socionom eller psykolog, skillnad?
Vad är skillnaden på psykolog och socionom? Har aldrig riktigt förstått vad en socionom är.
Vad är skillnaden på psykolog och socionom? Har aldrig riktigt förstått vad en socionom är.
tror du om att googla da?
Finns väldigt många skillnader, det är helt enkelt två helt olika utbildningar. Den ena inriktar sig på socialt arbete och den andra på psykologi. Som VVVeni skrev - har du testat att Googla? Tror www.ams.se har bra info om yrken och utbildningar, ifall Google inte skulle ge några träffar
En socionom kan arbeta som kurator, vilket innebär att man arbetar med samtal. Där är väl enda likheten med en psykologs arbete skulle jag tro Man kan bygga på sin socionomexamen med en psykoterapeut-utbildning däremot.
Annars arbetar socionomer som exempelvis socialsekreterare, behandlingsassistenter och liknande.
Först och främst är det ju skillnad i utbildningen. Jag tror att psykologerna studerar i minst 5 eller 6 år och är det högsta man kan bli inom "terapi-kontakt".
Socionom är som sagt inriktning till det sociala. Det är en 3½ år lång utbildning. Det är ju till exempel socionomer som jobbar på socialförvaltningen och som är de som kan godkänna stödhem, soc-bidrag med mera. Det är mer än att bara vara kurator och ha sådan terapi-inriktning
Hej!
Jag läser nu min andra termin på socionomprogrammet vid Örebro universitet men funderar på att läsa till psykolog istället. Det är ganska mycket som skiljer sig mellan en socionom och en psykolog. Socionomutbildningen är ofta på 3, 5 år och innefattar 90 hp i socialt arbete. Man brukar säga att socionomutbildningen är en blandning mellan juridik, psykologi och socialt arbete. En socionom har kunskap om hur sociala probem uppstår och hur dessa kan lösas. En socionom kan bland annat arbeta inom områden som kriminalitet, hemlöshet, fattigdom, missbruk, psykisk ohälsa och barn/familj. Det är en mycket bred utbildning som jag tycker är väldigt allmänbildande :)
Man kan exempelvis arbeta som kriminalvårdare, behandlingsassistent, biståndshandläggare, barnskötare, kurator och mycket mer. Man kan ju även jobba inom familjerätt och liknande. Listan kan bli lång över vad man kan jobba med
Socionomer kan även arbeta med rekrytering och liknande. Det finns ju de som har socionomexamen men som inte jobbar som "typisk" socionom. Jag exempelvis är inte intresserad av att jobba som biständshandläggare, behandlingsassistent eller liknande utan jag är mest ute efter kunskapen Jag håller på att starta eget företag och jag känner mig mer trovärdig om jag har en bred grundutbildning i botten
Psykologutbildningen däremot är 5 år lång och har 100 % fokus på psykologi. Man läser bland annat utvecklingspsykologi och organisationspsykologi. De sista terminerna består mycket av praktik då man själv måste gå i terapi. Man ska även ta emot egna klienter tillsammans med en handledare
En psykolog jobbar med att diagnosiera, utreda och försöka lösa psykiska problem eller sjukdomar. Man kan även arbeta förebyggande och till exempel utbilda chefer för att utveckla deras ledarskap. Man kan även arbeta inom socialtjänt eller räddningstjänst för att ge exempelvis brandmän stöd vid svårare arbetsuppgifter (t ex allvarlig bilolycka). Efter att man arbetat som psykolog i ett år kan man ansöka om legitioamtion
Både psykologer och socionomer kan vidareutbilda sig till psykoterapeut
Jag vet inte jag hjälper dig så mycket men jag hoppas att du fick en liten klarare bild
Det är stor skillnad, som socionom kan man arbeta som kurator och vidareutbilda sig inom samtals terapi som socionom, det är väl det som är mest likt psykolog, annars är det mer socialt arbete, tex inom socialtjänsten, ungdomsmottagningen, skolor mm. inom socialtjänsten är det mycket mynighetsutövning. nåt man får tänka på när man blir socionom är att det är oerhört svårt att få jobb som kurator tex. de är oftast de som arbetat länge och har stor erfarenhet som får de jobben, ofast får man börja inom socialtjänsten. Jag har arbetat inom socialtjänsten nu i 5 år i en storstad och sökt massor av kurators jobb, men jag har inte fått ett enda då de ansett att jag har för lite erfarenhet och att jag behöver ha steg 1 utbildning. så tilll våren hoppas jag att jag kommer in på steg 1 utbildning.
socionom - det sociala
psykologi - det inre
A Andersson skrev 2009-09-06 13:26:39 följande:
Hehe min fd svärmor som är psykolog skulle nog gå i taket för att en sådan fråga ställs. Jag antar att hon mest har erfarenhet av socionomer i form av myndighetsutövare och att de, som inte har utbildning i utredning och behandling, ändå ska vara terapeuter och tro och tycka till om saker!
Socionomer är väl mer spindeln i nätet, hon ska leda rätt och styra rätt, om hon jobbar som socialsekreterare, och snabbt kartlägga behovet av vilken hjälpinstans som ska in. Kanske många missuppfattar sin roll och vill spela psykologer och diagnotisera... men det är således inte deras uppgift :)