Inlägg från: Zimlis |Visa alla inlägg
  • Zimlis

Hur är cockrar ?

Jag har cocker Sötaste snällaste hunden jag ägt någonsin - MEN hon är en varg i fårakläder - hon ÄR dominant och hon bestämmer över andra hundar. Tuff och orädd och går in i nya bekantskaper med attityd, ingen tvekan om vem som ska bestämma.

En kompis har en stor långhårig schäferhane och han vågar inte leka med henne riktigt Normalt sett är det andra hundar som inte vågar leka med han för att han är så stor och rå i sitt leksätt.
    Sist hon va hos hundvakt så bossade hon över en Leonbergervalp a´30 kg+

Vi har haft en hel del örontrubbel, men ser man till att renraka kring örongångarna och inte låta det växa igen så går det bra.

Hon är trots att hon inte är van vid barn gudomlig med barn och låter dem pilla och dra bäst de vill - blir det för mycket så går hon. Hon har morrat till nångång, men då va oxå situationen ytterst obekväm för henne.

Vi har massor med hundar här på området och Ebba tillhör de tystare - ligger ju lite träning bakom oxå, men inte överdrivet mycket.

Cocker är en väljare av förare och de har gärna "sin" husse och matte - de funkar hos andra, men husse och matte är i regel bäst.

Cocker är verkligen "en stor hund i mindre förpackning"

Livet är en sexuellt överförbar åkomma med garanterad dödlig utgång.
  • Zimlis
    tomcar1 skrev 2009-09-02 16:04:55 följande:
    kan inte bli bättre än så här.....usch då, det låter ju inget roligt. man faller ju för deras bedjande ögon men samtidigt får man vara bestämd, så är det med golden också. hmcc...ja öronen har jag förstått kan vara ett bekymmer. Hur ofta ska de rengöras ? Hmmm....blir lite tveksam nu när ni berättar att de kan vara så starka som de kan vara, men det kan ju en chihuahua vara också....
    Man ska typ rengöra när det behövs - överpedantisk på öronen leder i regel till mer problem (iaf på min)
    Jag tycker bara det är bra att ha en hund som är stark i psyket - det är ju i regel de med klenare psyke som blir de farligare hundarna
  • Zimlis

Jag har till pälsvård: Karda, kam, "kratta" (trimverktyg som rycker loss överflödig päls), sax och borste med fina mjuka strån som varje borstning avslutas med.

Kardan används helt klart mest - helt enkelt superbra.

Lämnar in Ebba på trim 3 ggr/år och vi är alltid hos samma så hon vet hur jag vill ha det. kort men med "häng" kvar

• Zimlis
    viggooden skrev 2009-09-02 19:34:54 följande:
    Har en engelsk cocker som fyller 2 år om en vecka han är ett monster!!!!!! krafsar på dörren när han vill ut/in skäller på alla som går förbi även kråkorna,han har även fått min gamla toksnälla curly att skälla. Han hoppar upp på folk å han e snabb som satan så man hinner inte putta bort honom, flamsig å smått hysterisk, svårlärd om man jämför med curlyn. Men det är inte det värsta för det är den där jävla pälsen fy faan klippa mellan tassarna behövs göras varje månad sen hel rakar jag honom mothårs så pälsen är ca 6mm lång annars fastnar massor med skit i pälsen särskillt nu när det är kardborrar å frön i varenda buske. Men när han är klippt och har fått superlånga promenader så att han är trött, å ligger i ens knä då e han ju ganska go trots allt. Om han inte har rullat i bajs för det händer titt som tätt också.
    *skrattar* Man ska faktiskt inte strö runt rosenblad heller - för det är ju faktiskt massor med jobb och ibland vill jag bara slippa.

Vi köpte iaf en regnoverall till Ebba att ha på vintern eftersom hon då förvandlas till en livs levande snöboll som knappt kan röra sej - BÄSTA köp jag gjort.. skitbra att ha även regniga kladdiga höst och vårdagar - då slipper vi få in halva skogen, vilket annars inte är helt ovanligt
  • Zimlis
    tomcar1 skrev 2009-09-03 22:27:47 följande:
    verkligen och ni andra....de cockrar jag har mött går oftast med nosen i backen. Gör era det också ? /tomcar1
    Jo en del gör hon ju det - de är ju spårare med nosen, så det är ju inte så konstigt - till skillnad från vinthundar som går med höjd blick då de jagar med synen.

Men hon går inte överdrivet med nosen i backen - är även alert med ögon och öron
  • Zimlis
    Ethi skrev 2009-09-07 14:55:26 följande:
    Hur mycket upplever ni att de fäller? Lika mycket som en cavalier?
    Jag har aldrig haft en cavalier så har inte en susning om hur mycket de fäller.

Min har ju sina perioder - men eftersom jag själv tidigare haft golden och borzoi så är min cockers fällning inget att prata om
  • Zimlis
    tomcar1 skrev 2009-09-07 15:17:12 följande:
    Hej igen ! Jo, det gick bra eller inte....vet inte hur jag ska skriva. En av hundarna var jättemysig och vi fastnade för den, men ska fundera. Jag brukar inte känna på mig saker, men jag tyckte själva boningshuset var skabbigt, hundarna verkade må jättebra och var fina. Allt annat såg okej ut tyckte vi. Jag mailade idag till SKK och cockerklubben och fick svar från SKK, att de inte rekommenderar köp från den kenneln. Varför vill de eller kan inte berätta. Så typiskt för den hunden var jättemysig och fin, så jag vet inte hur vi ska göra nu : (
    Nej men va tråkigt Har du bad feeling så backa ur och börja titta åt annat håll - men va var det för kennel - om du inte vill outa namnet så skicka ett inbox till mej
  • Zimlis
    Ethi skrev 2009-09-07 15:24:54 följande:
    Jaha, ja då skulle förmodligen jag tycka att de hårade mycket då
    Hmm tja min hårar inget i jämförelse med mina andra hundar jag haft. men hon fäller ju litegrann - jag störs inte av det
  • Zimlis
    tomcar1 skrev 2009-09-07 15:30:48 följande:
    zchimla...inboxade dig nu.
    Har svarat
  • Zimlis
    Vision400 skrev 2009-09-07 15:48:56 följande:
    Jag tycker cavalierer fäller mer eller mindre året runt. Min gör det iaf. Det går i perioder. Men borstar man hunden och sköter den så är det inga problem. Och det gäller ju alla raser
    Jo det gör det absolut - däremot så märks det ju om det är en stor hund med mycket päls för när de har sina fällningsperioder så är det borstning två ggr/dag och då hårar de ändå massivt emellan - höll på att bli tokig på borzoien ett tag - men det är ungefär när man känner att "nu pallar jag inte mer" ungefär då så slutar fällningsperioden och de fäller ju så fint underull som fastnar överallt.

Sen är ju en urbadning när de fäller som värst helt klart superbra
Svar på tråden Hur är cockrar ?