt drygt 4 dl/mål... Så det kanske är något märkligt med ditt mått ändå 8 dl foder per dag och mina skulle väl inte nå ned till marken med tassarna längre för magarna

Emeli skrev 2009-09-12 19:10:01 följande:
    Ja, jag är helt säker på att det är en renrasig cocker jag har . Han är stor för rasen.
  • Ethi

Fast rasstandarden säger faktiskt att en cockerhane ska väga ca 13-15 kg, och vara 39-41 cm hög... 17 kg är ju inte superlångt därifrån, så några centimetrar till på höjden och vips har man lagt till ett par kilo på vikten... Det skiljer ca 3 cm i höjd på mina whippets och ca 2 kg i vikt. Tjockast är den mindre hunden, så man kan ju inte säga enbart på vikten hur tjock hunden är

hihi ja ta inte illa upp men han verkar lite rund. Tänk på att det är ju lika för hundar som för människor. Blir de för tjocka kan de få problem med hjärtat mm
  • Ethi
    Majja78 skrev 2009-09-12 20:54:55 följande:
    Nix inga kläder på hundar, det är en hund.
    ...och inte en... Häst?

Fryser inte en riktigt kortklippt cocker heller?
  • Ethi

Grattis till vovven!

tomcar1 skrev 2009-09-14 07:48:50 följande:
    Majja78....tack ! Elon ska veterinärbesiktas imorgon tisdag och sedan ska vi försöka ta hem honom till helgen om vi får fason på våra ledigheter. Bild på honom finns att se i mitt bildgalleri : ) /tomcar1
Svar på tråden Hur är cockrar ?