Hur är cockrar ?
Är inne på min andra cocker. Underbara hundar, glada, alerta, ivriga och barnsliga långt upp i åren. Min cockerpojke är 12 år nu och fortfarande valpig till sättet. Och han älskar sin matte passionerat
.
Cockrarna är framavlade för att spåra och apportera vilt, framför allt småvilt och fågel i snårig terräng. Det innebär att de går med nosen i backen, söker av områden och därmed ger intryck av att "vimsa" hit och dit. Det är inte en hund som är lätt att lära att "fingå" i koppel. Det är en liten jakthund, mycket lyhörd och mjuk till sinnet. Men det är inget mähä till hund, det milda och söta utseendet till trots. Man får mycket hund i ett behändigt format.
Man ska helst vara intresserad av pälsvård om man köper en cocker. Pälsen växer fort, blir lätt tovig och smutsig. Om man är utställningsintresserad måste man lägga ner mycket tid dagligen på pälsvården. Min hund har nått en ålder när jag tycker att han ska få en så bekväm tillvaro som möjligt, och numera klipper jag ner pälsen kort. Det är klart bekvämast för både hund och hundägare, men inte lika vackert som när de långa fanorna böljar.
Öronen är utsatta för sjukdomar. Min förra cocker var stammis hos veterinären pga ständiga öronproblem. Men den jag har nu har det varit bättre, men inte heller han har klarat sig helt och hållet. Ögonen är också utsatta, inte minst för att de får en massa skräp i dem när de rotar runt i snårig terrräng.
Cockern ÄLSKAR att smutsa ner sig, bada, leka, jaga, röra på sig, träna sök, vara med sin familj, sova bekvämt och inte minst ÄTA GOTT! Hunden är praktiskt taget bottenlös när det gäller mat, så det gäller att se upp med vikten.
Cocker spaniel finns i en mängd olika färger, och det är intressant att se hur hundens psyke skiljer sig mellan de olika färgerna. Röda hundar är generellt mer hetlevrade, svarta mer reserverade osv. Det är dock fråga om gradskillnader. På det hela taget är cockern en underbart mjuk, glad och trevlig hund.