Hur är cockrar ?
Hur mycket upplever ni att de fäller? Lika mycket som en cavalier?
Hur mycket upplever ni att de fäller? Lika mycket som en cavalier?
Hur gick det? *nyfiken*
Ojdå, vad trist... Svårt val!
Jaha, ja då skulle förmodligen jag tycka att de hårade mycket då ![]()
Tack för svaren om hur mycket de hårar! Jag tror att jag fått en ganska bra bild nu
Jag gillar verkligen cockrarnas temperament och grejen är att de jag träffat har jag inte upplevt hårat i princip alls, men ägarna har liksom himlat med ögonen och menat att det gör de visst... Cavalierer har jag levt nära och de hårar ju typ inte heller känns det som, när man tar i dem och har dem i knät. Men det blir ändå lika mycket cavalierhår på golv och mattor och fällar och och och, som efter våra katter som är hårare av stora mått... Jag lockas inte av den biten så värst.
tomcar1, om hunden verkar bra och ni föll för honom, så förstår jag att ni ändå överväger att köpa honom! Har ni kollat upp föräldrar och övriga släktingar på SKKSs Hunddata? Ser allt bra ut friskhetsmässigt där?
Ja, under knappen "veterinär" på hunddata kennet.skk.se/hunddata/ kan du se vad föräldrarna och tidigare släktingar gjort för undersökningar och resultaten på dem. Vad man ska kika efter på just cocker kan du se på cockerspanielklubbens hemsida (under avel och valphänvisning): www.cockerklubben.com/
tomcar1 skrev 2009-09-07 22:05:34 följande
Nejdå, HD grad B är helt ok höfter! Så det kan du vara nöjd med. Hur är ögonen, är föräldrarna ögonlysta eller DNA-kollade vad det gäller PRA?
Jösses... Är du säker på att det är en cocker och inte en springer ni har? ![]()
*fniss* Jag tror dig
Det är nog jag som tänker mig dem som "småhundar" också... Min största whippethane väger 16 kg och är drygt 51 cm hög. Han är varken liten eller tunn... Men han har förstås långa ben. Skulle jag kapa 1 dm ben och liksom trycka ihop honom, så skulle han väl faktiskt vara i "normal" cockerhanestorlek: 41 cm hög och 15 kg tung. Det är ju inga småhundar... Hm... Jag har liksom tänkt mig dem mindre för mina är så mycket högre och längre att alla cockrar ser pyttiga ut
Fast, när de äter torrfoder äter de drygt 2 dl/mål och min tervhane på 30 kg åt drygt 4 dl/mål... Så det kanske är något märkligt med ditt mått ändå
8 dl foder per dag och mina skulle väl inte nå ned till marken med tassarna längre för magarna ![]()
Fast rasstandarden säger faktiskt att en cockerhane ska väga ca 13-15 kg, och vara 39-41 cm hög... 17 kg är ju inte superlångt därifrån, så några centimetrar till på höjden och vips har man lagt till ett par kilo på vikten... Det skiljer ca 3 cm i höjd på mina whippets och ca 2 kg i vikt. Tjockast är den mindre hunden, så man kan ju inte säga enbart på vikten hur tjock hunden är ![]()
Grattis till vovven!