Inlägg från: Anonym (samma som förra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (samma som förra)

Hantera narcissist i rätten

Anonym skrev 2009-09-05 14:55:31 följande:
    Anonym (M.) skrev 2009-09-04 10:00:18 följande:
    Hur var det att växa upp med en narcissistisk mamma? Kan inte ha varit lätt att bli uppfostrad sin barn av en sådan förälder... BRA gjort av dig att inse att hon har problem istället för att skuldbelägga dig själv! Vid vilken ålder förstod du att det var HON som hade problem? En narcissist brukar ju skuldbelägga andra än sig själv (projicera sina egna fel på andra eftersom han/hon ej kan acceptera "fel" hos sig själv och ej kan ta konstruktiv kritik) så jag gissar att hon kanske brukade skuldbelägga dig och övriga familjen om ni t ex inte gjorde exakt som hon ville eller när hon var missnöjd med sig själv? (Fast det kan kanske yttra sig på andra sätt?) Det är väl lätt för omgivningen att få dåligt samvete (utan anledning) när en narcissist ger dem skulden utan anledning innan de ser mönstret och ser vem det är som har problem (narcissisten)...
    Och hur har det påverkat dig som vuxen, att ha växt upp med en narcissistisk mamma?

Du verkar så klok, M. Tack vare din mognad och insikt går det säkert bra för dina barn! Klokt beslut att hålla avstånd till din mamma, särskilt för din dotters skull, som annars hade blivit manipulerad av henne. Det verkar som om narcissister utnyttjar andra människors vilja att vara till lags... Jag har sett exempel på en (vad jag tror) narcissistisk mamma som hämmat sitt vuxna barns självständiga utveckling, för allt gick ut på att göra mamman till lags, mammans vilja var alltid det viktigaste, annars gav hon dåligt samvete, genom manipulation. Hon fick det till att det var fel på alla andra utom på henne och man måste göra exakt som hon vill, annars blir hon sur och gråter, och då är man väl "dum/elak" i hennes ögon. Det bästa ett barn till en sådan förälder kan göra är nog att inte ha så mycket kontakt och utveckla sin egen sunda syn på saker, för att inte bli manipulerad. Man mår inte bra när man umgås med en narcissist... Man blir trött av det...

Jag skrev inlägg #33 och #27 och #28 - men inte #32 fast mitt alias är "Anonym (samma som förra)" för när jag skulle skriva anonymt igen kom "samma som förra" upp automatiskt eftersom jag skrev det när jag skrev #28.

Svar på tråden Hantera narcissist i rätten